draver wil niet draven, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

k0ekiisassy

draver wil niet draven, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 16:58

hij kan het absoluut wel! alleen hij vertikt het, zodra ik er op stap gaat hij in opstand.
stappen gaat wel goed maar op het moment dat ik wil gaan draven gaat hij in galop en/of tölt.
hij kan tijdens het longeren wel (voor zijn doen) 'netjes' draven.
als hij eenmaal in galop zit, is hij ook bijna niet meer te houden. de enige manier om hem dan nog te stoppen is door hem eigenlijk gewoon 'om te gooien' (ienieminie volte). en als hij dan een keer draaft is, gaat het in turbo draf.

zelf probeer ik hem tijdens het stappen altijd helemaal ontspannen te rijden, al duurt dat niet erg lang want hij schrikt van echt alles. en veel, heel veel voltes.
als hij in turbo draf gaat probeer ik wel buiten zijn ritme licht te rijden(langzamer) en dat werkt vaak wel, maar niet lang. als ik hem dan stuur en dus contact met de teugels maak is hij weer weg.

heeft iemand ervaring of evt. tips wan tword er wel een beetje wanhopig van....

daisy_tanja

Re: draver wil niet draven, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 17:02

misschein even kijken of het zadel nog goed ligt? of plekjes etc!
osteophaat doet ook hoop wonderen!

voor de rest heb ik er geen ervaring mee, misschein op een draversforum?

k0ekiisassy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 17:08

nee zadel is speciaal op maat gemaakt en nagekeken dus daar zal het niet aan liggen.
en ik weet niet zeker of het persee een draversding is..

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 17:12

De draver van mijn schoonzusjes zit/zat ook in die 'fase'.
Ze begonnen wat meer van hem te vragen en dat was een beetje zijn manier van protest. Hij is echter wel heel rustig in galop en vrij gemakkelijk terug te halen. We lossen het nu op door vol te houden. Veel overgangen stap draf (daar zit bij hem het probleem, eenmaal hij in draf zit, blijft hij vrij goed draven)
Telkens hij aangaloppeerd op halt zetten. Dan opnieuw, als hij aandraaft goed belonen met stem en met zachte teugel verder draven.

Ondertussen is de 'fase' eigenlijk zo goed als voorbij. Alleen op zijn 'slechte' kant durft hij nog wel eens aangalopperen als je in de hoek probeert aan te draven.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 17:18

Hoelang wordt hij al onder het zadel gereden? Is dit altijd al geweest of sinds korte tijd?

k0ekiisassy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 17:19

ja veel overgangen maak ik ook ja en dan word het na een tijdje wel minder ja, en rij ook met vrij losse teugel en dat werkt ook ietsjes.
en inderdaad aan zijn slechte kant hoef ik niet eens te denken dat ik wat van hem wil, dan istie al weg :P

@xXxXsasxXxX: hij is 14 en al vanaf zijn 6de van de baan af en onder het zadel.

k0ekiisassy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 17:21

en hij heeft altijd al deze kuren gehad maar het is de laatste tijd wel erg exreem.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 17:23

Heb je het al geprobeert als iemand hem vast houdt aan een longeertouw?
Je kan ook even helemaal opnieuw beginnen. Dus echt bij de basis. Een soort ''opnieuw inrijden'' dus. Is hij aan de hand ook zo?

k0ekiisassy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 17:46

heb ik inderdaad geprobeerd, maar werkt maar even. daarna gaat hij als een gek door de bak rennen en sleurt te degene aan de andere kant van de lijn echt mee..

