Hoe spanning verminderen bij groen paard??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diane65

Hoe spanning verminderen bij groen paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 19:43

Sinds 1 mei heb ik mijn 3-jarige KWPN-paardje Bridie uit de opfok gehaald.
Ze staat nu in een rustige groep met in totaal 6 zachtaardige merries en Bridie voelt zich er steeds meer thuis. Ik heb Bridie nu ruim een jaar en ik ken haar als een lief en rustig paard (behalve dan bij de veearts }> ).

Omdat Bridie wat schraal is, ben ik meteen begonnen met bijvoeren zodra ze is verhuisd (1 mei).
De eerste paar dagen heb ik haar bijgevoerd bij het stuk land waar ze staat. Even uit de groep gehaald en achter het hek gezet en teruggezet. Sinds afgelopen donderdag haal ik haar nu steeds naar het erf en moet daarvoor met haar een behoorlijk eind afleggen.
Het eerste stuk blijft ze af en toe wat staan, maar uiteindelijk loopt ze toch helemaal mee tot op het erf.
Daar zet ik haar vast om te poetsen en daarna krijgt ze haar eten. Ik kan haar het eten niet meteen geven omdat het touwtje waar ze aan vast staat vrij kort is en speciaal voor paarden die moeten leren vast te staan. Bridie heeft daar ook problemen mee en sinds ze aan dat touwtje vaststaat probeert ze een stuk minder te hangen.
Wat me inmiddels nu begint op te vallen is dat ze zodra ik haar ga poetsen of zodra ik haar haar voer geef na het poetsen (dan heb ik haar aan de leadrope vast, dus staat ze niet vast), ze heel erg nerveus wordt, in zichzelf keert en ontzettend veel spanning opbouwt. Alles wat bij de buren of op het erf gebeurd is aanleiding om voortdurend heen en weer te stappen, of ze nu vaststaat of dat ik haar aan de leadrope heb. Ik blijf rustig tegen haar praten, maar op de een of andere manier kom ik niet door. Die spanning vloeit ook niet af.

Vanmiddag was een vriendin van mij ook aanwezig en die raadde me aan om haar in de losgooipaddock te doen om te kijken of ze dan haar overtollige energie kwijt kon raken.
Ik verwachtte dat ze zou ontploffen of zo, maar ze deed eigenlijk vrij weinig. Ze heeft wat heen en weer gedraafd en gestapt en dat was het dan.

Haar voer heb ik binnen in een box aan haar gegeven, maar omdat er mensen over het erf liepen raakte ze toen nog meer in de stress. Zodra het eten op was wilde ik haar aanlijnen en naar het land brengen, maar op dat moment wilde ze het liefst over me heen naar buiten. Ik heb toen het uiteinde van de leadrope gebruikt om haar op afstand te krijgen en dat werkte wel. Op 18 april heb ik met haar bij het opfokbedrijf training gehad van Petra Vlasblom en daar heb ik geleerd hoe ik respect moet afdwingen voor mijn persoonlijke ruimte. Bridie blijft proberen om dicht op me te komen, dus ik blijf hier voortdurend aan werken.

Buiten gekomen was ze eerst nog wel iets overstuur, maar zodra we terug liepen richting weiland was ze ineens een stuk ontspannener en vrolijk. *D

Ik begrijp dat dit allemaal te maken heeft met het feit dat ze a. nog maar kort in een nieuwe omgeving staat, b. ook sinds kort elke dag van mij 'dingen moet doen' en c. waarschijnlijk ook omdat er ruim 57% Engels Volbloed in zit (warmlopers).
Terug naar het land brengen is uiteraard geen probleem, want dan mag ze terug naar haar veilige groep.
Overigens blijft ze dan echt braaf naast me lopen en kan ik zelfs stukjes aan de hand met loshangend touwtje draven zonder dat ze gaat sleuren. Dat doet ze sowieso niet, dus dat vind ik al een enorm pluspunt.

Vraag aan jullie is of jullie soortgelijks meegemaakt hebben en wat jullie er aan gedaan hebben om die spanning/nervositeit te doorbreken.......

