Probleem, of van voorbijgaande aard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Probleem, of van voorbijgaande aard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 12:36

Sinds maandagavond heb ik er een pensionshet(ruin) bij van 9 jr. Ik vertel eerst even hoe het is verlopen vanaf maandag tot aan nu.
De eerste kennismaking met mijn Haflingerruin (19jr.) en mijn shethengst van bijna 4 jr. verliep niet slecht. Na wat geren, gedreig en wat gesteiger van mijn hengst hebben ze een poosje in de wei gestaan. Ook probeerde mijn Haflinger de twee steeds uit elkaar te drijven als ze ruzie begonnen te maken. De Haflinger hield zich verder afzijdig. Daarna zijn ze op stal gegaan en de nacht is heel rustig verlopen. Mijn hengst staat naast de nieuwe shet en kunnen neuzen met elkaar en elkaar ook zien. Mijn Haflinger staat er niet naast maar ze kunnen elkaar wel zien.
Dinsdag hebben we ze weer samen op de wei gezet en dat verliep ook wel goed. Mijn hengst ging wel ineens 'bezitterig' gedrag vertonen en wilde niet dat mijn Haflinger nog in de buurt van de nieuwe shet kwam. Hij gooit zich er tussen met luid gegil en gesteiger als mijn Haflinger te dicht in de buurt komt. Wat in mijn ogen er best gevaarlijk uitziet. Mijn Haflinger keert dan zijn kont naar hem toe en dreigt hem te slaan maar er gebeurd niet veel meer dan wat naar achter lopen en gebok en dan zijn mijn hengst en de nieuwe shet al weer bij hem weg. Maar komt mijn Haflinger maar iets te dichtbij in de ogen van mijn hengst dan probeerd hij hem weg te houden van de nieuwe shet.
Gisterenavond op stal kwam de eigenaar om even een stukje met de shet te wandelen. Dat veroorzaakte bij mijn hengst heel veel onrust in de stal. Ben er ook ook even bij blijven staan om ongelukken te voorkomen. Gelukkig bedaarde hij na een min. of 5 maar bleef wel luidkeels gillen.

Vanmorgen toen het tijd was om uit de wei te gaan heb ik mijn hengst apart genomen en mijn Haflinger met de nieuwe shet in de wei gelaten. Ik dacht dat het mss goed was dat die twee ook eens even de gelegenheid kregen om kennis te maken zonder bemoeienis van mijn hengst. Ik heb in de wei en paddock daarnaast wat grondwerk gedaan met mijn hengst. Hij kon ze nog wel zien. Natuurlijk was hij erg onrustig en ik moest hem helaas erg hardhandig aanpakken maar bleeft naar omstandigheden toch braaf en bedaarde gelukkig ook.
Mijn Haflinger vond het niet nodig en ook de nieuwe shet niet om met elkaar kennis te maken dus dat was voor niets. Wel lijkt het me goed dat ik mijn hengst 2x per dag eens bij de shet weg haal en even wat met hem ga doen want anders went hij er nooit aan om gescheiden van hem te zijn.
Het tweetal kan het nu heel goed met elkaar vinden en staan ook veel bij elkaar te 'kroelen'.
Mijn Haflinger houdt afstand maar ik baal er zo van dat hij niet dichterbij mag komen. Ik wil ook graag voor hem dat het leuk is dat er een 'vriendje' bij is gekomen.
Als dit zo blijft dan is het erg jammer voor mijn hengst maar gaat de shet weer weg. Ik kies dan toch voor mijn Halinger en zijn welzijn.

Ik zou graag meningen horen of dit tijdelijk is dat mijn hengst zo reageerd of dat mijn hengst zich nu altijd zo zal opstellen tegenover mijn Haflinger? Dat de onrust er altijd blijft?
'Ruinen' lijkt me nu geen optie omdat dat niet meteen het gedrag wegneemt. En als hij alleen is met mijn Haflinger is daar ook helemaal geen reden voor om te doen. Ook niet naar mij toe.

Ik heb 3,5 jr. geleden de hengst gekocht als gezelschap voor mijn Haflinger en dat is altijd goed gegaan, nooit geen problemen gehad. Ik kon ook zonder problemen met mijn Haflinger gaan rijden. De hengst ging dan op stal en hield zich rustig.

Ik hoor graag jullie meningen!

edit; sorry voor de typefouten

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 12:44

Persoonlijk snap ik het probleem niet zo...

