Schattige shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Schattige shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 08:44

Het valt mij op dat er veel meiden zijn met problemen met shetten. Ik denk dat shetten nog ten onrechte worden gezien als de schattige kinderpony.
Blijkbaar staan er weinig mensen stil bij het feit dat een shet een heleboel paard is in een miniverpakking en dat uitgerekend bij de shet een goede paardenkennis verschrikkelijk belangrijk is.

De meeste shetten accepteren niet zomaar iemand een leider. Meer nog dan bij menig ander paard moet je bewijzen dat je leiderschap waard bent.
Niet door te schreeuwen en te slaan, maar door te weten wat je doet en wat je wilt.

Ik zie het zovaak.... kinderen op een shet, schoppend omdat de shet de rem erop heeft staan, shet die de vloer aanveegt met de kindjes enz enz...
Ja... shetten zijn nu eenmaal eigenwijs, wordt er dan gezegd. Schop en sla maar eens flink.

Maar hoeveel mensen beseffen dat ze daarmee de pony steeds meer afstompen. Veel shetten zijn niet zo snel onder de indruk van schoppen, slaan en schreeuwen. Om bij hen iets te bereiken zul je je verstand moeten gebruiken. Door slimmer te zijn kun je zelfs bij de meest dwarse shet tot verbluffende resultaten komen. Maar daartoe zul je moeten weten wat je doet...

Ik spreek uit ervaring, Ik heb twee shetten, beiden behoorlijk ondernemend en vooral eentje is voor de duvel niet bang en gaat letterlijk liever op zijn rug liggen dan zich ergens toe te laten dwingen.
Met de goede aanpak is er echter niets wat je niet van hem gedaan kunt krijgen en is hij op de weg de meest betrouwbare partner die je kunt hebben.

Shetten schattig? jaaaaaaaa, mits goed opgevoed en behandeld als een paard met veel karakter.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:26

mee eens, shetlanders moeten net zo serieus als paard benaderd worden als elk ander ras.
maar ja, ze kosten soms érg weinig in aanschaf, of zijn van boertjes die er veulens bij fokken, zien er schattig uit, en zo is het voor pony meisjes vaak het makkelijkst om aan een eigen of verzorgshet te komen als eerste pony.
er zijn wel shetjes waar wél alles mee kan, die zich braaf laten rondwandelen door jonge kids, maar dan heb je het toch meestal over volwassen pony's, die in hun jeugd wel zijn opgevoed door volwassenen.
kids kunnen veel van de omgang met paarden leren door ze met pony's om te laten gaan, en dat kan heel waardevol zijn, maar ze moeten wel begrijpen dat goed met ze omgaan essentieel is, ik heb soms het gevoel dat er ook een groep kids is die pony's eigenlijk alleen als rijdieren zien, manegekinderen zegmaar, en ja, een shet ziet er liever uit dan een doorsnee manegepony, maar heeft vaak wel even heel wat meer karakter!

het is erg sneu dat het gebeurd dat shetjes een soort van proefkonijn zijn, ze door onkunde 'onhandelbaar' worden, en dan niet meer lief zijn, en dus maar weer weg moeten, een onzekere toekomst tegemoet..

Paintlinger

Re: Schattige shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:29

Inderdaad!
Ze moeten net zo goed (aldanniet beter) worden opgevoed als ieder ander paard :j

Die 3 (2x hengst 1 ruin) van mijn zijn echt engeltjes....maar alleen omdat ik superstreng ben :D

moshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 11:01

ik probeer streng te zijn voor mijn bijna 2 jarige shet hengst.
vroeger ging het prima met een beetje disipline. maar sinds hij aan het bijten en steigeren gaat lukt het allemaal niet meer.
het is dat ik hem nog de baas kan maar hij heeft me verschillende keren gebeten, van een klein lief aa wat schattig veulentje is het een draakje geworden. kleine kinderen moet hij helemaal niet en valt ze aan in de wei. ruinen heb ik het geld niet voor op het moment. ik hoop dat het weer wat beter gaat binnekort want het is ech erg geworden,. hij rent zichzelf helemaal tot zwetend toe, alleen omdat hij een ander paard ziet, ik voel ook aankomen dat hij binnekort een keer over het hek een springt..

