nerveus paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gerdien71

nerveus paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 11:54

hallo ik ben gerdien en ben voor het eerst op dit forum, dus het kan zijn dat ik niet alles volgens de regels doe mijn excuus daarvoor.
ik zit met het volgende, heb 7 maand geleden een pony gekocht die 200% bomproof was heeft 8 jaar lang alle vierdaagse's mee gedaan liep achter de fanfare aan ging door de stad om een ijsje,kortom een super paard zonder zenuwen. nu is hij bij mij en in de bak kan ik hem nu goed rijden, maar zodra we de weg opgaan wordt hij een brok zenuwen ( moet wel vermelden dat het om een arabisch volbloed gaat) hij gaat dan hippen en in zn achteruit met gevolg dat we dan bijna in de sloot belanden, ik geloof niet dat het testen is want hij is na een halve kilometer al helemaal bezweet, de vorige eigenaar snapt er niks van. weet iemand hier raad mee of heeft een soortgelijke ervaring er mee gehad.
graag hoor ik van jullie
alvast bedankt

liljebo

Re: nerveus paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:11

Loopt hij buiten en wat voer je?
Klinkt als overtollige energie.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:34

Vreemd!
Extreme veranderingen ondergaan? Behalve het verhuizen?

Hoe reageerd hij als je met een ander paard op stap gaat?
Alles is nu anders voor hem.

Met overtollige energie, gaan ze vaak niet achteruit.
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 05-05-09 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:35

misschien is de omgeving nog te vreemd? neem hem eens aan de hand mee, doe hij dan hetzelfde?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:52

suus_ schreef:
Vreemd!
Extreme veranderingen ondergaan? Behalve het verhuizen?

Hoe reageerd hij als je met een ander paard op stap gaat?
Alles is nu anders voor hem.

Met overtollige energie, gaan ze vaak niet achteruit.

Overtollige energie kan van het braafste paard een tijdbom maken.
Het zorgt voor de aanmaak van adrenaline en als die geen weg uit kan, krijg je dit gedrag.

gerdien71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 14:07

hallo bedankt voor jullie reacties, nee hij krijgt geen energierijkvoer meer de laatste 2maand alleen gras hooi brood en soms wortelen, hij staat in een uitloopstal bij ons huis samen met een welshpony en krijgt een hoop aandacht. zolang hij maar in de bak of stal of in het land staat is hij vol van vertrouwen, behalve als we op de weg komen, hij gaat niet alleen, altijd met de welsh mee en die is bomproof maar kan hem niet geruststellen, ik ben bang dat hij nerveus wordt van mij

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:10

Hoe ben je zelf dan? Nerveus? Onzeker? Of druk?

Aan het voer zal het niet liggen. Je paard heeft een stal met uitloop. Heeft hij daar de ruimte om eens flink uit zijn dak te gaan met andere paard(en)? Want dat is ook erg belangrijk.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:10

gerdien71 schreef:
hallo ik ben gerdien en ben voor het eerst op dit forum, dus het kan zijn dat ik niet alles volgens de regels doe mijn excuus daarvoor.
ik zit met het volgende, heb 7 maand geleden een pony gekocht die 200% bomproof was heeft 8 jaar lang alle vierdaagse's mee gedaan liep achter de fanfare aan ging door de stad om een ijsje,kortom een super paard zonder zenuwen. nu is hij bij mij en in de bak kan ik hem nu goed rijden, maar zodra we de weg opgaan wordt hij een brok zenuwen ( moet wel vermelden dat het om een arabisch volbloed gaat) hij gaat dan hippen en in zn achteruit met gevolg dat we dan bijna in de sloot belanden, ik geloof niet dat het testen is want hij is na een halve kilometer al helemaal bezweet, de vorige eigenaar snapt er niks van. weet iemand hier raad mee of heeft een soortgelijke ervaring er mee gehad.
graag hoor ik van jullie
alvast bedankt

Ga eens met hem buiten wandelen heb ik met Bonny ook gedaan en dan een met zadel en hoofdstel in en stukje wandelen en dan eens met iemand erbij erop gaan zitten hij moet op jou gaan vertrouwen buiten.

