(Her)opvoeden, grondwerk, trainingschema en nog meer tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OlimpicDiaz

(Her)opvoeden, grondwerk, trainingschema en nog meer tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 08:38

Dag allemaal,

Graag wil ik mijn verhaal met jullie delen en hoop ik dat jullie me tips kunnen geven om weer een fijne en goede band met mijn paardje op te bouwen.
Sinds 2003 ben ik in bezit van mijn Animo-ruintje Olimpic. Het is er eentje met een echt Animo-karakter en tot 2006 heb ik met vallen en opstaan veel plezier van en met hem gehad. Nu is hij 9 keer heel erg braaf, maar de 10e keer dan kan hij helemaal uit het niets ontploffen en gevaarlijke gekke dingen uithalen. De ene keer doet hij alles voor je, de andere keer probeert hij je al de stal uit te schoppen voordat de deur ook maar op een kiertje staat. Helaas ben ik in 2006 gevallen, heb ik 2 kruisbanden gescheurd en rammelt er nog meer in mijn lijf, waardoor ik pas nu weer na enkele operaties verder weer langzaam aan kan beginnen met rijden. (Ik heb nog wel wat gehobbeld op mijn oude fokmerrie). Ollie heeft 3 jaar samen met andere paarden in de wei gestaan en is nog maar af en toe bereden en gelongeerd omdat we geen goede bijrijder konden vinden die met zijn gedrag om kon gaan. Hij probeert je namelijk echt een jaar uit voordat hij je ook maar iets van vertrouwen schenkt. Ik, mijn moeder en de man waar hij bij staat mogen bijvoorbeeld wel in zijn stal komen of andere dingen doen die normaal zijn om met je paard te doen, maar 'nieuwelingen' accepteert hij niet snel.
Het is de bedoeling dat we hij in september van Brabant naar Utrecht gaat verhuizen en weer opgepakt gaat worden in het rijden enz. Nu vergt dat natuurlijk wel enige voorbereiding en ben ik nu al wat in mijn hoofd bezig met een soort van opstart-en-trainings-schema. Het eerste wat ik zelf denk dat moet veranderen is het respect van het paard op de grond voordat er weer een zadel op gaat. Ik probeer me dus eerst te oriënteren op grondwerk. Met mijn jaarling heb ik onlangs een training van 2 Moons / Petra Vlasblom gevolgd en daar heb ik al heel veel van geleerd. Ik zou ook nog graag goede boeken over grondwerk, omgang en gedrag van paarden lezen, maar er zijn er zoveel en ik weet niet goed wat ik moet kiezen. Nog meer cursussen en trainingen zijn ook welkom.
Maar het respect is bij Olimpic denk ik vaak ver te zoeken en omdat we eigenlijk helemaal opnieuw op moeten starten wil ik graag de tijd nemen om hem helemaal weer goed te her opvoeden. Hier hoort ook nog het trailerladen bij en natuurlijk het longeren en weer rijden. We hebben dus nog een lange weg te gaan. Een lange weg qua opvoeding, qua conditie van Olimpic en ook vooral mijn wat angstige karakter. Voorheen was ik nooit angstig, maar na enkele voorvallen met dit paard (ik heb hem bijvoorbeeld mijn moeder ooit recht in haar buik zien trappen, we liepen naar de wei, niets aan de hand, op eens rukt hij los, springt naar voren en trapt en raced de hele wei rond) en na 3 jaar met lichamelijke problemen gekampt te hebben na een stomme val word je toch wel heel zuinig op je benen en de rest van je lijf en zie je snel spoken en probeer je op alles te anticiperen wat er eventueel mis zou kunnen gaan en dan gaat het natuurlijk ook mis. Ik moet dus ook aan mezelf werken voordat mijn paard me zal vertrouwen natuurlijk.
Goed het is een heel verhaal geworden en ik zou graag nog meer willen vertellen, maar misschien komt dat in de discussie op gang of anders mag je ook altijd proberen.
Hopelijk kunnen jullie me helpen met tips voor grondwerk en een trainingsschema opstellen.
Alvast hartelijk dank!