ik weet niet wat ik er aan kan doen, behalve ruinen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 11:02

Dat shetten nogal eens de stempen onhandelbaar krijgen, drukt mij ook erg op het hart. Temeer omdat er veel daardoor voortijdig aan hun einde komen.

Natuurlijk kan er veel worden geleerd van een shet, maar alleen als degene die ermee omgaat dat ook werkelijk wil en niet alleen een rijdier ziet, maar een volwaardig paardje wat begrepen wilt (en dient) te worden.

Kinderen en shet? Prima... maar onder begeleiding en beginnen bij het begin. Omgang in de wei, stal en poetsplaats, grondwerk... leren om het gedrag van paarden te begrijpen.
Daarna pas rustig aan rijden.
Mits eigenaar/verzorgster daar niet te groot voor is.

Er wordt trouwens op heel wat shetten gekropen zonder dat ze netjes zijn ingereden...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 11:04

moshet schreef:
ik probeer streng te zijn voor mijn bijna 2 jarige shet hengst.
vroeger ging het prima met een beetje disipline. maar sinds hij aan het bijten en steigeren gaat lukt het allemaal niet meer.
het is dat ik hem nog de baas kan maar hij heeft me verschillende keren gebeten, van een klein lief aa wat schattig veulentje is het een draakje geworden. kleine kinderen moet hij helemaal niet en valt ze aan in de wei. ruinen heb ik het geld niet voor op het moment. ik hoop dat het weer wat beter gaat binnekort want het is ech erg geworden,. hij rent zichzelf helemaal tot zwetend toe, alleen omdat hij een ander paard ziet, ik voel ook aankomen dat hij binnekort een keer over het hek een springt..

ik weet niet wat ik er aan kan doen, behalve ruinen.

Dit gaat niet vanzelf over en kan tot zeer gevaarlijke situaties leiden. Dit is dus zo'n situatie waarbij de pony dupe dreigt te worden. Hij weet niet beter en een shethengst is een heleboel hengst.
Hij zal echt direct geruind moeten worden voor zijn eigen bestwil. Weet ook niet of hij bij andere paarden staat? Zo niet, dan moet ook daarin meteen verandering komen. Een jong paard hoort niet alleen.
Geen geld voor ruinen is jammer, maar dan leen je het maar.
Niets doen gaat ten koste van een dier wat hier niet om vraagt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 11:08

Een shet is net als elk ander paard. Heerlijk om mee te werken mits goed opgevoed!

Moshet, ruinen is een optie. Maar sorry dat ik het zeg, vind het wel raar dat je daar het geld niet voor hebt, wat als hij wel over het hek springt, zich bezeerd. Laat je dan wel de DA komen of wordt dat ook te duur?
Staat hij alleen? Dat kan een goede verklaring van zijn gedrag zijn. Verder zou ik mij zowiezo gaan verdiepen in grondwerk en het gedrag van een paard. Hij moet jou als leider zien en te lezen aan je stuk ziet hij dat niet. Alleen ruinen is geen oplossing maar zal misschien wel helpen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 11:14

idd moet ook gewerkt worden aan opvoeding, naast het ruinen. Maar voor iemand met onvoldoende ervaring is het opvoeden van een hengst een onbegonnen zaak.

