Mijn ruin van let wel van 22 jaar geeft momenteel redelijk wat probleemgedrag.
Hij is vorig jaar zomer voor het eerst in 12 jaar weer het land op gegaan. Hier voelde hij zich zo lekker dat hij dacht dat ie hengst was, in die zin dat hij verliefd was op een merrie en dat hij haar overal gevolgd is. Sprong sloten etc. Hij was ook erg macho als je hem uit de wei haalde, veel gillen en maaien met zijn voorbenen.
Twee weken geleden zijn de paarden bij ons weer het land op gegaan. Hij heeft een vriendin en hij jaagt alle andere paarden bij haar vandaan. We hebben hem twee dagen uit de groep gezet maar hij blijft het machogedrag volhouden. Wanneer we hem bij de ruinen laatsen springt hij over de sloten en gaat naar de merries. Nu zijn de merries ook nog mega hengstig en blijven ze bij hem hangen. Het is twee dagen goed gegaan totdat er nu een nieuwe merrie bij is gekomen en hij een van de paarden in de sloot heeft gedreven en haar nu ook bijna de sloot in heeft gedreven. Het lijkt wel of hij de leider van de groep wilt zijn of zo, maar hij is wel erg rigoreus.
We hebben hem nu uit de groep gehaald en wachten totdat de groep compleet is en gaan het dan maar weer opnieuw proberen.
Misschien heeft iemand ervaring met dit soort gedrag. IK weet eigenlijk niet zo goed wat ik er mee aan moet behalve dat ik er wel erg van baal. Tegen mijzlef is hij gewoon normaal en onderdanig en hij doet het ook niet als ik bij het weiland ben.
Elke ervaring of opties is welkom!