De 2 shets trekken dus erg naar elkaar toe, de hengst beschermt de ruin en de haflinger mag er niet bij..
Maar als je de hengst eruit haalt, heeft de haflinger ook geen behoefte om te kijken bij de ruin...

Lijkt mij gewoon heel logisch als er 1 buiten de boot valt als er 3 paarden bij elkaar staan...
Maar hoe reageert de hengst op de haflinger als je de ruin eruit haalt???

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 12:52

Mss maak ik er ook wel een probleem van hoor?! Maar ik wil graag dat het ook voor mijn Haflinger leuk is. En dat is het op dit moment niet.
Is dat echt zo logisch dat er één buiten de boot valt als er 3 bij elkaar staan? Aan mijn Haflinger zal het niet liggen die is heel sociaal en de nieuwe shet ook maar hij krijgt in mijn ogen helemaal niet de gelegenheid om sociaal te zijn door mijn hengst.

Als de shet uit de groep wordt gehaald heeft mijn hengst geen oog voor mijn Haflinger en loopt zenuwachtig heen en weer te rennen en te roepen naar de shet. Als hij zo doet wil mijn Haflinger hem niet in zijn buurt en dreigt door zijn kont naar hem toe te draaien en hem weg te jagen bij de uitgang waar hij dan staat en waar de shet door heen is gegaan.

marsaus

Re: Probleem, of van voorbijgaande aard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 12:58

Dit is wel een lastige situatie.. maar als de halflinger er geen moeite mee heeft zou ik me er niet echt druk om maken. Ja alleen wel wat jammer dat de hengst zo is geworden want het is wel veel leuker om met z'n 3 vriendjes te zijn dan met z'n 3 als je met z'n 3 ergens bent. Wel goed dat je de hengst een paar keer bij de shet weghaalt dat voorkomt al veel problemen.

marsaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 12:59

ik bedoelde dan met z'n 2 als je ergens met z'n 3 staat.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 13:05

marsaus schreef:
Dit is wel een lastige situatie.. maar als de halflinger er geen moeite mee heeft zou ik me er niet echt druk om maken. Ja alleen wel wat jammer dat de hengst zo is geworden want het is wel veel leuker om met z'n 3 vriendjes te zijn dan met z'n 3 als je met z'n 3 ergens bent. Wel goed dat je de hengst een paar keer bij de shet weghaalt dat voorkomt al veel problemen.

Ik zie dat mijn Haflinger er wel moeite mee heeft. Dat hij steeds met zijn oren in z'n nek staat en dreigt als mij hengst zo reageerd als dat hij nu doet veroorzaakt dat gewoon veel onrust. Dat wil ik niet en ik denk dat mijn Haflinger er ook niet happy mee is.
Zoals ik al eerder aangaf hoop ik dat dit van voorbijgaande aard is maar dat weet ik dus niet. Het hoeven van mij geen dikke vrienden te worden als ze elkaar maar in hun waarde laten.

marsaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 13:07

Oow oke sorry verkeerd begrepen, Dan doe je de halflinger toch samen met één shet, een paar keer in de week.?? de ene keer met de hengst en de andere keer met de andere shet.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 13:13

Sorry, daar kan ik niet en wil ik ook niet aan beginnen. Ze moeten met z'n 3-en bij elkaar staan.

marsaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 13:17

ja ik bedoel voor de opbouw en dan probeer je het wer met z'n 3. op z'n minst en beginnetje ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 14:10

inderdaat bij 3 paarden is er steeds eentje die het onderspit moet delven.
En ik zou ook zeggen zeker wel ruinen, je zoekt op deze manier zelf het probleem en maakt het voor de hengst eigenlijk echt niet makkelijk , en echt dit gedrag zal wel verdwijnen na het ruinen.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:36

Marit.. Ik zou zeggen, geef het even de tijd.. Ze staan net een paar dagen samen en dit is een rangorde die opnieuw bepaald moet worden..
Shetten trekken wel vaker meer naar elkaar toe, omdat het eigen maat is zegmaar, maar ik denk dat Niek er straks ook wel bij betrokken wordt, ik zou het nog even aankijken en niet al te druk om maken..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 16:53

aeolusnr1 schreef:
inderdaat bij 3 paarden is er steeds eentje die het onderspit moet delven.
En ik zou ook zeggen zeker wel ruinen, je zoekt op deze manier zelf het probleem en maakt het voor de hengst eigenlijk echt niet makkelijk , en echt dit gedrag zal wel verdwijnen na het ruinen.