Groetjes Cindy

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 08:50

Ik heb ook een periode van ruim 3 jaar achter de rug met mijn paardje en nu zit het dan eindelijk goed tussen ons.
Ook wij hebben dat bereikt met grondwerk. Het hele verhaal staat in mijn profiel, misschien heb je er wat aan.
Ik heb me ook helemaal gericht op het krijgen van een band met mijn paardje die bestond uit puur vertrouwen.

Wat bij jou de beste eerste stap zou zijn, is werken aan jezelf.
Je geeft aan angsten te hebben en deze pikt je paard zeker weten op.
Hierdoor kan hij geen vertrouwen in jouw krijgen.
Probeer eens een paar sessie´s grondwerk te doen met een paard dat hier ervaren in is en wat bij jou geen angst op roept.
Op deze manier kun je precies leren hoe je op de lichaamstaal van het paard kunt reageren en hoe je met jouw lichaamstaal kunt leren communiceren met het paard. Als je dan de feeling een beetje te pakken hebt, is het eerst erg belangrijk om het vertrouwen in jouw eigen paard terug te krijgen. En dit moet je niet direct willen bereiken door grondwerk, maar begin heel simpel.
Zorg dat je hem met 100% vertrouwen kunt borstelen. Zonder dat er ook nog maar 1% angst in jou zit.
Iedere procent pakken ze op, dus echt alles moet eruit.
Als je rustig kunt poetsen, probeer dan eens een stukje aan de hand te lopen.
Geeft niks als dat in het begin maar een meter of 10 is.
Ook net zo lang totdat jullie elkaar hierin vertrouwen.
Op het moment dat dat lukt, kun je je paard leren om te reageren op commando´s.
Ho, Halt, stap, terug enz. Hierdoor krijgt je paard respect voor jou.
Als dat in orde is kun je verder gaan.

Maar let erop dat je dit niet overhaast. Het is zo´n belangrijk stuk. Hierin ligt de basis voor een vertrouwensband.
Neem hier de tijd voor, als zijn het weken of maanden. Net zolang totdat jij je paard vertrouwd en andersom.
Ik kan je uit ervaring zeggen....de tijd die je er nu in steekt, beloond zich straks dubbel en dik terug.

zij

Re: (Her)opvoeden, grondwerk, trainingschema en nog meer tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 08:54

ik denk dat silence het belangrijkste punt heeft: angst... zolang je dat hebt zal je paard je uitproberen. probeer dus inderdaad daar wat aan te doen. wie weet door meer ervaring op te doen eerst met andere paarden.

boeken zijn er inderdaad veel. ik heb hier een boek van voest, en van teblick, en ik heb een parellipaket. ik denk dat het maar net is wat je zelf prettig vind werken. ik houd er zelf van om meerdere boeken te lezen en daaruit zelf mijn eigen wijze van te maken door te combineren...

succes met je paard :)

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 08:59

Dankjewel voor je reactie Silence!
Ik ga je profiel zo meteen lezen.
En inderdaad zoals ik al zei moet ik aan mezelf werken....ik ben degene die de spoken ziet....het stomme is dat ik echt alleen bij mijn eigen paarden die angst ken, bij Ollie vanwege de geschiedenis bij de jaarling vanwege de verantwoordelijkheid mocht ze losbreken ofzo. met onze andere 2 merries kan ik echt alles.
Ik zou graag alvast met een paard willen oefenen wat het grondwerk al kent....maar ik ken helaas niemand die dat doet.
Zaterdag gaan we oefenen met Olimpic. Ik wil het zo aan gaan pakken: eerst uit de wei halen (daar staat hij hele dagen op) en vervolgens met de leadrope aan de slag in de bak om proberen of ik hem 'mijn eigen ruimte' duidelijk kan maken en 'halt' te leren. Daarna een fijne borstelbeurt in de stal en dat zal al wel genoeg zijn voor 1 dag. Gelukkig gaat borstelen in de stal helemaal oke, ik mag hem overal aanraken en er is rust. Zodra we buiten zijn en er veel impulsen zijn, dan wordt het wat moeilijker met hem en vastzetten (in stal geen probleem) is wel weer moeilijk....als iemand hem vasthoudt buiten gaat het redelijk.

En inderdaad ik probeer niet te overhaasten, hij staat nu op een fijne plek dus het is niet erg als hij daar nog wat langer moet blijven staan. Het probleem is alleen dat dat helemaal in Brabant bij mijn ouders is.....en ik zelf tegenwoordig in Utrecht woon....

