Hoe om te gaan met lastig veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maar10e

Hoe om te gaan met lastig veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 15:09

Mijn veulen, geboren 16 maart 2009, is heel schuw.
Als ik maar bij haar in de buurt kom schiet ze al weg. Ik poets mijn paard al een tijd in de stal met het veulen er bij. Om zo het veulen te laten wennen aan mijn nabijheid. Maar dan schiet ze steeds weg en probeert ze me steeds te ontwijken. Ik kan d'r alleen aanraken via de manen van mijn paard. (die zijn heel lang :D) Maar zodra ze het door krijgt dat ik haar aanraak dan is ze weer weg. (naar de andere kant van mama...

Mijn vraag aan jullie is nu hoe ik mijn veulen makkelijk handmak kan maken en dan verder te gaan met wandelen aan het halster en zo.

Alle tips zijn welkom. Barst Los!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:15

Zoals je nu bezig bent, ben je goed bezig. Concentreer je op de merrie en niet op het veulen, en als je een keertje per ongeluk een zachte borstel over haar rug heen haalt als ze naast je staat, en je verder gewoon verder gaat met de merrie, kun je geleidelijk aan steeds meer. Waak ervoor om je helemaal op het veulen te concentreren. Waak ervoor om haar direct en strak in de ogen te kijken. Als je naar haar kijkt, kijk naar haar schoft, maak je ogen zacht, je lichaamshouding zacht, sta ontspannen ipv van gespannen, dat heeft allemaal invloed op het veulen. En zet je merrie met haar achterhand in een hoek van de stal, zodat het veulen aan jou voorbij moet om naar de andere kant van moeders te komen. Misschien kun je iemand vragen die samen met je de box ingaat een aan de andere kant van de merrie kan gaan staan zodat het veulen er echt niet omheen kan dat er iemand staat.

Staan er nog andere paarden in de wei, of staat merrie met veulen alleen?

De eerste keer halster om zul je moeten afdwingen, en hoe langer je wacht, hoe sterker het veulen wordt.
En met veulen gaan wandelen zou ik nog even helemaal uit mijn hoofd laten (of je moet echt nekproblemen willen riskeren).

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:30

Denk niet dat het veulen lastig is , maar gewoon wat schuw.
Heel veel geduld hebben en de tijd er voor nemen en niet te veel druk erop zetten , geef het dier de tijd en dan zal hij zeker uit zichzelf naar e toe komen , elk jong dier in nieuwsgierig, ga gewoon eens lekker een paar uur in de wei zitten lezen en kijk wat er gebeurd, ze zal echt wel komen op een gegeven moment.
Zou ook zeker nog niet gaan wandelen de komende tijd.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:50

het kind is pas geboren!! geef haar toch wat tijd. Hou je bezig met de merrie, ga in de wei zitten, of doe iets wat het interessant kan vinden, negeer haar als ze naar je komt zodat je enkel nog maar interessanter wordt. maar zet er nu al geen druk op!! nu al voelt ze druk van: die wilt me absoluut aanraken. De moment dat je dat laat vallen, en er niet meer aan denkt, dan ineens gaat ze toenadering zoeken.

Maar10e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 16:42

Bedankt voor de reacties. ik heb er wel wat aan. sommigge dingen heb ik al wel geprobeerd en gedaan. het veulen heeft al wel een halster om. Dit is idd met afdwingen gebeurd. daarna is ze wel gelijk weer los gelaten.
ze staan met een oudere merrie en nog een moeder met kind in de wei. het andere veulen is heel aanhankelijk, gaat bij wijs van spreken het liefste op je schoot zitten...

Gelukkig heb ik zeeen van geduld. ik aai d'r wel eens met me hand of een zachte borstel over d'r kontje. maar dat is dan niet langer als 1 seconde. dan is ze al weer weg.

Gelukkig heb ik veel tijd en is het mooi weer dus ik ga wel in de wei zitten wachten. ze is nameliijk wel nieuwschierig.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:21

Verplaatst van RT naar OPG.

Daphaan

Re: Hoe om te gaan met lastig veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:19

ga mee met cassidy :)
zorg er alleen voor dat ze een halster omkrijgt (en dat vinden ze niet leuk, maar het moet wel even) en laat haar als ze aan het halster gewend is vaststaan. Die twee dingen moet je vroeg voor elkaar hebben. Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt. :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:24

vastzetten zou ik absoluut nog even niet doen. probeer elkre dag het halster om te doen en verder nog niet teveel prutsen!

Maar10e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 08:01

Ze heeft nu het halster om, al een tijdje. ik doe m niet af, verstel m waar nodig. maar vastzetten weet ik niet of dat wel een goed idee is. dat zei de boer ook al. straks gaar ze hangen of raakt ze in paniek door de druk van het halster op d'r koppie.