gerdien71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 14:17

ik denk dat het dat ook is ik ben zelf onzeker geworden door onze eerste buitenrit toen ging hij al in de achteruit, daardoor heb ik wel het gevoel dat hij niet bij mij past, want ik word alleen maar onzekerder door zijn gedrag

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:19

gerdien71 schreef:
ik denk dat het dat ook is ik ben zelf onzeker geworden door onze eerste buitenrit toen ging hij al in de achteruit, daardoor heb ik wel het gevoel dat hij niet bij mij past, want ik word alleen maar onzekerder door zijn gedrag

Heb ik ook gehad,ga nu lekker nog een paar weken in de bak rijden zodat jullie elkaar egt aanvoelen en vertrouwen.
En dan met iemand die meeloopt eens een stukje naar buiten te gaan,of lekker samen wat gaan wandelen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:32

gerdien71 schreef:

Dit kan inderdaad een probleem opleveren. Je brengt je eigen onzekerheid namelijk direct over op de pony.
Het in de achteruit gaan in het begin is vaak een kwestie van uitproberen. Maar als er dan niet op de goede manier mee wordt omgegaan, kan dat problemen opleveren.

Nog een paar vraagjes:

Staat je paard alleen in de uitloopstal of heeft hij dagelijks ruim de tijd om uit zijn dak te gaan op de wei? Een paard met veel energie (en gezien het verleden van dit paard is het een dier met energie... dat zijn de meeste arabieren overigens) moet die kwijt kunnen. Dagelijks. Zo niet, dan kropt het de overtollige energie op, zet het om in adrenaline en gaat problemen veroorzaken tijdens de ritten.
Rijden is nooit een vervanger voor spelen op de wei. Net zo min als longeren. Een paard moet feitelijk dagelijks gewoon even paard kunnen zijn en lekker kunnen spelen, met andere paarden.
Dat is niet alleen goed voor het lichaam maar ook voor zijn psyche.

Hoe sta je zelf tegenover hem? Ben je al ervan overtuigd dat jullie niet bij elkaar passen of zie je wel nog een toekomst voor jullie samen.
Ook dit voelt een paard aan en het heeft onbewust invloed op de manier waarop je met hem omgaat.

Het oplossen van dit probleem kan veel tijd en energie gaan kosten (en veel werk aan jezelf) Heb je dat ervoor over?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:41

brood is een zetmeelbron en dus een suikerbom :)
probeer de vertrouwensband tussen jullie te versterken door wat grondwerk/wijken voor druk/schriktraining/... als jij onzeker bent, geef je dit door aan je paard/pony. Jij zegt: "ik ben niet zeker of het wel veilig is om verder te gaan" dus je pony gaat het liefst niet weg van z'n vertrouwde omgeving, hij kiest voor veilig. Ga desnoods ook stukjes aan de hand met hem wandelen en kijk wat hij dan doet. Ga alleszins nooit sussen. Als iemand constant tegne jou zegt:"rustig aan, niks aan de hand, niet bang zijn,..." dan ga jij je ook afvragen wat er allemaal kan gebeuren.

gerdien71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 16:05

ik zal proberen het uitteleggen ik heb de pony gekocht om samen met mijn dochter(die heeft ook een pony) buitenritten te maken, ik heb zelf niet de meeste ervaring maar kan wel rijden, dit paardje werd mij aangeboden gezien mijn omstandigheden leek hij uiterst geschikt voor mij, hij was liever lui dan moe(is ook de reden geweest voor de vorige eigenaar om hem te verkopen, aangezien zij alle vierdaagse's rijdt met meerdere arabieren, hij kwam altijd achteraan) dus leek deze pony geschikt voor mij want ik ben heel eerlijk ik heb niet alle dagen de tijd om te rijden, wel om te voeren en een praatje en een aai, maar heb 2 kinderen en een baan, dus daarom was hij zo geschikt want de vorige eigenaar reed ook niet dagelijks en had dezelfde situatie als mij. even over zijn stalling hij staat24/7in het land en daar grenst de uitloop stal aan dus hij kan dag en nacht zelf zijn plaatsje zoeken

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:37

Ok dus beweging heeft hij genoeg in de wei. Dat is fijn.
In dat geval denk ik dat het probleem is ontstaan door het eerste moeilijke begin, waarin hij je testte (heel normaal... een paard moet weten of je geschikt leider bent om hem veiligheid te kunnen bieden) en kwam, vrees ik, tot de ontdekking dat je niet zo geschikt was als leider in zijn ogen. En dan kan een paard behoorlijk onzeker/paniekerig worden.