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:04

Doordat ik zoveel grondwerk heb gedaan, is mijn paardje er aardig ervaren in geworden. Je mag best een keer langskomen bij ons. Kun je zien hoe wij te werk gaan en mag je best één en ander proberen hoor ;)

Qua boeken zou je inderdaad voor de handleidingen (3 stuks) van Emiel Voest kunnen kijken.
Ikzelf vind persoonlijk het boek Natuurlijk paardrijden van Klaus Ferdinand Hempfling een echt aanrader.
Het is een heel pittig boek, maar wel erg waardevol, waar ik persoonlijk ontzettend veel uit heb kunnen halen.

Edit:

Citaat:
eerst uit de wei halen (daar staat hij hele dagen op) en vervolgens met de leadrope aan de slag in de bak om proberen of ik hem 'mijn eigen ruimte' duidelijk kan maken en 'halt' te leren. Daarna een fijne borstelbeurt in de stal en dat zal al wel genoeg zijn voor 1 dag.

Hier maak je voor mijn gevoel de eerste fout al.
Je gaat meteen met hem aan het werk met de leadrope.
Zoals ik eerder al omschreef, is dat echt een stap voor ´later´.
Je wilt hem nu iets duidelijk gaan maken (uit mijn ruimte blijven), zonder dat hij uberhaupt respect voor jou heeft.
Dat moet je even omdraaien om succes te boeken ;)
Begin sowieso met het borstelen, creeer een rust tussen jullie.
En om te beginnen, is dit eigenlijk al wat veel.
Uit de wei halen en verzorgen is al genoeg. Ook op plaatsen waar de rust er niet is.
Laatst bijgewerkt door Silence op 30-04-09 09:08, in het totaal 2 keer bewerkt

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 09:04

Hai Zij, dankjewel voor je reactie.
Voest en Parelli ken ik, maar teblick niet....wat is dat? Ik ga straks nog even surfen op bol.com om mezelf eens te trakteren.

Tja en die angst zal er inderdaad echt uit moeten bij mij....met andere paarden oefenen heeft denk ik niet zo heel veel nut, ik heb echt puur alleen bij Olimpic (en we hebben er nog 3 en dat gaat helemaal prima ;)).....Dus tja, hoe ik dat nu bij Ollie weg moet krijgen weet ik niet echt....waarschijnlijk alleen met veel tijd en rust. Als mijn moeder erbij is dan gaat het ook prima....maar als hij straks in Utrecht staat zal ik het zonder mijn moeder moeten kunnen doen...
Toen ik hem nog 6 dagen in de week reed ging alles trouwens helemaal prima, ik reed zelfs in mijn eentje met hem buiten...dus ergens zit er nog wel hoop dat als ik straks weer dagelijks met hem bezig ben dat we dan weer de beste vrienden worden.

Groetjes!

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 09:05

@ Silence...volgens mij wonen mijn ouders tegen het dorp dat jij woont aan, dus ik kom je graag eens opzoeken om te zien hoe jij met je paard werkt!

Klaus Hempfling kende ik ook niet, ik ga hem meteen even opzoeken! Dankjewel!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:07

Ik heb nog even wat toegevoegd bij mijn vorige reactie ;)

Werken met andere paarden kan zeker wel heel waardevol zijn.
Puur, omdat je dan merkt wat je moet bereiken en hoe je dat kunt bereiken.
Als het voor zowel jou als je paardje nieuw is, dan kan het begin erg lastig zijn. Dat was bij ons ook.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:08

OlimpicDiaz schreef:
Hai Zij, dankjewel voor je reactie.
Voest en Parelli ken ik, maar teblick niet....wat is dat? Ik ga straks nog even surfen op bol.com om mezelf eens te trakteren.

Tja en die angst zal er inderdaad echt uit moeten bij mij....met andere paarden oefenen heeft denk ik niet zo heel veel nut, ik heb echt puur alleen bij Olimpic (en we hebben er nog 3 en dat gaat helemaal prima ;)).....Dus tja, hoe ik dat nu bij Ollie weg moet krijgen weet ik niet echt....waarschijnlijk alleen met veel tijd en rust. Als mijn moeder erbij is dan gaat het ook prima....maar als hij straks in Utrecht staat zal ik het zonder mijn moeder moeten kunnen doen...
Toen ik hem nog 6 dagen in de week reed ging alles trouwens helemaal prima, ik reed zelfs in mijn eentje met hem buiten...dus ergens zit er nog wel hoop dat als ik straks weer dagelijks met hem bezig ben dat we dan weer de beste vrienden worden.