Dat is nooit mijn bedoeling geweest dat er 'eentje het onderspit moet delven' en vind het ook erg negatief klinken.

En dat van het 'ruinen' ben ik niet met je eens. Daar heb ik namelijk op dit moment niets aan. Die hormonen werken nog zeker een half jaar door bij mijn hengst dus daar los ik nu niets mee op. En ik heb geen zin om het nog een half jaar, eigenlijk nog geen paar weken op deze manier aan te kijken.

Vanmiddag hebben ze een paar uur in de paddock gestaan en nu zag ik dat mijn Haflinger om de paar min. de shet en mijn hengst op hun falie gaat geven. Gevolg hoofdwond bij mijn haflinger en een paar happen uit de billen van de nieuwe shet. Baal er behoorlijk van en het geeft ook zeer gevaarlijke situaties.

Ilse, ik heb je een pb gestuurd.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:59

Je zegt het eigenlijk zelf al.....als je rust wil in je koppeltje dan moet je eigenlijk een even aantal hebben. Nu staat er altijd eentje buiten spel. In een groot koppel maakt het vaak niet zoveel uit, maar 3 paarden gaat vaak niet lekker.

Dat word, nog een paard bijkopen!!!!!! :D :D :D :D

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 17:03

aerdenhout1 schreef:
Je zegt het eigenlijk zelf al.....als je rust wil in je koppeltje dan moet je eigenlijk een even aantal hebben. Nu staat er altijd eentje buiten spel. In een groot koppel maakt het vaak niet zoveel uit, maar 3 paarden gaat vaak niet lekker.

Dat word, nog een paard bijkopen!!!!!! :D :D :D :D

Maak er maar een grapje over :+

Als ik dat van dat 'oneven aantal' had geweten dan had ik er nooit aan begonnen. Paard erbij is geen optie omdat ik niet meer stallen heb.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 17:07

IK vond hem wel lollig!!! Een shet neemt toch niet zoveel ruimte in beslag...2 in 1 box???

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 17:09

De stal die ik nu verhuur is al shetmaat dus dat wordt niets :n

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 17:13

Tja...dan toch de pensionshet er weer uit??? Je zit denk ik ook niet te wachten tot er een shet zo'n klap geeft dat er een knie aan gort gaat.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 21:19

Precies, daar zit ik niet op te wachten :n

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 23:52

De dynamiek in een groepje paarden zal nog wel een paar keer veranderen. Dat hoort er bij.
Ik zou, zolang het in alle redelijkheid gaat, de paarden/pony's tijd geven om zelf even te wennen aan elkaar en uit te maken hoe ze zich het prettigst in de groep voelen.
Interventie door ons mensen is begrijpelijk, maar past niet altijd in de paardenlogica.
Een beetje knokken en zoeken hoort er bij.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 23:58

Ik zou het nog even aankijken, maar als het echt niet beter word dan is het wel een optie om de shet te verkopen.

Mijn pony heb ik destijds uit een kudde moeten vissen, omdat het écht niet meer ging. Interventie was noodzakelijk, want hij viel niet alleen de kudde continu aan maar ook mensen :=
Eenmaal alleen met een ander paard, was het weer goed. MAW: soms lost het niet uit zichzelf op en is interventie nodig.
Wij stellen zelf de kudde's samen, dus dan kan het zeker zijn dat het gewoon niet wil.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 08:58

Het is er gisteren dusdanig heftig aan toe gegaan dat ik heb besloten dat de shet niet kan blijven.

Bedankt voor jullie reakties!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:00

Jammer dat het niet gaat, hopenlijk kun je een leuk huisje vinden voor hem.

marsaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:50

hey hoe is het verlopen? heb je de shet verkocht? of is er een wonder gebeurd dat e allemaal vriendjes zijn?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 22:24

marsaus schreef:
hey hoe is het verlopen? heb je de shet verkocht? of is er een wonder gebeurd dat e allemaal vriendjes zijn?

Het was niet mijn Shet maar eentje die hier in pension stond.
Hij heeft een ander goed plekje gevonden waar hij gezelschap heeft van 5 Shetten ;)

marsaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:38

hahhaa okee voor de prijs van 1 ineens 5. gelukkig maar:D