3 jarige ruin last van hormonen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tyfoon

3 jarige ruin last van hormonen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 19:45

een 3 jarige ruin heeft momenteel wel veel last van zijn hormonen.

Ziet hij een merrie begint hij te paraderen gelijk een hengst. Das wel grappig om te zien. Maar is dit normaal gedrag ?

siskeh

Re: 3 jarige ruin last van hormonen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:47

misschien heeft hij last van pubertijd?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:48

weet je zeker dat hij goed geruind is ?

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:48

is het niet toevallig een klophengst?

tyfoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 20:01

volgens zijn paspoort is hij ruin. Maar volgens stamboek is hij nog steeds hengst.

Kan je die gewoon klophengst laten als hij er eentje is ?
Zijn gedrag stoort me niet maar het viel wel op wanneer hij een merrie ziet.

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:03

een klophengst is nog vruchtbaar
dus als hij dat is, en gaat dekken heb je ook problemen
ik zou even een da laten kijken of hij goed is gecastreerd

tyfoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 20:13

Hij gaat nooit met merries op de weide. Dus dekken gaat hem ni lukken.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:18

ja maar voor een hengstige merrie gaat die wel over de draad! :Y) (geef em ongelijk)
maar je weet dus niet zeker dat die ruin is?

tyfoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 20:24

Papieren :paspoort zegt ruin,(maar stamboek hengst
)

Gedrag :Naar merries doet me anders denken. Lekker paraderen als hij een merrie ziet of ruikt aankomen. En naar sommige vrouwen is hij ook dominant.

Hij zou normaal voor zijn 2 jaar gecastreerd zijn geweest. Toch voor zover ik weet.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:52

die van mij kan ook lekker lopen showen als er een merrie komt, ook dekt hij nog wel.
en toch ga ik er vanuit dat hij toch echt een ruintje is...
ik neem eigenlijk aan dat het "gewoon" is

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:11

Nee dat is niet gewoon, of hij moet laat geruind zijn of niet goed geruind zijn. Je kunt bloed laten afnemen en de hormoontiter laten bepalen om te bepalen of hij nog hormonen aanmaakt die dit gedrag kunnen verklaren.

Er zijn verschillende manieren om te ruinen, een is het verwijderen van de teelbal, de ander is laparoscopisch, de teelbal blijft zitten maar de bloedtoevoer wordt onderbroken waardoor de teelbal als het ware verschrompeld. Alleen wil die methode weleens niet lukken, waardoor je paard toch hormonen blijft aanmaken en hengstengedrag kan blijven laten zien.

Ik zou bloed af laten nemen om dit te laten controleren. Als het hormoon in het bloed niet aanwezig is, kun je pas met zekerheid zeggen dat hij goed is geruind.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:16

Die van mij is 9 en doet het nogsteeds, bij hem is het heel erg seizoen gebonden. Nu bijvoorbeeld is hij extreem met merries bezig, in de winter en herfst totaal niet. Misschien is dat bij jouw paard ook wel zo?

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:26

Ik heb ook een 4-jarige "ruin" die merries nog steeds erg opwindend vind.. Gister stond tie op het punt erop te springen maar mw. haar daar gelukkig geen zin in. Weet ook heel zeker dat tie goed gecastreerd is (wel pas toen hij al 3 was) Maar ik twijfel soms wel hoor of er niet iets is blijven zitten aangezien de merries ook zo heftig op em reageren.

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:29

ik rij een ruin van 12 die ook nog steeds niet door heeft dat hij toch echt een ruin is :(:)
ik merk inderdaad dat het in deze tijd van het jaar erger is.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:35

Ik heb een 18 jarige die helemaal wild wordt in het voorjaar als er een merrie aan komt. Hij vindt het de rest van het jaar wel leuk en brult 1 keer maar in het voorjaar is hij extra druk en wordt het een patser. Hij presteerde het zelfs om tijdens de wedstrijden als een gek te gaan brullen als hij een lekker ding voorbij zag komen :D
Kan vertellen dat dat af en toe niet zo grappig is als je erop zit.

