steigeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tientjeblij

steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 11:25

Gisteren hoorde ik van een aantal mensen dat mijn paard regelmatig steigerd met het in de paddock of wei zetten en met eruithalen. Zelf merk ik er niets van en bij mij heeft ze dit ook nog niet geprobeerd. Ik heb haar nu ongeveer 5 maanden en van de vorige eigenaar hoorde ik dat ze dit daar ook al deed. Ik vind het erg vervelend om te horen dat weinig mensen haar nog durfen mee te nemen. Ook vind ik het gewoon gevaarlijk. Heeft er iemand tips hoe we dit op kunnen lossen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 11:47

je bent er dus niet bij als je paard dat doet?

laat iemand anders je paard buiten zetten en ga er zelf op een afstandje achter lopen.zo kun je zien wat er gebeurd.
misschien doen die mensen wel iets totaal anders dan jij waarom het dier zo steigerd??

belangrijk is om te weten waarom en wanneer ze nou eigenlijk steigerd en hoe iedereen er op reageerd

Tientjeblij

Re: steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 11:50

nee ik ben er niet bij als ze het doet, ik weet ook niet hoe je het beste erop kan reageren.

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 20:26

ik kon mijn vorige bericht niet meer wijzigen dus maar even zo: ik heb nog hieraan toe te voegen dat ze als ze naar de wei word gebracht ze zich ook erg groot maakt en der neusgaten heel wijd worden, ze maakt zich dus erg druk, en regelmatig steigerd ze erbij, ook hoorde ik dat ze de wei in rent als ze nog vastgehouden word, ze is dus niet te houden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 06:26

toch es erbij zijn als ze je paard buiten zetten,misschien zie je iets wat ze verkeerd doen waardoor je paard steigerd?

dat groot maken en blazen is volgens mij een beetje macho gedrag,heeft degene die je paard buiten zet wel ervaring met paarden?
dat wegrennen als ze de wei ingaat is prima af te leren,met wat hulp.
gaat je paard als eerste de wei in of juist als laatste
denk een beetje opvoeding dat dat wel nodig is,heb je iemand die kan helpen daarmee?

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 07:25

Dus als ik het goed begrijpt doet ze bij jou niets (ook niet grootmaken en rennen). Dan heeft dat waarschijnlijk met het
leiderschap te maken. Je paard heeft jou waarschijnlijk geaccepteerd als leider, maar degene die haar buiten zetten,
stellen zich waarschijnlijk niet goed op en zijn zo niet als leider
erkent.

Zoals hierboven gezegd, sta er een keer bij als iemand anders je paard buiten zet en geeft tips.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:51

Ik denk dat ik me aansluit bij, ellepel & ikowtje
ik denk dat het ook te maken heeft met leiderschap als ik dit zo hoor

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 10:55

Ik denk niet dat het te maken heeft met de ervaring van de persoon die ze buiten zet, iedereen die de paarden buiten zet heeft veel meer evaring dan mij. Bij mij rent ze niet de wei in, maar ik zet der ook niet zo vaak buiten, ze maakt zich bij mij wel eens groot, maar dat is meer als ze van iets is geschrokken of ze durft ergens eigenlijk niet langs.

Ik zal kijken of ik erbij kan zijn als ze buiten gezet worden. Ze is trouwens al een keer toen ze aan het steigeren was, uitgegleden op het gras, gevallen, maar daarna stond ze meteen weer op om weer te gaan steigeren, ik vind het zo gevaarlijk worden.

Ik zie vaak het woord leiderschap hier terugkomen, zelf als ik met haar wandel oefen ik vaak dat ze naar mij moet luisteren, dus als ik stil sta, moet zij ook stil gaan staan, dat gaat nu goed, maar goed, het is wel vreemd dat ze zich zo gedraagd als ze door iemand anders meegenomen word naar de wei. Dat hoort natuurlijk niet.
Hoe maak je verder een paard dan duidelijk dat jij de leider bent?

lisaagirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 12:34

mmmm kan het gewoon zijn spelen ? :S=D

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 15:09

spelen denk ik niet, en anders is het wel heel gevaarlijk spelen. Vandaag bracht ik haar naar de wei, heb niks raars aan der gemerkt, wel is het een paard wat erg reageerd op nieuwe dingen, er was een nieuw paard op stal gekomen en ze was maar onrustig aan het doen in der stal. Het is een nogal gevoelig paard. Heeft iemand hier ervaringen met Bach Bloesem?
Verder ga ik als iemand anders haar meeneemt even kijken wat ze dan doet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:44

ik vraag me af of ze juist gaat steigeren als ze wil wegrennen maar word tegenhouden?
dus dan kan ze niet vooruit en is de enige optie omhoog??

maar normaal zou een flinke ruk aan het halstertouw voldoende moeten zijn om haar weer met de benen op de grond te zetten?
zou inderdaad es mee gaan kijken, hoe word er gereageerd als ze steigerd?
als ze heel nerveus is en iemand gaat dan ook nog staan mopperen kan het juist nog erger worden denk ik.

ik heb wel ervaring met bach bloesem, zeker bij nerveuze paarden wel.
werkt heel goed,maar heel veel geduld werkt minstens net zo goed ;)

kijk hier even::
[VS] Wie heeft er ervaring met bach bloessem therapie??
[MD] Bach bloesem ervaringen gevraagd

maar ga daar niet zelf mee prutsen maar zoek deskundige hulp