Schrikachtig bij de paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Aranka

Schrikachtig bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 16:42

Ik rijd nu al 7 jaar paard, maar ik durf nog steeds niet veel.
Heb ook een paar jaar niet gereden en ben vaak weer opnieuw op paardrijden gegaan.
Ik heb nu al ruim 2 jaar een eigen pony. En sinds vorig jaar staat hier nog een andere pony bij.
En ik heb alleen maar op de pony gereden, waarbij ik les van iemand kreeg, verder nog nooit alleen.
Maar ik zie vaak kinderen die een eigen pony hebben, die misschien elke dag rijden, ook als ze geen les hebben.
Ik zal weer beginnen met les, maar is dat wel de moeite waard? Ik kan wel veel dingen en heb ook al veel geleerd, maar ik wil alleen les, omdat ik me dan veilig voel dat er een ervaren iemand bij is.
Ik wil ook graag alleen galopperen kunnen, ik kan wel galopperen, maar ik durf het niet.
Ik zie soms wel ertegen op om weer op mn pony te rijden, maar ik wil vind paardrijden heel leuk. En ik wil graag dat die angst weggaat.
3 jaar geleden reed ik steeds op een 'vaste pony', die was best pittig (en in omgang heel braaf). Maar toen durfde ik wel alles alleen, zoals opzadelen en uit de stal naar de bak brengen. Dat soort dingen durf ik ook niet meer.
Ik ben ook schrikachtig als ik in de bak sta tussen de pony's in.
Wat is de beste manier om hier vanaf te komen?
Zelf dacht ik dat het misschien beter is om een van de pony's te verkopen. Want die pony is in omgang wel eens druk en heeft ook moeite met halster of hoofdstel om te krijgen. Voor mij kan dat beter niet, want als het mij niet lukt om bij haar een hoofdstel om te krijgen lukt dat mij nooit weer.
Die andere pony gewoon houden, want die heeft heeft wel ongeveer hetzelfde gedrag als die pony waar ik toen 3 jaar geleden ook vaak op reed.

Tempus

Re: Schrikachtig bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:52

hoe komt het dat je bang bent?
Ik zou proberen om terug vertrouwen op te bouwen met je pony's.
En als er met het rijden gewoon iemand bij is? Heb je dan nog bang?

_Aranka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 17:59

Tempus schreef:
hoe komt het dat je bang bent?
Ik zou proberen om terug vertrouwen op te bouwen met je pony's.
En als er met het rijden gewoon iemand bij is? Heb je dan nog bang?

Ik ben een paar keer gevallen, maar nog nooit van mn eigen pony waar ik de laatste tijd veel les mee heb gereden. Verder ben ik toen na het rijden er weer opgegaan.

Ja, als er met het rijden iemand bij is ben ik nog bang. Ik vond het in het begin ook eng om los te rijden, dus niet aan de longe. Oplaatst vond ik dat niet meer eng en draafde ik ook al los.
Maar als ik nu weer zou beginnen met rijden, zou ik weer niet los durven te rijden.

laurajaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 18:08

Misschien moet je stap voor stap proberen vertrouwen te winnen,
je zal zien dat het zal lukken, :o
maar als je elke keer stopt, en een tijd later (een paar jaar) terug opnieuw begint, dan is dat
vertrouwen weer weg, wat normaal is.

Ik vind echt dat je terug het vertrouwen en de wil moete zoeken om verder te doen,
want je hebt je eigen paard, dus profiteer daarvan! ;)

Salista

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:36

Ik ben het eens met laurajaa.
Als je weer begint met paardridjen, moet je neit meer stoppen, dan is het vertrouwen weer weg.

Misschien kun je op een andere manier het vertrouywen in paarden weer terug krijgen. Niet door te ridjen, maar gewoon iets heel simpels.
Eerst poesten, daarna lopen, daarna iets met je pony doen in de bak. Een kunstje leren bijvoorbeeld.?
Geef jezelf de tijd om het vertrouwen terug te krijgen, maar geef niet op :)

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:42

Als je het paardrijden echt leuk vind moet je niet stoppen! Probeer je vertrouwen in jezelf weer langzaam op te bouwen door op een hele brave pony te gaan rijden. Eerst met iemand erbij en dan komt er vanzelf een moment dat je het ook alleen durft. Zoek iemand die voorlopig jouw pony kan rijden en ga dan ook kijken zodat je ziet dat dat goed gaat.

Ik heb precies hetzelfde gehad. Ik was bang met rijden en mijn paard voelde dat en ging daardoor klieren. Ik werd zo bang dat ik er amper op durfde en heb zelfs overwogen om maar te stoppen met rijden omdat ik echt met tegenzin ging. Ik heb toen priveles genomen op het allerbraafste manegepaard. Eerst alleen stappen en draven en langzaam ook een galopje. Af en toe voelde ik me wel voor schut staan, ik rij al jaaaaren en dan was ik wat rondjes aan het hobbelen op zo'n suf paard, maar het heeft me wel geholpen om mijn vertrouwen terug te krijgen. Iemand anders heeft in die tijd mijn paard gereden en ik ging regelmatig kijken en zag dat ze best braaf was. Ik ging wel elke dag met haar wandelen of poetsen. Langzaam zijn we in de priveles verder gegaan met een iets wakkerder paard en uiteindelijk weer op mijn eigen paard. En nu ben ik totaal niet meer bang tijdens het rijden!
Succes!

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:43

Ik herken hier wel iets in :o Ik heb hier ook wel eens last van (gehad) :+
Ik loop al zeker 15 jaar waarschijnlijk nog wel langer tussen de paarden en pony's mee.
Vroeger toen ik een jaar of 10 was was ik voor geen enkel pony of paard bang. Deed ik alles zonder na te denken en dit ging eigenlijk altijd en met alles wat ik deed goed.

Maar op den duur krijg je mensen die zeggen "pas op joh wat doe jij nou !!! dat paard kan wel dit of dat doen " ( terwijl er eigenlijk niks aan de hand is)

Wanneer je dit soort dingen te vaak hoort wordt je vanzelf bang !!

Mijn tip is : - zoek mensen die echt verstand van paarden hebben
- loop in het begin gewoon met hem of haar mee en kijk wat wat ze doen
- vraag ze het hemd van het lijf
- ga met je eigen pony oefenen (vraag eventueel iemand met je mee te gaan)

En mijn belangrijkste tip is !!!!!!

Maak geen problemen die er niet zijn

Dus geen *maar wat als de pony gaat rennen !

Als de pony naast je loopt rent hij niet dus geen geALS ;)

En dus ook niet van *maar als ik eraf val !

Want als je erop zit ben je er niet afgevallen :+

Dus niet te veel denken maar gewoon genieten 8-)

Veel succes !!!!