Nog ienand tips?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 08:08

Ik zou haar wel vastzetten. Tuurlijk gaat ze hangen, tuurlijk raakt ze in paniek.. maar dat is maar even. En zolang mams er naast staat alsof er niets aan de hand is, zal je veulen al snel doorhebben dat dat hangen niet helpt.

En ik zou zelfs een stapje verder gaan. Vastzetten (naast mam dus) en als de ergste trekkerij over is rustig gaan borstelen. De eerste keer heb je echt het idee dat je haar aan het vermoorden bent (zij ook trouwens) maar geloof mij dat als je dit elke dag zeg 10 minuten doet, ze binnen een week al veel makker is.

Die van mij is net als die van jou:
[KS-ITP] Isis mishandeld in de naam van opvoeding..

EDIT: Ik zie nu hoe oud die van jou is.. die zal ik al helemaal snel leren wat vaststaan is.. voordat ie zo sterk is dat het echt een drama wordt..

Maar10e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 08:30

oke dan ga ik het vandaag proberen. tuurlijk naast mama en in de stal... je hebt me overtuigd. nu moet ik dan eerst proberen d'r tee pakken. maar dat gaat ook wel lukken.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:16

Het beste gaat het trouwens als je met zijn 2en bent.
Succes!!

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:01

hoe later je met vastzetten begint, hoe moeilijker het voor iedereen wordt. Ze moet even hangen en weten dat hangen haar niet los krijgt. Zodra ze ontspant kan ze los. En dat moet je kort doen, en liefst dagelijks even herhalen.
Halster zou ik juist ook weer even af doen, en weer een keer om, en weer af. Daar moeten ze aan wennen. En nu kun je er nog makkelijk bij.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:46

Vastzetten zou ik met dat tere nekkie nog niet doen, of als je haar al ergens aan vast wilt zetten, hou dan het uiteinde van het touw zelf vast zodat je mee kunt geven.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:54

Ik zou ook absoluut geen veulen vastzetten! Zeker niet 1 die al zo schuw is! Het is al duidelijke stressvol voor dat dier om hem aan te raken laat staan dat je hem vast zet en hij geen kant uit kan, mijn advies NIET doen dus! Gewoon vaker in de hand nemen..mijn veulen stond de eerste 10wkn op een pensionstal, kwam erg veel in de hand..halstertje aan en af, iedere dag weer! Ze wist niet beter..nu loopt ze 24/7 op de wei en ziet ze eigenlijk alleen mensen die haar (moeder) komen voeren..als ik langs ga moet ze ook echt weer even wennen..ik geef haar die tijd en ga gewoon op de grond zitten en dan komt ze wel kijken en wil ze erbij liggen :+

Geef je veulen de tijd..breng veel met je merrie door, ga op de grond zitten (dan ben je kleiner en dus minder eng) dwing niks af!! Mensen zijn leuk, niet eng, laat je veulen dit zelf ook zo ervaren!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:07

Ik ga met mijn 2 voorgangers mee, echt niet vast zetten! Neem de tijd voor alles om paniek te voorkomen, angst werkt alleen maar tegen Bovendien kan er in het lichaam vanalles beschadigen als ze gaat hangen.

Eerst maar eens laten wennen aan (lichamelijk) contact met mensen, aan het halstertje en aan een touwtje wat jij vast hebt zodat je inderdaad kan meegeven

Succes!!

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:16

tja, het veulentje is al zo schuw, en dan gaat ze ineens gedwongen worden (want ze komt zelfs nog niet tot bij mensen) om te volgen, en om vastgebonden te worden. fijn contact met de mens, en zeker na het al gedwongen aandoen van het halster. respecteer de aard van je veulen toch. Sommigen zijn nu eenmaal schuwer dan anderen, is dat zo erg? waarom moet ze absoluut vastgebonden staan. Mijn paard is pas de eerste keer vastgebonden geweest op haar 5 jaar, 2 seconden verzet, en dan niks meer. En die stond stevig op haar benen, en haar lichaam was volgroeid. Ok, zij is extreem laat, maar gezien de aard van het veulen, zou ik haar nog tijd geven om open te bloeien. waarom hebben mensen geen geduld meer, en moet alles zo snel gaan...

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:24

mij is altijd geleerd dat halster om en vastzetten het eerste is wat je goed moet kunnen krijgen. heb het met alle veulens gedaan en die werden er een stuk handzamer van :)

Maar10e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 14:27

nu weet ik het ook niet meer...

iemand nog andere tips om mijn veulen minder schuw te maken? en handmak te krijgen?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:30

Niet vastzetten, als je wilt dat die tere werveltjes stuk getrokken worden is dat de ultieme tip omdat voor elkaar te krijgen.