En natuurlijk mag hij niet alleen staan.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 11:18

Ben het eens met de beginpost,
Maar een shethengst hoef je niet perse te ruinen om het gedrag, vind ik.
Ik heb er 2 samen staan, schatten van beesten maar ook met streken. Maar owee als ik er ben.. Ze weten precies wie er met ze bezig is en wat ze dan kunnen flikken. Bij mij dus niets en ze doen het ook niet. Bijtperiode is geweest en dat los je dus echt wel op met een flinke tik geven.. Mocht hij mij gericht schoppen, schop ik terug en dat is niets minder sneu dan bij een groot paard, het mag gewoon niet klaar. Kinderen hebben de kracht gewoon niet, en als ik een verzorgmeisje vertel dat ze hem een klap mogen geven als ie stout is, krijgt ie een tikje, die dus niet doorkomen.. Maar kindjes kunnen met ze lopen en erop rijden (moet ik er wel bij zijn) Super braaf!!
Het lijkt sneu, maar onderschat ze niet. Mijn shetjes van 85 cm zijn de baas van een trekpaard en maken hem af..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 11:22

rensju schreef:
..

Wel als de eigenaresse onvoldoende kennis en ervaring heeft om met een shethengst om te gaan.
Dan kunnen gevaarlijke situaties ontstaan. Met een hengst nog meer dan met een ruin.
Om de reden die je zelf al noemt:
Onderschat hen niet vanwege de maat.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 11:29

haha ze zijn beresterk , daar ben ik ook wel achter 8-)

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 11:35

liljebo schreef:
rensju schreef:
..

Wel als de eigenaresse onvoldoende kennis en ervaring heeft om met een shethengst om te gaan.
Dan kunnen gevaarlijke situaties ontstaan. Met een hengst nog meer dan met een ruin.
Om de reden die je zelf al noemt:
Onderschat hen niet vanwege de maat.

Dat is zeker waar, ik bekijk het teveel vanuit mijn situatie. Gelukkig heeft het bij mij niet gehoefd, was misschien wel makkelijke geweest achterna qua buitenritten en merries.
Ik vraag me dan wel af, of zulke meisjes na het ruinen wel de baas over ze zijn ed.. Ook ruinen zullen echt een keer een grens moeten krijgen, misschien steigeren ze niet meer maar meesleuren naar het gras vind ik net zo ergerlijk.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:02

Helemaal mee eens. Ik vind shetlanders helemaal geen kinderpony's eigenlijk, en al helemaal geen pony's voor penny kinderen die wel even deken een wilde shet hengst te temmen. Ik heb twee shetland ruintjes waar ik mee men, maar dat zijn echt geen tuttel kinder ponys. De kleinkinderen van de boer waar ze staan, mogen ze vaak wel even poetsen en dan blijf ik er gewoon bij, dat vinden ze hartstikke leuk en dan zijn mijn pony's hartstikke lief. Ook hobbelen de kindertjes soms op de bonte wat prima gaat. Maar ze mogen echt niet zonder mij bij de pony's komen, en al helemaal niet rijden.
Aangespannen zijn het ook geen makkelijke paardjes, vooral mijn bonte heeft ontzettend veel pit en daar rij je niet zomaar even mee weg. Ik vind dat veel mensen er te makkelijk over denken, ach ze zijn maar klein wat kan er nu mis gaan. Ik denk dat van alle paarden de shetten het minst opgevoed zijn, afgezien van de mensen dan die ze gewoon normaal opvoeden.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:02