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 17:56

Komt hij vaak buiten? (land, paddock o.i.d)

Het is niet gebrek aan respect?

k0ekiisassy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 18:03

ik denk het wel, hij staat 24/7 op de wei dus vaker kan hij niet naar buiten.
respect heeft hij (denk ik) wel, tenminste als ik er naast sta zeker!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:27

neem les

ing0402

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:35

Ik heb het ook gehad met mijn draver. Ben toen bijna 3 maanden alleen maar gaan longeren. Elke keer als hij ging racen gelijk in stap zetten en opnieuw gedaan. Keer op keer op keer. Nu begrijpt hij heel goed wat ik bedoel en onder het zadel na 3 maanden niet gereden te hebben gaat het ook heel goed. Heel soms probeert hij het nog wel maar dan ga ik net als met longeren gelijk stappen. Daarna opnieuw proberen. Bij mij werkte het hoop voor je misschien bij jou ook

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 16:18

ikzelf heb ook een draver van de baan, en hij wilt ook niet meer draven. het enige dat hij wilt doen is stappen :P . voor hem is draven een hel, want hij heeft nooit een leuke tijd gehad als koerspaard. Hij associeert draven met een heel slechte periode. Nu begint hij iets of wat terug plezier te krijgen, maar als hij nu draaft, koerst hij wel. Hij moet dus gewoon leren om een kalm tempo aan te houden, en beseffen dat de koers gedaan is.
Ik denk dat je gewoon veel geduld erin moet steken. Dravers hebben nogal een pittig en licht koppig karakter. Maar ze zijn wel leergierig. Ik zou het proberen in een gesloten weide-piste. Dan kan je toch meer controle houden erover. Mss heeft hij ook rugpijn (gehad) tijdens het draven, en heeft hij ergens angst om dit terug te krijgen. Hij is al vele jaren van de renbaan af, maar zoiets vergeten ze niet. Waarschijnlijk heeft hij moeten doorkoersen met rugpijn, niet of wel gespoten. Het is aan jou om aan zijn verstand te brengen dat draven en pijn niet noodzakelijk samengaan.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 00:37

Grote kans dat een draver last heeft van zijn bekken en rug.
Een draver is heel anders getraind en anders op z'n benen gezet (lange hoeven, nek hoog), dus is zijn houding ook anders. Een houding die bedoelt is voor 'hard draven (grote passen) zonder gewicht op de rug'.
Kortom: Zeer waarschijnlijk heeft je paard gewoon 'last van z'n lijf'.
De omschakeling van topsportpaard naar rijpaard is heel groot. Niet alleen in opvoeding, maar ook in het lijf.
Hoewel ik soms vind dat mensen wel heel snel de 'rug' de schuld geven bij verzet, denk ik dat het toch een aandachtspunt is. Zeker bij dravers.
Laat er maar eens een osteopaat/fysio naar kijken en check z'n hele lijf op blessures.

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:46

nou dat ze vaak last hebben van bekken en rug is niet waar. wel dat ze nu hele andere spieren gebruikt dabn met koersen.
ze moet (als ze verder in orde is) balans vinden, sterker worden in der achterbeen en rug, andere spieren kweken. met veel geduld en training komt da helemaal goed ;)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:02

unicumW schreef:
nou dat ze vaak last hebben van bekken en rug is niet waar. wel dat ze nu hele andere spieren gebruikt dabn met koersen.
ze moet (als ze verder in orde is) balans vinden, sterker worden in der achterbeen en rug, andere spieren kweken. met veel geduld en training komt da helemaal goed ;)

Ik bedoel niet dat draver per definitie allemaal last hebben van bekken en rug, maar in de omscholing naar rijpaard wordt er wel een heel andere belasting van ze gevraagd.
Dat gaat de ene draver beter af dan de andere (dravers zijn ook heel verschillend gebouwd)
De stand en gebruik van bekken, rug en bovenlijn wordt wel echt heel anders door het rijden. En dat levert voor sommige paarden nogal wat last in hun lijf op. Je ziet het toch tamelijk vaak dat dravers onder de man 'ineens' niet meer willen draven of de galop niet kunnen 'verwerken' in hun lijf. Zeker de paarden met een wat lange rug.
Dat staken heeft veelal wel te maken met pijn aan spieren en gewrichten, juist omdat ze zo'n gespierd/getraind lijf hebben. Dat hoeft niet erg te zijn, maar verdient m.i. wel veel aandacht in de omscholing.

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:41

Ik denk dat het een kwestie van balans is. Goed blijven oefenen, en vooral lessen, komt het echt goed. :) Niet aan de galop werken nog, want ook dit is een balanskwestie als ik het zo lees.
Niet boos worden, paard doet echt zijn best..