Punt is dat je vooral aan jezelf zult moeten werken als je dit wilt omkeren. Dat gaat veel tijd en energie kosten. Persoonlijk zou ik beginnen met grondwerk om de pony goed te leren kennen en een band op te bouwen. Het rijden mag dan even wachten. Begin met grondwerk in de bak en als dat heel goed gaat, breid je het langzaam uit... net buiten de bak, stukje verder weg, kort wandelingetje, iets verder... enz... totdat je buiten met hem kunt wandelen en onderweg grondwerkoefeningen kunt doen. Op die manier leer je hem goed kennen en leert de pony op je te vertrouwen als leider. Dwing jezelf niet tot het verder gaan dan je aandurft, want een paard voelt onzekerheid feilloos aan. Neem gewoon de volgende stap pas als de voorgaande stap geen punt meer is en gebruik babystapjes. Neem de tijd ervoor.
Ga ook af en toe gewoon in de wei zitten en bestudeer zijn gedrag. Leer hem kennen.
Als grondwerk/wandelen/grondwerk tijdens wandeling goed gaat, kun je weer met rijden beginnen. In de bak ging goed, zei je. Dus dat is geen issue. Begin dan met de oprit op en af, een rondje rond de bak ed.... ff creatief zijn. En bouw dit op. Kom je in een moeilijke situatie, stap dan af en los het met grondwerk op. (dat kun je dan dus al) Zo kun je bij je paard,maar vooral bij jezelf, je vertrouwen terugwinnen.

Hulp inroepen kan werken, mits dezelde ideën zijn toegedaan. Parellicursus (thuisstudie) is voor veel mensen, waaronder ik, ook een echte eyeopender en een manier om het vertrouwen terug te krijgen.

gerdien71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 19:14

bedankt voor de tip, je mag wel weten dat ik hem al op marktplaats had gezet, omdat ik dacht dat het nu wel nooit meer wat zou worden, maar ik kan mij zo goed vinden in je verhaal dat ik toch weer goede hoop krijg, ik heb al wel iemand ingehuurd voor zaterdag om me te helpen en die is ook zeer bekend met grondwerk, he ik zie het weer zitten en wat je aan begin zei over leiderschap klopt volgens mij ook wel, hij heeft me in de bak ook een paar keer getest en ik had zoiets van:jij moest toch zo braaf wezen? nou als je zo doet dan wil ik niet meer, raar mischien maar zo voelde ik dat( wel heel naief achteraf daarom ben ik blij dat ik hier toch mijn verhaal heb gedaan bedankt

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:40

liljebo schreef:
Punt is dat je vooral aan jezelf zult moeten werken als je dit wilt omkeren. Dat gaat veel tijd en energie kosten. Persoonlijk zou ik beginnen met grondwerk om de pony goed te leren kennen en een band op te bouwen. Het rijden mag dan even wachten. Begin met grondwerk in de bak en als dat heel goed gaat, breid je het langzaam uit... net buiten de bak, stukje verder weg, kort wandelingetje, iets verder... enz... totdat je buiten met hem kunt wandelen en onderweg grondwerkoefeningen kunt doen. Op die manier leer je hem goed kennen en leert de pony op je te vertrouwen als leider. Dwing jezelf niet tot het verder gaan dan je aandurft, want een paard voelt onzekerheid feilloos aan. Neem gewoon de volgende stap pas als de voorgaande stap geen punt meer is en gebruik babystapjes. Neem de tijd ervoor.
Ga ook af en toe gewoon in de wei zitten en bestudeer zijn gedrag. Leer hem kennen.
Als grondwerk/wandelen/grondwerk tijdens wandeling goed gaat, kun je weer met rijden beginnen. In de bak ging goed, zei je. Dus dat is geen issue. Begin dan met de oprit op en af, een rondje rond de bak ed.... ff creatief zijn. En bouw dit op. Kom je in een moeilijke situatie, stap dan af en los het met grondwerk op. (dat kun je dan dus al) Zo kun je bij je paard,maar vooral bij jezelf, je vertrouwen terugwinnen.