Groetjes!

inge teblick. t boek dat ik heb heet `grondwerk met paarden`. heb trouwens nog een boek dat exact zo heet maar is weer van iemand anders...

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 09:14

Oke, dus je bedoelt eerst uit de wei naar de stal brengen, dan borstelen en dan aan de slag in de bak?
Het uit de wei halen, borstelen en terug op de wei zetten ritueel is iets wat er wel al goed in zit, ik kan hem zelf van de wei afhalen, mijn moeder of vriend zet hem terug.
Dus dan zou het voor zaterdag worden: van de wei af, de stal in om te poetsen en daarna de bak in om te oefenen?

@zij, dankjewel voor de titel van het boek!

Bedoel je met het werken met andere paarden het grondwerk? Of bedoel je de omgang met andere paarden op zich?

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 09:14

En bedankt voor de links!! Ik ga ze direct even doornemen!!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:16

Als je inderdaad persé ook meteen wilt gaan werken zou ik het zo aanpakken.
Maar zoals ik al aangaf, zou ik er persoonlijk voor kiezen om eerst respect te krijgen buiten het werken in de bak om.

Met andere paarden kan het grondwerk erg handig zijn.
De algemene omgang.............tja, dat is net wat jouw gevoel aangeeft in hoeverre je dat nodig vind.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:19

OlimpicDiaz schreef:
Oke, dus je bedoelt eerst uit de wei naar de stal brengen, dan borstelen en dan aan de slag in de bak?
Het uit de wei halen, borstelen en terug op de wei zetten ritueel is iets wat er wel al goed in zit, ik kan hem zelf van de wei afhalen, mijn moeder of vriend zet hem terug.
Dus dan zou het voor zaterdag worden: van de wei af, de stal in om te poetsen en daarna de bak in om te oefenen?

@zij, dankjewel voor de titel van het boek!

Bedoel je met het werken met andere paarden het grondwerk? Of bedoel je de omgang met andere paarden op zich?

ik bedoelde grondwerk, maar omgang met andere paarden is al grondwerk he :) zolang jij op de grond staat is alles grondwerk :)

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 09:19

Het respect in de stal dat zit helemaal goed, op het stuk voor de stal wandelen, dat kan ook goed, hier zijn we al mee bezig geweest.

Algemene omgang met andere paarden zit wel oke. We hebben er nog 3 en dat gaat helemaal goed;), maar grondwerk zou wel handig zijn inderdaad omdat ik dat nog helemaal niet gezien heb, behalve dan op een eendaagse training op de opfokstal.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:20

Het is inderdaad een combinatie. Door de omgang (als je dit goed aanpakt) krijg je respect en respect is de basis voor het echte werken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:20

koop de parelli pakketten die zijn het meest duidelijk en concreet

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 09:57

Inmiddels heb ik het topic over 'Grondwerk' van Inge Teblick doorgenomen en dat staat me wel aan. Klinkt in ieder geval als een goede stap om verder op te bouwen.

Over Klaus Hempfling heb ik nog niet zo heel veel kunnen vinden, maar ik ga op zoek!!

Ik heb een boekje met wat inleidingen op het grondwerk, Parelli staat er ook in, maar ik heb begrepen dat dat wel allemaal heel erg prijzig is....

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 10:38

Ik stuur je even een pb.

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 15:46

Het boek van Hempfling is gister binnen gekomen, dus ik ben aan flink bezig met lezen. Hopelijk kan het allemaal snel in de praktijk gaan brengen.

Gister ben ik ook met Olimpic bezig geweest. Het ging allemaal erg goed! Alleen toen we samen in de bak waren begon hij flink te crossen en te imponeren door te stijgeren, maar toen ik geen reactie gaf dacht hij volgens mij zoiets van....'goh, het maakt geen indruk'...en konden we na wat 'renpogingen' aan de gang. Ik heb het idee dat hij het commando 'ho' wel al wat begrijpt. Ik heb nog hoop!

Groetjes!