Bit tussen tanden en ervandoor!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LindaxLunaJarig

Bit tussen tanden en ervandoor!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 11:31

Heei,

Een meisje rijd wel eens op mijn shetlander, als ze dan in (ren)galop gaan neemt ze het bit tussen haar tanden en rent naar het hek, en stopt pas 1 cm. voor het hek zodat je bijna voorover valt. Heeft iemand misschien een tip om dat te kunnen voorkomen?

Groetjes, :)

blue_kim

Re: Bit tussen tanden en ervandoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:17

tsjah zoals ze vroeger bij mij op de anege zeiden: een scheur links aan je teugel en daarna meteen een scheur rechts aan je teugel, daarmee is de kans dat ie het bit loslaat. alleen ben ik zelf neit zo van die methode.

maar wat voor bit heb je?

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:22

voor het hek gaan staan met een zweep in je hand?? ik heb ook een meisje les gegeven op een shetje. en die wilde ook wel eens naar het hek rennen en dan idd ineens stil gaan staan. ben ervoor gaan staan met zweep en niet slaan ofzo maar ze rende dan niet tegen mij aan en probeerde het de eerste paar keer wel maar dan had haar ruitertje haar weer onder controle en gewoon weer doorrijden als of er niks aan de hand weas

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:24

Niet aan twee teugels trekken. Misschien one-rein-stop? Ik weet niet hoor of dat werkt. Bij die van mij wel maar je weet het nooit.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 23:21

hallo,

leuke shetten lopen er toch rond opde wereld, en ze zijn dan ook nog zo onwijs slim!! en de mensen met de benodigde ervaring passen er niet meer op hahha wat hebben ze een geluk :D

maar even over jullie probleem

niet trekken, dat verlies je toch
je kunt proberen een volte te sturen of ophoudingen te maken
maar uit ervaring weet ik dat dit niet altijd werkt of kan
misschien is het een optie om iig geen ren galop te doen tot de pony voldoende onder controle is.
het is niet prettig om in de draad te belanden terwijl je pony ervoor staat te lachen
als je dan graag wil racen kies dan een stuk uit waar geen draad aan het eind zit en je voldoende tijd heb de pony terug te nemen.

persoonlijk ben ik ook geen fan van racen in weilanden, dat zorgt voor ongelukken.
dus even stapje terug naar de basis en zorg dat je de pony goed onder controle hebt en bouw het langzaam op,
stukje galop, draf, stap, weer stukje galop weer terug en zo steeds iets harder en weer terug.
zo leert je pony ook nog eens sneller reageren op de hulpen,
wedden dat hij/ zij het een heel interessant spelletje vind??!!

succes!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 23:23

Wat voor bit heb je? :)
Mijn pony kreeg een dubbelgebroken bit en die kon hij niet meer klemmen tussen zijn kaken. Hij ging er trouwens al lang niet meer vandoor, want als hij in noodgang terug naar de stal ging: mocht hij in stap het hele stuk weer terug (en dan weer naar de stal zeg maar) net zolang totdat hij doorhad dat het geen fluit hielp om snel naar de stal te rennen ;)

tyfoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:12

ook voorgehad met een paard, dit opgelost door 1 eerst een touwhalster aan te doen met daar de teugels aan. en daarover zijn/haar hoofdstel dit zonder teugels.

na een paar weken stopte het bit vastpakken meteen en kon je weer normaal rijden met je bit.

XElfjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:46

Hey, Ik heb 3 jaar lang een paard gereden die dit constant deed, bit tussen tanden en weg was ie. heb eerst een dubbel gebroken trens aangeschaft en het werd inderdaad moeilijker voor hem om het bit vast te nemen. Daarnaast ben ik meer op mijn zit gaan rijden, een paard is sterker dan jij en trekken heeft dus ook geen enkel nut. Na veel tijd, geduld en moeite kon ik lekker met hem naar buiten en was er niks meer aan de hand, hij was een stuk lichter in de mond geworden sinds hij niet meer steeds terug hoefde te trekken.

jeratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:04

LindaxLuna schreef:
Heei,

Een meisje rijd wel eens op mijn shetlander, als ze dan in (ren)galop gaan neemt ze het bit tussen haar tanden en rent naar het hek, en stopt pas 1 cm. voor het hek zodat je bijna voorover valt. Heeft iemand misschien een tip om dat te kunnen voorkomen?

Groetjes, :)

Die van mij deed da ook(na deze aanpak ni meer LindaxLuna @ [OPG] Bit tussen tanden en ervandoor!) maar wat werk is dat als ze versnelt je kleine voltes rijdt zonder dat je aan de teugels trekt,je moet wel heel goed opletten en het kan lang duren voordat je pony zijn gedrag gaat veranderen maar het volhouden loont echt de moeiten .Na enkele lessen met deze aanpak hebben ze het meestal wel door en is het dan alleen nodig dit is te herhalen als ze weer is moeilijk doet.Je moet er wel voor zorgen da ge nie boos wordt want dan duurt het nog langerhttp://www.bokt.nl/forums/posting ... =119#.veel succes!!http://www.bokt.nl/forums/posting.php?mode=smilies&f=119#