vertrouwen terug winnen in paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FataFan

vertrouwen terug winnen in paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 17:46

Hoi Bokkers!

Ik heb een erg lief verzorgpaard, een hannoveraan van 5 jaar.
Ik rij hem nu sinds februari 09. Het ging altijd erg goed; hij deed geen stap verkeerd. Totdat ik er 27 maart op een buitenrit vanaf ben gevallen. Ik weet niet precies hoe het gebeurt is, ik denk dat hij ergens van schrok. Maar hij nam een sprong naar voren en gaf vervolgens een enorme bok. Ik viel er toen af en lande met mijn onderrug op het asfalt, vervolgens vond het paard het ook nog nodig op mijn hand te gaan staan :\ . Hierdoor waren mijn pols, middelvinger en ringvinger enorm dik en lag het topje van mijn pink er bijna af. Dit zat nog aan een klein stukje vast en stak het botje er heerlijk uit. Was niet zo'n erg fijn gezicht. Paard rende heel hard terug naar stal (was ongeveer 400 m verder op). Het paard werd op de parkeerplaats door mensen opgevangen en zij zagen mij op het weggetje liggen. Ben toen met de ambulance naar het ziekenhuis geraakt. Ik had gelukkig helemaal niets gebroken! En het topje van mijn pink is er weer aan gezet. Ondertussen (5 weken later) is dit al weer helemaal genezen! :D

Ik heb nu al weer 6x op het paard gezeten. Dit is allemaal goed gegaan. Maar ik ben wel een groot deel van mijn vertrouwen kwijt geraakt. Als het paard braaf loopt is er niets aan de hand, maar als hij iets achter zich hoort of iets dergelijks, zit ik alweer te trillen. Het paard is echt de liefste die ik ooit heb gereden, maar toch ben ik echt bang. Het gaat wel iets beter al, maar ik ben nog veel te gespannen en dat merkt het paard natuurlijk ook.
Ik weet dat het een vreselijk lief paard is en er zit geen grijntje kwaad in. Maar ik word al zenuwachtig als ik eraan denk te moeten gaan rijden.

Heeft iemand hier ook ervaring mee gehad? Tips zijn zeer welkom.

ps. ik weet niet zeker of het hier goed staat, heb heel bokt afgestruind om het op de goede plek neer te zetten

Salista

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:59

Gewoon weer rustig opbouwen. Hoe moeilijk dat ook is.
Maar als je paard iets hoort, begin je te trillen.
Moet je niet doen, je paard voelt dat aan.
Als jij dnekt dat er niks aan de hand is, en dat alles prima gaat, dan gebeurd het ook.
Veel succes ;)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:12

Tja, het zal wel een tijdje duren voordat je de herinnering aan deze gebeurtenis kwijt bent.
Dat zal moeten slijten.
Ik heb na een ongeluk ongeveer een jaar nodig gehad om weer 'als vanouds' me veilig te voelen langs de weg. Nb. ik was niet bang in het algemeen, behalve wanneer de situatie wat leek op die van het ongeluk.
Ik zou zeggen, rustig aan opbouwen, maar wel jezelf een beetje doorpakken.
Je mag je angst best toelaten, maar ook niet al te serieus nemen.
Het is een soort waarschuwingssignaal van je lichaam.
Alleen werkt het soms ook als het helemaal niet (meer) nodig is.
Vraag hulp en ga samen met iemand anders/ of alleen iedere dag weer een plannetje maken.
Stap voor stap. Wees niet te stoer, maar maak er een soort van spel of project van.
Probeer er zelfs een beetje lol in te zien, een nieuwe uitdaging. Als je het lukt, heb je weer een heleboel geleerd ...
Succes.

sonnie81

Re: vertrouwen terug winnen in paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:32

Ik moest ook weer mijn vertrouwen terug zien te winnen en wat ik erg fijn vond was als iemand maar gewoon tegen me aan aan het praten was. het hoefde geen eens les of aanwijzingen te zijn, als ze mijn gedachtte maar afleidde. Ze lette ik minder op de omgeving. misschien is dat een tip?

FataFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 11:02

Dat is wel een goede inderdaad. Ik merk ook dat het erg goed helpt als iemand er is om mij aanwijzingen te geven of gewoon een praatje te maken. Het gaat ondertussen ook al weer stuk beter.
Ik heb gister weer gereden en het ging echt super goed!

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:14

Ik heb er ooit vanuit een rengalop afgevallen, had toen een hersenschudding. Heb ook heel veel schrik gehad.
Het is nu al meer als 2 jaar geleden, ben nog steeds niet 100% zoals eerst, maar wel 99% ondertussen. Dus het heeft vooral tijd nodig. Geef duidelijk aan aan anderen wat jij wel en niet wil. Als iemand bij wil galopperen, maar jij durft niet, zeg dan letterlijk: ik durf niet. Dit is een zin die iedereen snapt, ik wil niet of liever niet is minder duidelijk. Mensen hebben het niet altijd door als je bang bent.
Verder moet je er wel rekening mee houden dat als jij onzeker bent dat het paard ook onzeker word. Je paard voelt dit en kan hierdoor het gevoel krijgen dat ie niet meer 100% op je kan vertrouwen.
Wat bij mij heel goed heeft geholpen is les nemen, ik had op dat moment geen les meer (weet niet of jij wel les hebt). Maar doordat het in de bak zo goed ging kreeg ik meer zelfvertrouwen en dat straalde ik ook uit met buiten rijden. Ik ging vaak met anderen buiten rijden zodat zij als ik gespannen was (en dus niet meer kon denken zoals normaal, en dus bijv de teugels automatisch strakker pakte) zeiden zij mij dat ik moest ontspannen.
Fijn dat het nu zo goed gaat! Ik hoop voor je dat het zo goed blijft gaan!

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:00

Het is natuurlijk niet niks.

Ik kan niks anders verzinnen dan rustig opbouwen.
Probeer te ontspannen.
En blijf gewoon denken dat alles goed gaat en dat je
rustig bent. Ofzo..