Ik heb 2 shetlandpony's, allebei hengstjes van 3 jaar oud. Aangezien ik ze nu inmiddels toch oud genoeg vind om eens een bitje in te doen, ben ik daar dus mee bezig om ze dat te leren. Bij [***] gaat het prima, geeft helemaal geen kick als je met het bit komt. Maar [***] is een ander verhaal... Hij is sowieso erg schichtig van karakter (jaja, zulke shetlanders bestaan
), dus vind vrijwel alles eng. Ik ben nu al een paar weken bezig met het bit bij hem indoen, maar er komt gewoon echt geen verbetering. Ik heb er weleens een kwartier over gedaan om dat bit in zijn mond te krijgen
Het is niet zo dat het pijn doet o.i.d., want ik zorg ervoor dat ik zijn tanden niet raak, en zogauw het bit eenmaal zit, is hij weer helemaal rustig en kauwt hij er niet eens meer op, alsof hij er altijd al mee gelopen heeft. Ik probeer nu de bit-in-is-een-snoepje-methode, aangezien het echt een vreetzak is (
), maar daar gaat het ook niet veel beter van.... Heeft iemand de gouden tip? Nogmaals, hij heeft géén last van zijn gebit o.i.d., want als hij het bit in heeft lijkt het net alsof hij er al jaren mee rondgelopen heeft 
P.S. Om misverstanden te voorkomen, ik ga er niet op rijden