blijft hij met geen mogelijkheid staan. ik heb het al geprobeerd met alleen erin en eruit.
geen probleem. tijdje zo aangehouden maar nog bang van het water.
snoepjes en dingetjes helpen ook niet.
Iemand tips?
alvast bedankt
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
crazygirl1 schreef:Hier zijn enkele topic met gelijkaardige problemen:
[OPG] Niet de spuitplaats op
[OPG] Probleem op de poetsplaats [en buitenom ook koppig].
[OPG] HELP! mijn shetje blijft niet stil staan onder het poetsen
[VSW] Benen Wassen Drama!
janflicka schreef:Nou als ik die topics doorlees die aangeboden worden...zou ik daar mn tips niet uit halen.(lees voornamelijk,ram voor zn kop geven als hij loopt te klieren etc).
Mijn shettie heeft ook een bloedhekel aan water,en is zelfs met moeite door een plas water te krijgen.
Kan hem uiteraard met veel vertoon een paar rammen verkopen,maar wat schiet je daar mee op?
Oke mischien een pony die luisterd en braaf blijft staan uit angst?
Heb liever dat hij mij vertrouwd en ik zo kan opbouwen om zn angst voor water of wasplaats minder te maken.
Klinkt mischien soft,maar mijn minishet is echt een dondertje,maar heeft nog nooit kennisgemaakt met een zweep of rammen voor zn koppie.
Ik neem de uitdaging aan het zonder dat soort dingen te doen en voor elkaar te krijgen.
Heb dus ook een shetje die nog rustig zn neus durft op te tillen en te flemen zonder dat hij een tik verwacht.
Wat ik hier soms lees,is het bij het minste of geringste och pak een zweep,bijt in zn oor of geef het beest een ram.
Mijn shettie gaat onder protest netjes zn hoeven laten spuiten en zn sopbeurt halen.
Wat gebeuren moet,gebeurd ook!
Maar hij mag daar best even sjago van zijn,en het niet eens.
Speelt hij wel teveel op,dan haal ik er geen zweep bij,maar geef hem even een goede harde brul dat het menens is.
Duw hem simpelweg opzij(OM) en ga verder waar ik mee bezig was.
Hij doet bv zeer moeilijk met hoeven spoelen,maar eenmaal doornat is er niets meer aan de hand?
janflicka schreef:Het is niet alleen in dit topic,maar lees in meerdere topics en vragen steeds vaker..hard aanpakken,laat weten wie de baas is,ram hem voor zn kop,geef een trap terug,bijt in zn oor,neem een zweep erbij.
Paarden onderling zijn ook niet zo zachtzinnig...(is ook zo,maar wrm verbeelden wij ons dat we een paard kunnen imiteren?).
Een paard kan van een ander paard zien doormiddel van een oorbeweging wat de stemming is of waarschuwing!
Verbeelden wij ons dat ook te doen?
Mijn oren kunnen niet draaien en buigen zoals dat bij een paard lukt.
Straffen zoals meeste mensen doen,dmv zweep,rammen of gewoon gefrustreerd gillen,kent een paard niet,en snapt het ook niet.
Tik op de neus word vaak beantwoord door hapje te geven met lipjes of tanden.
Baasje nog meer over de zeik en mept nog wat harder....gewoonte is geboren!
Ik zal wel een softy zijn,maar kijk in elke situatie naar de orenstand,blik in de ogen,en signalen...
Vanuit daar besluit ik door te pakken,of te negeren.
Kan soms gewoon zien dat meneertje zn dag niet heeft,en doe dan alles wat noodzakelijk is.
Maar laat hem verder even gaan...(ik heb ook weleens een dag,dat ik wil dat iedereen me met rust laat).
Volgende dag ga ik met volle moed aan de slag,en dan gaat het meestal een stuk beter.
Is dat niet zo,dan word het noodzaak,en gebeurd het toch.
Ik zie mezelf als leider,maar bovenal vertrouwd persoon...en op die status ben ik zuinig.
Ik dwing zo min mogelijk af(is het nodig dan moet het!) maar wil alles het liefst uit samenwerking halen.
Meppen met een zweep of rammen verkopen is voor mij not done,maar het hele softe ook niet(soms proberen ze je gewoon uit,en moet je even optreden).
Ik ben voor de middenweg...niet je inbeelden dat je een paard bent...niet meppen of uit frustratie een zweep erbij..Goed kijken naar je paardje,en van daaruit gevoelsmatig beslissen wat je doet.
Uiteraard kan je daarmee soms raar staan te kijken,goh mn gevoel was zo en zo...maar paardje doet wat anders?
Lach erom,haal je schouders op!
Probeer de volgende keer een andere aanpak...
Enige tips die ik je kan geven...raak niet onder de indruk,hou je kalmte en blijf proberen!
Wees heel rechtlijnig in je opvoeding..nee is nee,ja is ja!
Doet het monstertje wat je wil,beloon hem/haar dan uitvoerig! (geen eten uit de hand!).
Vaak met het opbouwen vanuit grondwerk of gewoon langer met het beestje omgaan,ontwikkel je wel een manier.