Hulp inroepen kan werken, mits dezelde ideën zijn toegedaan. Parellicursus (thuisstudie) is voor veel mensen, waaronder ik, ook een echte eyeopender en een manier om het vertrouwen terug te krijgen.

helemaal mee eens ik ben ook met parelli bezig en het gaateenstuk beter t is ook een arabier

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:05

Gerdien.. ik hoop dat het je lukt. Want als dat gebeurt, is dat een enorme overwinning voor jezelf en win je meer dan alleen het kunnen houden van je paard.

Maar leg jezelf niet teveel druk op. Accepteer dat het moeilijk is en niet van vandaag op morgen overgaat. Neem lekker de tijd.

Veel succes.

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:44

Gerdien, toen ik een merrie kreeg was ik eigenlijk bang voor haar en kon haar niet steunen in situaties waarin zij om mijn leiderschap vroeg. Ik ben toen ook grondwerk gaan doen en heb daardoor vooral mijzelf verbeterd. Mijn paardje ging mij echt vertrouwen en het is helemaal goed gekomen. Dus......geef het niet te snel op.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:28

Hey Gerdien,

Wat een vervelend probleem zeg! Ik denk dat het om te beginnen het belangrijkste is dat je je eigen angst moet overwinnen! Dit kan je idd doen door grondwerk maar ook kan je aan de hand met hem gaan stappen zodat hij buiten het vertrouwen krijgt in jouw leiderschap.
Mijn ervaring met Arabische volbloeden met dat gedrag is dat ze of te weinig beweging hebben gehad (maar dat is niet zo bij jou) of omdat ze zelf opstandig of onzeker zijn. Jouw taak is denk ik om uit te zoeken of het bangigheid/onzekerheid of gewoon opstandigheid is. Als het het eerste is zal je veel geduld,rust en vertrouwen uit moeten stralen. Dat kan je het beste opbouwen door eerst te wandelen buiten. Als het het laatste is dan is het een kwestie van goed aanpakkken.

Veel succes!

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:23

Belangrijk is dat we eerlijk zijn tegen een paard. Wanneer we ons emotioneel incongruent gedragen zal het paard daar zeer sterk op gaan reageren. Emotioneel incongruent wil zeggen dat je een emotie achter een andere verbergt, als het ware een masker opzet. Dit is typisch menselijk. Grondwerk kan inderdaad een grote hulp zijn om vertrouwen te krijgen, zowel jij in het paard als het paard in jou.
Wanneer je bang bent moet je dat niet onderdrukken. Dit roept sterke emotionele trillingen op bij paarden.
Wat belangrijk is, is eraan werken!!
Veel geluk!

essie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:52

Hey dientje,
succes zaterdag,

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:05

heb aan de reactie van parelli weinig toe te voegen, ben het er helemaal mee eens (en dat terwijl ik van het standaard dressuurrijden ben en zulke dingen eigenlijk niet altijd meegepakt worden)
het enige wat ik je nog mee wil geven is dat wanneer je straks zover bent om onder t zadel weer naar buiten te gaan is:
Let erop dat je je teugels niet te strak pakt.
Ik bedoel niet dat je je teugels moet laten vieren maar blijf een ontspannen houding houden, dit is een fout die ik veel zie bij klanten met als direct resultaat dat het paard nerveus word.

dus probeer (en dat is moeilijk) te blijven ontspannen (zing des noods een liedje;) )

succes met al het voor werk en geniet van je eindresultaat!! :D

gerdien71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 22:38

hallo allemaal
ik heb veel gehad aan jullie reactie's en ga zeker het grondwerk proberen en wat fijn dat de reactie's zo eerlijk zijn, dwz, er zijn maar weinigen die zo op konden stijgen en weg rijden, dat geeft mij ook weer moed om door te gaan en ik wil wel eerlijk zeggen dat de vorige eigenaar zo blij is dat ik het nog eens wil proberen want ze wil het liefst dat hij bij mij blijft,( na het lezen van al deze reactie's is dat dus zeer goed mogelijk.
bokkers bedankt