Ik zou het eerst doen met "perongeluk" onder het aaien van de merrie het veulen ook te aaien.

Gaat dat echt niet werken kun je haar wel vasthouden met een touw en zo wat meer doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:35

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-23 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 18:25

um.. ze trekken echt niet hun eigen wervels kapot als je ze vastzet. . .

ik denk wel dat je inderdaad eerst wat vertrouwen moet scheppen. bij de moeder zijn, het veulen aan je laten wennen, geef het wat lekkers, probeer het te aaien etc.
ga werken aan contact maken, en maak hem daarna handzaam met halstertjes en vastzetten. Ik ken een aantal fokkers en die zeggen onafhankelijk van elkaar dat halsters om en af doen en vastzetten de eerste dingen zijn die geleerd moeten worden.

dit veulen is al bijna twee maanden oud, veel veulens doen al die dingen met twee weken al (in bijzijn van moeder). Deze is heel erg mensenschuw blijkbaar, des te belangrijker dat dat opgelost wordt en dat hij handzaam gemaakt wordt.
Maak contact, leer hem wennen aan je aanwezigheid, win zijn vertrouwen, en ga aan de slag met die paar cruciale vaardigheden.

Heb je hulp van buitenaf? je staat er nu helemaal alleen voor lijkt het...

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 18:56

ps ik bedoel dus ook niet vangen en hup vastbinden aan iets.
vertrouwen winnen is stap 1, zoals je doet, in het bijzijn van de moeder. Misschien de moeder vastzetten op een tactische plaats tijdens het eten of zo? dat je er dan makkelijker bij kunt?
stap 2 is halstertje aan en af, laat het niet permanent vastzitten. doe het aan het begin eens vijf minuutjes om, en weer af. dan is dat halster ook niet zo vervelend om om te hebben: het gaat immers toch wel weer af.
stap 3 is een touw erbij pakken, en er eens wat druk op te zetten, ontspanning van haar is ontspanning van jou. als dat een beetje gaat zet je haar vast. Ze zal gaan hangen, maar dat doen alle veulens. Als ze dan niet los kunnen komen, en je laat te trekken tot ze daarmee stoppen, maak je hem meteen los en is het weer klaar.

Doe kleine dingen in kleine stappen, maar stel wel een doel vast: ik wil haar aan kunnen raken, ik wil haar brokjes kunnen voeren, ik wil haar een halster om en af kunnen doen etc. Stapje voor stapje, veel rust en geduld, maar hou je doel voor ogen. Anders wordt het steeds moeilijker om het voor elkaar te krijgen

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:01

Ik verbaas me er soms echt over wat een veulen al moet kennen/kunnen en doen! (ja maar als ze ouder zijn zijn ze moeilijker) nee hoor daar is niks van waar als je je paard opvoed en leert respect te hebben is er helemaal niks aan de hand. Mijn 2,5 jaar oude merrie kende ook niks, binnen 2 wkn stond ze vast en werd ze gepoetst door een meisje van 10. Al dat geteut en getrek met die jonge paarden, ik kan me er echt aan ergeren! Die van mij ziet nu amper mensen, do. komt de tandarts bij de merrie, dus pluk ik ze uit de wei, touw eraan en ze loopt zo mee hoor! En dat beestje heeft nog nooit vast gestaan..ze ziet het van dr moeder en als ze niet mee loopt duwen we dr wel vooruit en heeft ze het snel genoeg door! Waarom mag een paard niet meer een paard zijn en moet alles nu geleerd worden want dan is het zo makkelijk? Koop een hobbelpaard die staat altijd netjes stil

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:42

TS volgens mij is het vastzetten en halster om doen sowieso niet prioriteit nr 1 op dit moment. Ik zou als ik jou was eerst haar vertrouwen winnen, en dat doe je niet op die manier.
Inderdaad lekker met de merrie bezig zijn en dan steeds proberen wat meer contact met het veulen te maken. Probeer bijvoorbeeld eens met veulenbrokjes de interesse te wekken, zodat je misschien uit de hand wat kan voeren. Kriebelen tijdens het drinken, etc.

Daphaan paarden kunnen wel degelijk zichzelf beschadigen als ze gaan hangen, vraag het bijvoorbeeld maar eens aan een osteopaat na ;) Die komen regelmatig blokkades e.d. in het lichaam tegen doordat ze bijvoorbeeld zijn gaan hangen.

Daarnaast, wat heb je er aan om het veulen in paniek te laten raken door het vast te zetten? Want dat zal waarschijnlijk gebeuren. Het zal er alleen maar banger van worden ipv vertrouwen in mensen te krijgen.