Mijn schattige minishetje heeft me weleens wanhopig gemaakt :D
Ik ben 37,maar heb me serieus afgevraagt waarom mensen shetjes beoordelen als kinderpony.
Er zullen best makkelijke shetjes zijn,maar de mijne heeft een pittig karaktertje ;)
Toen ik hem een jaar geleden kreeg,was hij echt niet van plan mij zomaar als vrouwtje te aanvaarden.
Hij was zo mak als een lammetje bij zn verzorger,maar ik had een steigerende bokkende shet aan het touw als ik ging wandelen.
Hoeven uitkrabben een ramp....hij kwam gewoon overeind van nijd.
Ik had niet veel ervaring behalve wat rondhobbelen op een manege in mn jeugdjaren.
Dus daar maakte hij aardig misbruik van :D
Tot ik op een dag besloot dat het genoeg was....
Dat voelde hij haarfijn aan,en hoewel hij nog wel wat pogingen heeft gedaan...heb ik er nu echt een vriendje voor het leven aan.
Hij heeft natuurlijk nog wel zn ondeugende of koppige shettenstreken,maar ziet nu wel mij als degene die de boel leid.
Als je een shetje hebt,moet je ook de nodige humor hebben.
Maar ik zie het totaal niet als kinderpony,ondanks zn schattige uiterlijk.
Er zijn tijden geweest dat ik nog liever de box van de draver op stal inging :D
Heb nu de grootste lol met mn mini,maar je moet rechtlijnig blijven in opvoeding.
Geef ze 1 vinger en ze nemen je hele hand(net kinderen).
Op dit moment wandel ik veel met hem,hij gaat soms voor het karretje,en uiteraard lekker los gooien.
Volgend jaar wil ik wat vrijheidsdressuur gaan proberen met hem.(hij is er slim genoeg voor) :D

Groetjes cindy

laurajaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:09

Ik heb ook een jaartje een verzorgshet gehad, en hij was ook zo koppig en liet zich tot niets dwingen,
maar zoals je zegt, is er mits wat verstand en te weten wat je doet, veel mee te bereiken.
Mijn verzorgshet wou zelf niet over balkjes stappen, nouja, dan ben ik er maar mee aan de hand erover gelopen,
iedere keer opnieuw, en nu springt hij zelf vrij :D

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:37

laurajaa schreef:
Ik heb ook een jaartje een verzorgshet gehad, en hij was ook zo koppig en liet zich tot niets dwingen,
maar zoals je zegt, is er mits wat verstand en te weten wat je doet, veel mee te bereiken.
Mijn verzorgshet wou zelf niet over balkjes stappen, nouja, dan ben ik er maar mee aan de hand erover gelopen,
iedere keer opnieuw, en nu springt hij zelf vrij :D

hahaha,ja onze jantje wilde ook nooit over balkjes :D
Heb weleens gehad dat ik er zelf overheen sprong en hij bleef staan....(bijna plat op mn snuffie in het zand).
Bij hoge uitzondering een snoepje genomen,hem laten ruiken(uiteraard tuitte hij gelijk zn lipjes!) en toen aan de andere kant gaan staan....nog nooit een shettie zo snel zien springen over een balkje! :D :+
Hij keek naderhand verbaasd achterom,als hij zelf niet kon geloven dat hij er zo ingestonken was.
Maar sindsdien is hij over zn balken angst heen,en met wat aansporing wil hij nog best een leuk sprongetje maken.(wel natuurlijk gelijk naar mij toe,of er nog wat lekkers te scoren valt...)
:D
Maar dwingen heeft bij jantje totaal geen nut...lijkt wel een ezel,hij blijft gewoon koppig stilstaan en verzet geen stap!

Purky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 00:20

Klopt ja. Een shetlander is een intelligent dier en hier op de manege word hij met minder respect behandeld dan een groot paard.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 08:54

Ik denk dat menig shetlander heel wat slimmer is dan het meisje wat hem verzorgt/eigenaresse :D
Laatst bijgewerkt door liljebo op 05-05-09 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 08:56

Purky schreef:
Klopt ja. Een shetlander is een intelligent dier en hier op de manege word hij met minder respect behandeld dan een groot paard.

