Lekker aan de wandel MAAR

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marielle231

Lekker aan de wandel MAAR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 11:31

Vandaag ga ik voor het eerst aan de wandel met de shetjes van de kinderboerderij waar ik werk.
hartstikke leuk alleen er zijn klachten geweest van de buurtbewoners dat ze niet in de straten mogen komen, en de brug om ergens anders te komen wil 1 van de shetjes niet over.

Ik zat nu dus te denken om te gaan oefenen, maar hoe :=
Wil het op een rustige manier doen en als het een stukje is gelukt stoppen.
Vriendin gaat mee dus sta niet alleen met de 2 ukken.

Iemand een idee hoe ik Isa kan laten zien dat een brug echt niet eng is??

Lauss_

Re: Lekker aan de wandel MAAR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:33

Zelf voorop lopen op de brug en zo laten zien dat het niet eng is. Ook goed belonen

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:49

Je kan een shet meenemen die zelf wel over de brug loopt.
Daarbij zelf ook doen alsof die brug totaal niet eng is en vol vertrouwen erop af lopen. Als jij laat blijken dat die brug iets is om te vrezen zal ze er helemaal niet overheen willen.

En veel geduld hebben, al heeft ze een kwartier nodig om 1 pasje op de brug te zetten, blijf geduldig wachten. Neem eventueel wat snoepjes mee om haar de brug op te lokken. En uitvoerig belonen als ze het goed doet.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 16:25

Nou ze vertikte het ondanks dat de andere shet ( haar moeder) er zonder angst overheen liep... een tijdje geprobeerd te hebben en het resultaat 1 stapje verder, zijn we gestopt en hebben natuurlijk tussendoor en na beloont.

merk wel dat ze totaal niet opgevoed zijn :=
Bij hun is wandelen een vreetfestijn en walsen zo over je heen als je niet optijd aan de kant "springt" :n
Vriendin van mij werd alle kanten op gesleurt door Judith.

Ze zijn echt veelste dik er word totaal niks mee gedaan nou ja wel wandelen maar dan om te vreten ipv te bewegen :=

In de 2 jaar dat ze hier nu staan is de oudste judith van dit
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BASI4X7O.jpg
Naar dit gegaan (hoop dat het te zien is)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4AUXW37L.jpg
Op de bovenste foto had ze net haar veulen gekregen...
Hoop dat er snel iets gaat veranderen wat dit kan gewoon niet, een soort van mishandelen alleen de pony's zijn niet te mager maar te dik :(:)
Van de eigenaar krijgen ze niet veel hoor, alleen die verzorgers proppen er veelste veel in :n
ondanks dat het steeds weer gezegt word dat ze niks mogen hebben.
Laatst bijgewerkt door Mocca op 07-05-09 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in links veranderd, geen zichtbare foto's toegestaan!

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:50

Zou eerst beginnen met grondwerk en hun opvoeding wat aanpakken.
De mijne was tonnetje rond,verwend en luisterde voor geen meter(soort stalmascotte).
Heb er maanden over gedaan om hem manieren te leren.
Hij walste in het begin zo over je heen,liep je omver,schooide om lekkers,en luisterde echt voor geen meter! :D
Hij is nu nog steeds ondeugend,maar weet wel zn grenzen.
Hij vond waterplassen heel eng en ging echt op de rem...niets en niemand kreeg hem vooruit en hij ging zelfs steigeren als je hem wilde dwingen.(dwingen werkt dus niet!).
Maar gelukkig houd onze jantje van eten....dus het uitzicht op een heerlijk sappig grasveldje deed wonderen,en hij plonste toen wel zomaar door de plassen water heen :D
Mischien toch maar een keertje lafhartig wat lekkers voorhouden?
Vaak als ze het eenmaal een keer gedaan hebben,is het over.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:33

Mijn niet zo fantastisch opgevoede shetlander heb ik ook wat manieren moeten bijleren. Hij is verder wel bloedeerlijk en heel lief. Maar hij miste in mijn ogen toch wat opvoeding.

Nu heb ik gemerkt dat ik bij mijn shetlander een nogal 'niet aanstellen' benadering moet toepassen. In tegenstelling tot mijn tinkerruin, waarbij ik echt rustig en met veel belonen juist dingen bereik. Maar goed met mijn niet aanstellen methode en af en toe een corrigerende ruk aan het touw zijn we heel snel een eind gekomen. Inmiddels kun je stad en land met hem afwandelen, loopt hij overal naast je, zonder nog een poging te doen om te eten. Loopt overal langs. Ziet hij echt iets engs, dan laat ik hem heel even kijken, stel hem gerust en loop gewoon door alsof er niets aan de hand is. En dan volgt meneer wel.

