Schoppende pony, AU!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miraza

Schoppende pony, AU!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 00:09

Hallo,

Ik heb een ontzettend nieuwsgierig, pittig, lief welsh veulentje (bijna 1 jaar).
Ze kan al een halster om/af krijgen, vast staan, meelopen, geborsteld worden, hoefsmit enz enz enz....

Maar zodra ik haar achterhand borstel wilt ze nog welleens der kont omdraaien en een klein schopje geven. Ze schopt niet omdat ze pijn heeft want dat kan niet door een zachte borstel ;)
Ze raakt me eigenlijk nooit en ik straf haar gedrag af met mijn stem of een tik op der kont.

Als ze los loopt in de wei en ik loop naar haar toe komt ze vrolijk op me af met haar oortjes naar voren en meestal een hinnik.
Maar als ik verder loop naar mijn paard draait ze der kont draaigend naar me toe alsof ze me wilt gaan schoppen... ik drijg dan alleen met mijn stem...

Vandaag ging ik gezellig bij ze in de wei zitten/liggen wat ze erg intressant vond alleen ging ze perongeluk op mijn voet staan waarop ik AU zij en zij een beetje schrok met een bok rakelings langs me heen... mijn voet is inmiddels donkerblauw maar daar kon ze niks aan doen ;)

Mijn vraag is dus:
Hoe kan ik haar zo opvoeden dat ze niet meer naar me slaat/schopt/bokt/drijgt?
Ze is echt een knuffelkont maar haar gedrag veranderd in 1 sec...

Alvast bedankt voor de tips!
Afbeelding

anneliesdj

Re: Schoppende pony, AU!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 00:20

Ze is duidelijk aan het proberen hoe ver ze kan gaan, pak dat meteen goed aan anders ga je daar flinke problemen mee krijgen.
Laat haar merken dat je je niet af laat bluffen, als ze in jouw richting bokt als je bv de wei in komt dan maak je groot (armen wijd) en geef een flinke harde schreeuw, beter iets te hard dan dat ze er niet van schrikt.
Ben je haar aan het poetsen oid dan (uiteraard) niet zwaaien met je armen maar ook een flinke schreeuw en een stevige tik op d'r billen (en weer beter iets te hard dan dat ze er niet van schrikt).
Als jouw timing goed is en je straft stevig dan zul je na 1 of 2 keer al resultaat hebben en hoef je dit dus niet steeds te herhalen. Let wel op dat je haar niet laat merken bang te zijn, dus vooral nooit weglopen, opzij stappen, ruimte maken enz want dat ziet zij als bevestiging van haar foute gedrag.

Wbt die hoef op jouw voet; Een paard heeft dondersgoed door waar hij zijn voeten neerzet en als ze die op jouw voet plant terwijl jij niet van je plek bent geweest dan kun je er rustig vanuit gaan dat het express was dus mag je daar gerust voor straffen.
(uitzonderingen daar gelaten; bv als je pal naast je paard staat en je voet staat vlak naast die van haar)

Miraza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 00:43

Bedankt voor je reactie! Ik moet idd laten zien dat ik de baas ben! Ze is heel wat pittiger dan mijn paard maar dat moet allemaal wel goedkomen!

En nog even over mijn voet. Mijn paard en pony waren me dus aan het onderzoeken maar mijn paard joeg der weg met een bijt waarop ze wegsprong bovenop mijn voet... Ze stond echt pal naast me en haalde haar sprong om weg te komen van mijn paard net niet... Het ging erg snel maar ik heb dat haar wel vergeven, alleen de bok erna niet en toen gaf ik haar een schop uit reflex waardoor ze even wankelde en verontwaardigd omkeek...

Maargoed ik zal strenger worden! Ze word echt te los merk ik wel...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:52

Als je een schop uit reflex geeft dan ben je iig goed wbt timing dus kan nooit verkeerd zijn.

Kijk als ze opzij springt uit bangheid voor de ander dan is het weer een bijzonder geval maar als jij al die tijd op je eigen plekje hebt gezeten en toch springt ze bovenop je dan is dat echt wel fout van haar, ookal probeert ze aan de ander te ontkomen, ze weet echt nog wel dat jij daar zat.
Maar zoiets is natuurlijk ook per situatie verschillend dus moet je gewoon op het moment zelf goed interpreteren dus ik kan je zo niet zeggen of ze dat express deed natuurlijk.

Veel succes iig!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:55

Je moet inderdaad dat gedrag afleren, en wel zo snel mogelijk. Ook dreigen slaat al nergens op en kan je inderdaad met een brul afleren. Gaat ze echt schoppen, ik zou dan toch echt een schop teruggeven, samen met een brul!

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:55

anneliesdj schreef:
Ze is duidelijk aan het proberen hoe ver ze kan gaan, pak dat meteen goed aan anders ga je daar flinke problemen mee krijgen.
Laat haar merken dat je je niet af laat bluffen, als ze in jouw richting bokt als je bv de wei in komt dan maak je groot (armen wijd) en geef een flinke harde schreeuw, beter iets te hard dan dat ze er niet van schrikt.
Ben je haar aan het poetsen oid dan (uiteraard) niet zwaaien met je armen maar ook een flinke schreeuw en een stevige tik op d'r billen (en weer beter iets te hard dan dat ze er niet van schrikt).
Als jouw timing goed is en je straft stevig dan zul je na 1 of 2 keer al resultaat hebben en hoef je dit dus niet steeds te herhalen. Let wel op dat je haar niet laat merken bang te zijn, dus vooral nooit weglopen, opzij stappen, ruimte maken enz want dat ziet zij als bevestiging van haar foute gedrag.

Wbt die hoef op jouw voet; Een paard heeft dondersgoed door waar hij zijn voeten neerzet en als ze die op jouw voet plant terwijl jij niet van je plek bent geweest dan kun je er rustig vanuit gaan dat het express was dus mag je daar gerust voor straffen.
(uitzonderingen daar gelaten; bv als je pal naast je paard staat en je voet staat vlak naast die van haar)

Helemaal mee eens !