Jammer genoeg gebeurt dat in veel manege's/stallen.
Er wordt vanuit gegaan dat respekt en een goede omgang bij een shet niet nodig is. Vandaar dat er zoveel afgestompte en probleemshets zijn.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:34

Ben het ook helemaal eens met de beginpost. Ik zie echter wel vaak 2 uitersten. Aan de ene kant de mensen die te makkelijk over shetlanders denken (en helaas ook gebruik maken van de relatief lage aanschafsprijs, ik moet ineens weer denken aan de advertentie voor een 8 maanden oud hengstveulentje dat 'rustig in de achtertuin op het 'plaatsje' gehouden kon worden want dat deden zij nu ook', en dan zie je een foto van een veulen voor een vuilcontainer op sierbestrating) en het onder het mom van "ach ze zijn zo klein, wat kan er nu gebeuren" benaderen, met vaak alle gevolgen vandien en uiteindelijk onhandelbare pony's.

Maar zie ook het tegenovergestelde waarbij gezegd wordt dat shetlanders per definitie te koppig, te eigenwijs en te ongeduldig zijn en dus niet geschikt als kinderpony.

Ik vind beide benaderingen onjuist omdat je, zoals altijd, per pony moet kijken. Onze P.C. moest volgens de vorige eigenaren grenzen aan 'vals', maar het dier stond toen al 11 maanden 24/7 op stal en wij werden zijn 7e eigenaren (hij was toen zelf 5), hij is erg speels en kan lekker klieren maar tevens net zo enthousiast en wil alles proberen. Met onze kleine kinderen zou ik hem niet vertrouwen (nog steeds wil hij wel eens happen, maar we zijn een lange weg gekomen vanaf 'kopschuw') al hobbelen ze er wel op onder begeleiding en onze bijrijdster rijdt er heerlijk op. Voor de wagen geeft hij alles wat hij heeft.

Rohan is voor mij wel degelijk de gouden kinderpony. Onze kleine kinderen kunnen er zelf mee rijden, mee wandelen, tutten, poetsen, onder liggen, vanaf glijden (let wel 'eronder liggen' e.d. zijn geen zaken die ik aanmoedig maar het komt wel eens voor). Hij lijkt zich volkomen aan hen aan te passen, zet je onze bijrijdster erop is het ineens een ander verhaal en loopt hij ohz de sterren van de hemel als hij met respect behandeld wordt, maar zorgt bijv. vooruit schoppen ipv netjes drijven er meteen voor dat hij op de rem gaat. Rohan is echt mijn heer van stand.

Zo heeft elke shetlander zijn/haar eigen verhaal en eigen benadering nodig, het is alleen jammer dat er vaak wat laatdunkend en schimpend over gedaan wordt...daarbij zou ik die 2 van ons nog niet willen ruilen voor het beste paard uit Anky's stal ;)

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:36

liljebo schreef:
Purky schreef:

Jammer genoeg gebeurt dat in veel manege's/stallen.
Er wordt vanuit gegaan dat respekt en een goede omgang bij een shet niet nodig is. Vandaar dat er zoveel afgestompte en probleemshets zijn.

denk dat dit niet alleen opgaat voor de shetlanders...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:59

Jelleee schreef:
Helemaal mee eens. Ik vind shetlanders helemaal geen kinderpony's eigenlijk, en al helemaal geen pony's voor penny kinderen die wel even deken een wilde shet hengst te temmen.

Shetten zijn ook geen kinderpony's, niet qua character. Kun je beter een New Forest hebben...

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:09

Cassidy schreef:
Shetten zijn ook geen kinderpony's, niet qua character. Kun je beter een New Forest hebben...

dit begrijp ik dus niet....onze ene shetlander is een SUPER kinderpony, de andere is nog wat te onstuimig. Je kunt toch niet alle shetlanders qua karakter over 1 kam scheren? Net zo min als alle New Forest pony's kinderpony's zijn. Zie ook vaak dat een Welsh wordt aangeraden ipv een shetlander, geloof me...ik ken redelijk wat hittepetitten welshjes waar onze kinderen niet bij in de buurt mogen komen. Niet het ras maakt een kinderpony, maar het karakter en de opvoeding van een individuele pony ongeacht welk 'merk' deze heeft...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 11:11