Overigens is het ruk aan het touw nog altijd duidelijk. Verzorgstertje wordt ook vaak meegesleurd door deze kleine meneer, maar ze gaat een trekspelletje met hem aan. Gaat voor zijn borst staan om hem tegen te houden en laat zich vervolgens gewoon om ver lopen. Of ze gaat hard staan trekken als hij niet de kant op loopt die ze wil. Ik benader het wat anders. Loopt hij terwijl hij moest stilstaan? Dan blijf ik gewoon stil staan en krijgt hij een ruk aan het touw en hij moet vervolgens weer achteruit. Vervolgens staat meneer stil. Andere kant op lopen? Gras eten? Gewoon doen alsof je neus bloed, doorlopen waar jij heen wil. Komt ie niet mee? Direct een ruk aan het touw, niet eerst gaan trekken. Je verwacht gewoon dat ie meeloopt, komt je touwtje op spanning? Dan geef je een rukje.
Met een hond die aan de voet moet lopen, doe je niet anders. Ze hebben het binnen 3 rukjes aan het touw wel door hoor.

Je moet dat rukje aan het touw trouwens niet té hard, maar wel duidelijk doen. Bedoel, je hoeft ze geen pijn te doen, maar het moet wel duidelijk zijn dat ze gecorrigeerd worden.

En bij enge dingen, moet je natuurlijk niet gaan corrigeren. Maar mijn ervaring is, dat als ze op een gegeven moment gewoon netjes met je meelopen (na een paar keer oefenen en eventueel gebruik maken van die rukjes aan het touw) ook gewoon met je mee gaan lopen langs enge dingen. Ze krijgen respect en gaan je als leider zien.

Maar wees vooral duidelijk en consequent. Gedrag dat niet mag, moet je afstraffen. Maar doe je paard nooit pijn, want van pijn gaan ze zich alleen maar verzetten.
En vergeet vooral het belonen niet, als je na wat oefening iets bereikt hebt.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 18:29

Ik doe zelf vrijwel niks met de pony's, toen ze kwamen had ik helaas door de kids geen tijd om ermee bezig te gaan en zijn er dus verzorgers gekomen, die ze dus laten doen wat ze zelf willen...
1 verzorger (Volwassene) vind dat ze te weinig eten krijgen (ziet die mega buik volgens mij niet) en voerde een tijd dus zelf bij met brok en brood, zonder een woord met de eigenaar :n
Het is dat het mij een keer opviel en het is nu dus afgelopen maar heb geen idee hoelang dit gedaan is..
Judith bijt kinderen, en laatst viel die dus de andere verzorgster aan, half steigerend/bokkent kwam ze naar de verzorger afrennen :( helaas deed de verzorgster niks om het af te straffen en liep het weiland uit, ze had het niet bij mij moeten flikken had ze een zeer groot probleem gehad.

Shetjes zijn eigewijs ken er genoeg maar vind dit wel heel erg.
Ga van de week nog een keer, maar op deze manier is het niet leuk meer.

Ik lees wel vaker over grondwerk, maar hoe kan ik dat het beste uitvoeren?
Pony's zijn onafscheidelijk dus 1 meenemen gaat moeilijk.

Ga nog maar even lezen op het forum verder heb ik hier nog ergens een boek liggen van ... voest??
Dat werkte wel bij mijn pony een paar jaar geleden.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:14

Grondwerk is vrij breed te zien.
Het is eigenlijk alles wat je kan doen met je paard,zonder dat je erop zit.
Ik doe dus eigenlijk alleen grondwerk(op mijn minishet kan ik echt niet rijden!) :D
Maar lekker poetsen en een band opbouwen is al het begin van grondwerk.
Daarnaast wandelen,grazen,beweging geven in de bak,nieuwe dingen laten ervaren,en samen vertrouwen opbouwen in elkaar.
Ook bv schriktraining,als je eenmaal een vertrouwens band hebt,kan de band nog verdiepen.
Samen dingen ondernemen dus ;)
Tevens inderdaad een stukje opvoeding ter hand nemen!
Zo te lezen zijn het aardige monstertjes geworden,en dat is niet zo gek want een shetje is buitengewoon slim.
Het voeren uit de hand is ook geen aanrader..als mijn vriend 2 keer naar onze pony is geweest en hem stiekem wat heeft toegestopt uit de hand,merk ik dat direct!
Meneer is dan happerig,en opdringerig.
Bij mij weet hij dat hij niets krijgt uit de hand,en haalt het niet in zn hoofdje om te bijten.....maar mijn vriend heeft weleens opengehaalde knokkels gehad van hem.
Eigen schuld,en zeg hem ook keer op keer te kappen met voeren!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 18:17

SMP > OPG