Landtijd - kneustijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eierhoofd

Landtijd - kneustijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 15:52

Ik heb een fantastische haf van 4 jaar. Niks mee aan de hand, gewoon een fijn dier.

Er is alleen een minpuntje waarvan ik me afvraag hoe het komt..

's Winters staat hij 24/7 in de paddock met onbeperkt ruwvoer en nog een stuk of 15 andere paarden. 's Zomers staat hij 24/7 op het land, met dezelfde paarden als in de paddock.

Nu het probleem: 's winters is er niets aan de hand op de poetsplaats. Hij gedraagt zich zoals het hoort, is relaxed. Hij kan de paarden in de paddock niet zien.
's Zomers is het een ander verhaal (begint nu dus weer, nu ze het land weer opgaan). Alles gaat zoals normaal, maar eenmaal op de poetsplaats raakt hij volledig van de leg. Brullen, draaien, schrapen... Hij is wel enigzins voor rede vatbaar, maar hij doet echt vreselijk gestresst. Het maakt niet uit of hij zijn landgenoten wel of niet kan zien...

Hij is nu bijna een jaar ruin, heeft in de kudde geen bijzondere plaats, gewoon ergens midden/ onderaan. Zijn beste vriend staat zowel in de paddock als in het land bij hem. Ik kan me echt niet bedenken wat dit gedrag kan veroorzaken. Als hij moeilijk zou doen met uit het land gaan oid, is het duidelijk dat hij er gewoon niets voor voelt om weg te gaan. Maar dat is dus niet zo. Hij is makkelijk als altijd tot hij op de plaats staat.

Het enige wat ik me kan bedenken is dat het een soort van irreele verlatingsangst is, maar dan zou hij dat logischerwijs ook 's winters moeten hebben lijkt me. De situatie is dan niet veel anders. Ik snap er niets van, maar vind het erg vervelend (vooral voor hemzelf) dat hij zichzelf zo verschrikkelijk opfokt... Daarom tips/ adviezen wat dit kan zijn en wat ik daar eventueel aan kan doen...

BVD!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:19

Goh, lastig. Kun je echt niets bedenken wat je anders doet in vergelijking zomer - winter? Bijvoorbeeld: krijgt je paard in zomer / winter meer of minder voer of ander voer? Rijd je in de zomer meer buiten dan in de winter terwijl je pony bakwerk heel saai vindt? Zijn er in de zomer pasgeboren veulentjes in de kudde? Ik noem maar wat.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:27

eierhoofd schreef:
's Zomers is het een ander verhaal (begint nu dus weer, nu ze het land weer opgaan). Alles gaat zoals normaal, maar eenmaal op de poetsplaats raakt hij volledig van de leg. Brullen, draaien, schrapen... Hij is wel enigzins voor rede vatbaar, maar hij doet echt vreselijk gestresst. Het maakt niet uit of hij zijn landgenoten wel of niet kan zien...

Je vertelt mijn verhaal precies!!

Ik haalde mijn paard op om op te zadelen en ze deed me toch debiel!! Wat je zegt, proberen te draaien, schrapen en brullen.

Ik heb net zolang terug gebruld tot ze stopte en als ze schraapte een flinke mep erbij -:(- Flauw gedoe meteen de kop indrukken.. }> (Ze is dan ook 1.74m dus geen gedoe!!)

Heb daarna trouwens heerlijk gereden en de tweede keer zou ze, maar toen ik even waarschuwde damde ze al in..

Ze hebben 20 uren per dag de tijd om flauw te doen, dus dan doen ze maar in hun eigen tijd en niet in de mijne..