Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

suus_ schreef:Vreemd!
Extreme veranderingen ondergaan? Behalve het verhuizen?
Hoe reageerd hij als je met een ander paard op stap gaat?
Alles is nu anders voor hem.
Met overtollige energie, gaan ze vaak niet achteruit.
gerdien71 schreef:hallo ik ben gerdien en ben voor het eerst op dit forum, dus het kan zijn dat ik niet alles volgens de regels doe mijn excuus daarvoor.
ik zit met het volgende, heb 7 maand geleden een pony gekocht die 200% bomproof was heeft 8 jaar lang alle vierdaagse's mee gedaan liep achter de fanfare aan ging door de stad om een ijsje,kortom een super paard zonder zenuwen. nu is hij bij mij en in de bak kan ik hem nu goed rijden, maar zodra we de weg opgaan wordt hij een brok zenuwen ( moet wel vermelden dat het om een arabisch volbloed gaat) hij gaat dan hippen en in zn achteruit met gevolg dat we dan bijna in de sloot belanden, ik geloof niet dat het testen is want hij is na een halve kilometer al helemaal bezweet, de vorige eigenaar snapt er niks van. weet iemand hier raad mee of heeft een soortgelijke ervaring er mee gehad.
graag hoor ik van jullie
alvast bedankt
gerdien71 schreef:ik denk dat het dat ook is ik ben zelf onzeker geworden door onze eerste buitenrit toen ging hij al in de achteruit, daardoor heb ik wel het gevoel dat hij niet bij mij past, want ik word alleen maar onzekerder door zijn gedrag
gerdien71 schreef:ik denk dat het dat ook is ik ben zelf onzeker geworden door onze eerste buitenrit toen ging hij al in de achteruit, daardoor heb ik wel het gevoel dat hij niet bij mij past, want ik word alleen maar onzekerder door zijn gedrag

liljebo schreef:Punt is dat je vooral aan jezelf zult moeten werken als je dit wilt omkeren. Dat gaat veel tijd en energie kosten. Persoonlijk zou ik beginnen met grondwerk om de pony goed te leren kennen en een band op te bouwen. Het rijden mag dan even wachten. Begin met grondwerk in de bak en als dat heel goed gaat, breid je het langzaam uit... net buiten de bak, stukje verder weg, kort wandelingetje, iets verder... enz... totdat je buiten met hem kunt wandelen en onderweg grondwerkoefeningen kunt doen. Op die manier leer je hem goed kennen en leert de pony op je te vertrouwen als leider. Dwing jezelf niet tot het verder gaan dan je aandurft, want een paard voelt onzekerheid feilloos aan. Neem gewoon de volgende stap pas als de voorgaande stap geen punt meer is en gebruik babystapjes. Neem de tijd ervoor.
Ga ook af en toe gewoon in de wei zitten en bestudeer zijn gedrag. Leer hem kennen.
Als grondwerk/wandelen/grondwerk tijdens wandeling goed gaat, kun je weer met rijden beginnen. In de bak ging goed, zei je. Dus dat is geen issue. Begin dan met de oprit op en af, een rondje rond de bak ed.... ff creatief zijn. En bouw dit op. Kom je in een moeilijke situatie, stap dan af en los het met grondwerk op. (dat kun je dan dus al) Zo kun je bij je paard,maar vooral bij jezelf, je vertrouwen terugwinnen.
Hulp inroepen kan werken, mits dezelde ideën zijn toegedaan. Parellicursus (thuisstudie) is voor veel mensen, waaronder ik, ook een echte eyeopender en een manier om het vertrouwen terug te krijgen.