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:10

haha dit komt me bekent voor die van mij is nu ook echt een haantje anders ook wel maar nu is t heel erg.
hij staat op t land met veel anderen maar zijn merrie's zijn echt an hem, en maakt zig heel groot en breed als er een ander in de buurt komt, en gaat ook op de vuist.
hij flamt ook heel veel, en hinikt ook heel hard ik denk dat t tog een beetje t seizoen is.
de lente maakt een hoop los haha.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:40

mijn ruin (3 jaar) is nu 2 jaar gekastreerd, maar hij doet dat ook, en dekt ook! niet met zijn ***, maar hij springt er wel op, en bijt in de nek van de merrie :(:) is dat wel normaal?

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:43

Mijn ruin is pas met zijn 3e gecastreerd, en had dit gedrag een jaar na castratie nog.
Ik kon zelfs niet fatsoenlijk rijden met een hengstige merrie in de buurt, en hij dekte merries.
Heb hem laten testen, en geen klophengst ;) gewoon streken.
Inmiddels zijn we daar helemaal vanaf :)

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:42

kun je het gewoon testen bij de da?
Mijn 3jarige ruin is sinds september gecastreerd nu staat hij op een pensionstal en mijn andere paardje een 2 jarige haf is zo giga hengstig nu blijkt dat hij gisteren haar de hele dag heeft lopen dekken.....zelfs erin is geweest. Vandaag beide dus binnen blijven zodat ze ook niet naar elkaar toe willen als er 1 wel buiten staat en de andere binnen ( ze zijn namelijk dikke mik samen)
De merrie dringt zich ook echt op aan hem en hij spingt direct erop en dekt echt.
Omdat ik niet wil dat hij haar dekt ( ivm beschadiging) moet ik nu deze maatregelen nemen maar vind dat wel heel vervelend.

Mijn vraag nu kan het zijn dat zijn hormonen nog zo aanwezig zijn omdat hij 8 maand geleden geholpen is? Hoelang kan een ruin nog hengstengedrag vertonen na castratie?

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:11

Je kan het laten testen door een bloedtest te laten afnemen.
Mijn ruin heeft nog een jaar wat hengsten gedrag vertoont, en dan speciaal met merries in de buurt.
Dat is na een jaar wel helemaal over nu.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:45

Nu spiekte ik gisteren even tussen zijn benen en zag dat zijn 'zak' samengeknepen was.
Dus ik heb gevoeld en ik voelde vanuit zijn buik zeg maar een harde bobbel richting zijn lege zak.....zijn dit de overgebleven zaadstrengen? verder heb ik geen bal kunnen vinden maar omdat hij zo heftig is op de hengstige merries was ik even aan het twijfelen.
Ander stalgenootje heeft ook even gevoeld en bij haar ruin ook en die heeft die bobbel dus niet!
Wat kan het zijn? iemand idee? Anders bel ik zowieso even de da als dit te lang blijft

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:50

wij hebben een 3 jarige ruin staan die in januari/februari gecastreerd is. daarvan weet ik zeker dat beide ballen eruit zijn.

ook hij heeft flink het voorjaar in zijn bol en de merries staan continue voor hem te pissen en te knipogen :?

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:01

Wesseltje schreef:
Je kan het laten testen door een bloedtest te laten afnemen.
Mijn ruin heeft nog een jaar wat hengsten gedrag vertoont, en dan speciaal met merries in de buurt.
Dat is na een jaar wel helemaal over nu.

Weet jij nog wat je hebt uitgegeven voor bloedonderzoek?

Heb da gebeld..... mijne word volgende week getest en zijn zak ff bekeken omdat er wel degelijk iets zit niet groot ongeveer een flinke kastanje....maar het zit vast vanuit zijn buik zeg maar,
Dus ben benieuwd

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:05

mijn vierjarige ruin heeft hier ook een handje van hoor!
niet altijd en niet bij alle merries. Verder heeft hij ook de dominantie van een hengst.
Volgens mijn fysiotherapeut komt het omdat hij waarschijnlijk laat geruind is.

verstandig dat je hem toch even na laat kijken!
succes

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:07

Mijn 5 jarige ruin doet dit ook
die dekt ook alles en iedereen als hij de kans krijgt
ik ga toch ook binnenkort de veearts er maar is op loslaten, en wat afnemen van bloed, om zijn hormonen te laten testen. Hij is op 3,5 jarige leeftijd geruind..
Maar hij is momenteel erg dominant naar andere paarden die bij “zijn merries” in de buurt komen…
Hij heeft gewoon zijn eigen harem gecreëerd en dekt wanneer hij kan/de dames willen…