Vanwege eczeem en veel vliegjes en muggen, en later in het seizoen dazen, staan de paarden hier onder vliegen- en eczeemdekens. Mijn pony heeft ook echt zomereczeem. Nu staan ze nog 's nachts in de paddock met een pluk hooi, vanwege hun gewicht en het voorkomen van koliek ivm het jonge gras, maar elke ochtend is het weer afwachten in hoeverre er weer een deken sneuvelt.
Er zijn 2 ruinen die in elkaars billen bijten en echt aan de dekens trekken. Er worden hele stukken uitgescheurd. Mijn pony is de laagste in rang en zijn deken is het vaakst de pineut, heb nu al de derde deken stuk (gelukkig heb ik een hele verzameling intussen, maar ze worden hier niet beter van) en de enige die geen dekens molt is mijn merrie.
Meestal gebeurt het 's nachts in de paddock, maar ook overdag willen ze wel eens beginnen met ouwehoeren, alleen kan ik dan soms ingrijpen en ze apart zetten. Ik heb de groep al in 2tallen gesplitst gehad, met mijn pony en merrie samen, maar dan staan de 2 dekenmollers alsnog bij elkaar. 's nachts apart zou kunnen als ik een tweetal in de bak zet en het andere tweetal in de paddock, maar ik vind het wel wat sneu om ze altijd apart te zetten. Ik zou ook mijn pony voor de nacht uit de groep kunnen halen en hem in bak en weiland laten staan (zit dan een draadje tussen, maar staan wel naast elkaar)
Verder weet ik het niet meer. Heb wel eens antibijt op de dekens gespoten, maar had het idee dat dat niet zoveel indruk maakte en het is niet goedkoop. Ondertussen wordt ik wel zat van het repareren van die dekens en elk jaar een deken vervangen wordt ook prijzig, dus nu maar even mijn vraag aan jullie wat jullie in mijn geval zouden doen...
Qua slopen is de Everline deken het slapst, dan de pagony en dan de Boett, maar de Boett is erg duur en daar krijgen ze toch ook hele lappen uit. Heb nu een Rambo Sweet-itch hoody gekocht, maar durf hem zo niet te gebruiken omdat ik bang ben dat ze ook die gaan slopen en moet nog het hele seizoen tot november en wilde hem juist voor het najaar gebruiken omdat er een regendekentje onder kan.
ik heb toen ik dara last van had antibijt er op gesmeerd. wete niet of dat beter werkt dan de spray, maar bij mij werkte dat wel. kreeg t zelf ook per ongeluk in mijn mond(zal wel onder mijn nagels hebben gezeten ofzo???) en dat is geen pretje. zodra je dat een paar keer er op hebt gehad hebben ze het wel door. ik heb 1 potje gekocht en die heb ik nog half vol. heb het maar 2 weken gesmeerd geloof ik... gewoon dikke klodders op sommige plekken. als ze dan een hap namen hadden ze ook gelijk goed de smaak te pakken
Casarell
Geplaatst: 30-04-09 08:59
Denk niet dat er nog veel opties overblijven, behalve je pony bij de merrie te zetten, zonder ruinen erbij.. Merries 'spelen' nagenoeg niet, in tegenstelling tot ruinen...
Veel mogelijkheden blijven zo niet over, als je apart zetten teveel gedoe vind kan ik je wel een graaskorf aanraden. Kan hij wel grazen maar geen dekens slopen. Anders toch maar apart zetten.
WhySoWhite
Geplaatst: 01-05-09 12:02
dit blijf ik even volgen.. mijn paard heeft van de winter ook 4 dekens gekost
joyce B
Het is niet dat ik het teveel gedoe vind, het is dat ik het sneu vind voor de paarden omdat het maar een klein groepje is. Met 2 grotere groepen zou het makkelijker zijn om te splitsen in 2 groepjes, nu zijn het gelijk tweetallen of een paard apart. Maar goed, heb mijn pony nu al avonden apart staan en dan voor de nacht samen met mijn merrie en toen het vannacht ging regenen en onweren heb ik mijn merrie haar regendek omgedaan en mijn pony zijn eczeemdeken af en konden ze toch nog de rest van de nacht bij elkaar staan. Ze lopen nu weer samen met hun vieren, maar als ik straks weg ga zet ik mijn pony wel weer even apart... En vannacht maar weer met 2tallen. Wel een gedoe, moet maar even zien wat ik straks doe als ik alle dekens weer heb kunnen repareren. Dan kan ik wel weer eens een gokje wagen.
Maar ben wel benieuwd wat anderen zouden doen in zo´n geval. Graasmasker beperkt ook het grazen, dus denk niet dat de eigenaressen van die paarden daar op zitten te wachten... Heb inderdaad bij een stal van een kennis wel gezien dat ze dat omhadden bij dekenmollers.