Nathalie..ken je van het shettenforum.. hihi.
Maar je hebt natuurlijk gelijk. Er worden wel meer paarden met weinig respekt behandeld bij maneges, maar ik zie toch ooit dat het met shetten nog erger is omdat ze niet serieus genomen worden vanwege hun maat.
Dit weekend nog een voorbeeld van gezien bij een opendag op een stal. Een shet bedoeld voor rondritjes voor kinderen, maar bij gebrek aan kinderen, reed het meisje er zelf op. Ze was te groot en de pony had (terecht) geen zin. Benen optrekken en maar vol schoppen in lies en buik. Aan een stuk door. En dan werd gelachen en gezegd... kijk die eigenwijze shet eens.

Ik zou met plezier zo'n kind van de pony aftrekken. En dat terwijl ze tijdens de demo zemelden over voorzichtig omgaan met hulpen en respekt voor paarden en zo... zo'n stal is bij mij meteen afgebrand.

Dat shetten per definitie geen kinderpony's zijn, hoeft niet altijd waar te zijn. Veel shetten hebben een heel erg sterk karakter en de problemen met kinderen die er zijn, komen vaak voort uit het feit dat mensen de kinderen maar met een shet laten aanklooien omdat ze toch zo klein zijn. Vaak hebben ouders geen bal verstand van shetten en kopen hem voor dochterlief (heb ik vaak genoeg meegemaakt) Kind weet echter ook veel te weinig en het resultaat is een verknoeide shet die idd dan geen kinderpony meer is.

Maar onder goede begeleiding kan een shet leuk zijn met kinderen. Maar dan dient er een volwassenen te zijn die de kinderen leert hoe ze met de pony om moeten gaan, helpt bij de opvoeding en toezicht houdt.

Mijn shetten zijn niet bereden, maar er komen vaak kinderen bij, onder toezicht. En dan zijn ze echt superlief en kan er heerlijk mee getut worden (vooral met eentje ervan, die gek is op aandacht) Maar de opvoeding heb ik zelf gedaan en ik ben ook degene die bepaald hoe er met de pony wordt omgegaan. En ik ben erbij.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:24

Leuk om je hier tegen te komen (en wederom te zien dat ik het met je eens ben), even off-topic..hoe is het met Amy?

liljebo schreef:
Maar onder goede begeleiding kan een shet leuk zijn met kinderen. Maar dan dient er een volwassenen te zijn die de kinderen leert hoe ze met de pony om moeten gaan, helpt bij de opvoeding en toezicht houdt.

Maar dit geldt voor alle dieren met kinderen, niet waar? Honden, katten, vissen noem maar op..en natuurlijk ook pony's en paarden ongeacht het ras. Het nadeel met de shetten is dat die alleen relatief zo goedkoop zijn vergeleken met andere paarden (zeker als onwetenden er ook nog eens op hameren dat ze niet veel land nodig hebben, niet veel eten (robuust ras) en ach de hoeven slijten wel van een beetje over asfalt wandelen want ze zijn toch zo klein) en een leuk hengstveulentje kun je regelmatig ook gratis ophalen, dan is de drempel wel erg laag....

De te grote/zware ruiters vind ik zelf ook altijd vreselijk maar helaas is er in de meeste gevallen geen sprake van onwetendheid en als het bewust gedaan wordt, kun je argumenten aandragen hoe je wil maar men zal het niet laten. Natuurlijk komt het ook voor dat kinderen het echt niet weten en dat door volwassenen gezegd wordt dat het prima gaat, want shetten zijn immers 'oersterk' ;). Wat wil je beginnen als er op de site van het shetlandstamboek staat dat shetlanders zware lasten over grote afstanden kunnen dragen? (we hebben daar toen met een paar van bokt contact over gehad, kregen ook beaamd dat het niet juist was en veranderd zou worden maar dit is al ruim een jaar geleden en nog geen aanpassing)