KiWiKo

Re: Hoe spanning verminderen bij groen paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 19:46

is heel normaal. gewoon zelf rustig blijven en de dingen doen die je moet doen.

komt vanzelf goed als jij je niet gek laat maken door haar nerveusiteit :)

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 19:57

Thanks KiWiKo,

nee, ik laat mezelf niet gek maken, maar ik zit wel op het horloge te kijken naar hoe lang het gaat duren allemaal. Ik ben nog wel van onconventioneel, dus ik ben enerzijds geneigd om een boek mee te nemen en net zolang te gaan zitten lezen tot ze klaar is, maar aan de andere kant kan ik het ook niet zo goed inschatten of ze zich uiteindelijk erbij neerlegt of helemaal over de z..k gaat.
Er komt ook wel wat eigengereidheid bij om de hoek kijken, maar ik blijf het vervelend vinden om te zien dat ze helemaal overstuur raakt.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:05

het is waarschijnlijk echt de nieuwe omgeving en het weg zijn van haar vriendjes.
wat wel eens wil helpen is haar gewoon even aan dr halster longeren voordat je ook maar iets gaat doen.
los gooien zal ze dan weinig doen maar als je dr effe aan t draven zet zodat ze echt dr spanning kwijt kan door lekker voorwaarts te zijn en je gaat haar daarna poetsen zul je zien dat het ontspannender is.
hier kun je straks vanzelf mee stoppen want het is gewoon nieuwigheid. maar het is voor jezelf lekker wanneer jij gewoon kan tutten met je paard zonder dat die spanning er is (dat is gewoon niet echt genieten)

verdergewoon geduld hebben en vooral consequent blijven.

succes!!

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 10:02

Bridie kent het longeren nog niet, ik zie dat ook niet zo zitten als ze zo nerveus is, want ze let dan totaal niet op mij, maar op alles om haar heen. Dat kan dus nog gevaarlijk worden ook, voor mij... Ik ga wel proberen om haar eerst eten te geven en dan te poetsen.
En verder veel geduld uitoefenen.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:04

je kunt dr ook in de paddock doen en dan zelf in t midden gaan staan en haar voorwaarts drijven.
daar is niks gevaarlijks aan en paarden reageren vanuit hun instinct wel op de juiste manier (mits je het goed doet)
maar je moet het idd opde manier doen die jij het prettigste vind.
in ieder geval succes!

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 10:09

Ik denk dat ik die tip wel ga gebruiken als ze niet rustig begint met eten en meteen weer heen en weer gaat drentelen, want dan draait ze zich echt op. Gisteren stond ik langs de rand van de losgooipaddock met een longeerzweepje, maar daar was ze niet echt van onder de indruk. Maar ja, ik kon ook niet echt in de buurt komen. Bridie is overigens niet echt snel bang voor dingen, dus voor die zweep ook niet. Die probeerde ze gisteren met haar mond te pakken zelfs.....

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:18

haha misschien is haar bedoeling wel dat jij om haar heen gaat rennen ;)
ze heeft in ieder geval humor.
en als ze in de paddock staat te koekeloeren zonder ook maar iets te doen en jij staat daar voor jan met de korte achternaam dan wil t wel s helpen met een longeerzweep een keer te klappen, dat geluid maakt ze vaak wel ff wakker.
mocht ze nou echt heel doods zijn dan is een blikje met wat schroefjes (wij hebben zon bandenplak blikje) en dan even achter dr oog gaan staan en rammelen maar..
wel opassen want niet elk paard vind dit grappig en kunnen over de zeik gaan, maar de meeste paarden worden er jolig van en beginnen zich lekker uit te leven.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 15:41

Even een update: ik heb de eigenaresse van de stal gebeld en het probleem aan haar voorgelegd. Zij begon smakelijk te lachen, want dit gebeurt elk jaar wel met de jonge paarden die bij haar in de zomer op het land komen.
Ze heeft voorgesteld gistermiddag te helpen met Bridie. Wat haar opviel was dat Bridie erg weinig respect heeft voor mensen. Bridie is een paard wat niet snel onder de indruk (lees: bang) is voor dingen, dat is enerzijds wel prettig, maar het betekent ook dat ze van mensen ook niet echt onder de indruk is.
Dat was gisteren dus ook te merken, ze begon zich op het erf meteen druk te maken en wilde niet stilstaan.
De eigenaresse van de stal heeft haar toen even op haar nummer gezet door een aantal flinke rukken aan het halstertouw te geven en vervolgens het commando halt een aantal keer te geven en gek genoeg was Bridie daar wel van onder de indruk.
Ze heeft het daarna nog een aantal keer geprobeerd, maar steeds met dezelfde reactie van mijn kant. Daarmee kalmeerde ze uiteindelijk en hebben we haar in de longeerpaddock gelaten. Ze heeft toen weer even wat rondjes gedraafd en zelfs drie keer liggen rollen. Ze liet wel merken dat ze graag terug naar het land wilde, maar kwam uiteindelijk toch steun zoeken bij ons.
Ze is ook heel braaf mee teruggelopen naar het land, zonder al te veel spanning en tussen de koeien door ;-).