Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

moshet schreef:ik probeer streng te zijn voor mijn bijna 2 jarige shet hengst.
vroeger ging het prima met een beetje disipline. maar sinds hij aan het bijten en steigeren gaat lukt het allemaal niet meer.
het is dat ik hem nog de baas kan maar hij heeft me verschillende keren gebeten, van een klein lief aa wat schattig veulentje is het een draakje geworden. kleine kinderen moet hij helemaal niet en valt ze aan in de wei. ruinen heb ik het geld niet voor op het moment. ik hoop dat het weer wat beter gaat binnekort want het is ech erg geworden,. hij rent zichzelf helemaal tot zwetend toe, alleen omdat hij een ander paard ziet, ik voel ook aankomen dat hij binnekort een keer over het hek een springt..
ik weet niet wat ik er aan kan doen, behalve ruinen.
rensju schreef:Maar een shethengst hoef je niet perse te ruinen om het gedrag, vind ik.
..
liljebo schreef:rensju schreef:Maar een shethengst hoef je niet perse te ruinen om het gedrag, vind ik.
..
Wel als de eigenaresse onvoldoende kennis en ervaring heeft om met een shethengst om te gaan.
Dan kunnen gevaarlijke situaties ontstaan. Met een hengst nog meer dan met een ruin.
Om de reden die je zelf al noemt:
Onderschat hen niet vanwege de maat.
laurajaa schreef:Ik heb ook een jaartje een verzorgshet gehad, en hij was ook zo koppig en liet zich tot niets dwingen,
maar zoals je zegt, is er mits wat verstand en te weten wat je doet, veel mee te bereiken.
Mijn verzorgshet wou zelf niet over balkjes stappen, nouja, dan ben ik er maar mee aan de hand erover gelopen,
iedere keer opnieuw, en nu springt hij zelf vrij

Purky schreef:Klopt ja. Een shetlander is een intelligent dier en hier op de manege word hij met minder respect behandeld dan een groot paard.
liljebo schreef:Purky schreef:Klopt ja. Een shetlander is een intelligent dier en hier op de manege word hij met minder respect behandeld dan een groot paard.
Jammer genoeg gebeurt dat in veel manege's/stallen.
Er wordt vanuit gegaan dat respekt en een goede omgang bij een shet niet nodig is. Vandaar dat er zoveel afgestompte en probleemshets zijn.

Cassidy schreef:Shetten zijn ook geen kinderpony's, niet qua character. Kun je beter een New Forest hebben...
liljebo schreef:Maar onder goede begeleiding kan een shet leuk zijn met kinderen. Maar dan dient er een volwassenen te zijn die de kinderen leert hoe ze met de pony om moeten gaan, helpt bij de opvoeding en toezicht houdt.
. Wat wil je beginnen als er op de site van het shetlandstamboek staat dat shetlanders zware lasten over grote afstanden kunnen dragen? (we hebben daar toen met een paar van bokt contact over gehad, kregen ook beaamd dat het niet juist was en veranderd zou worden maar dit is al ruim een jaar geleden en nog geen aanpassing)