kop in halstertouw vast.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

kop in halstertouw vast.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 23:39

Mijn paard kan heel goed vast staan. Hij staat mooi stil op hier en daar eens een draai na. Het enige wat hij beweegt is zijn hoofd. Niets wild of iets dergelijks. Hij ziet alle vogels vliegen en kijkt naar beneden, naar boven, naar links en naar rechts. Dit alles gaat heel rustig en kalm. Maar op een of andere manier raakt het halstertouw achter zijn oren, hoe lang of kort ik hem ook vast zet. Ik zet hem niet met zijn kin tegen de muur, maar wel redelijk kort en dan nog krijgt hij op een of andere manier het halstertouw achter zijn oren. Dat zit dan klem en daar schrikt ie van, met alle gevolgen die daaruit voort kunnen vloeien.

Korter vastzetten is geen optie, dan staat hij echt te kort, misschien een paniekhaak proberen? Wiens paard doet dit ook?

Amalarab

Re: kop in halstertouw vast.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 23:42

Misschien kun je hem aan 2 touwen zetten, zoals je wel ziet in van die poetsstands. Lijkt me een stuk veiliger voor hem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 23:56

Dat zou inderdaad mooi zijn, maar dat kan hier niet. Ik kan hem niet vrij tussen iets in zetten zoals een poetsstand. We hebben maar aan 1 kant boxen en de andere kant zijn openslaande gladde deuren.

Buiten hebben we wel 3 poetsringen aan de achterkant van een schuur. Maar dan zou hij met zijn hoofd tegen de muur staan. Ik kan hier wel twee halstertouwen kunnen gebruiken, maar ik weet niet of het op deze manier een zelfde werking heeft als in een poetsstand. Ik kan het allicht eens proberen. Staat ie straks met twee halstertouwen over zijn kop :D

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 23:59

een touw met een "klos" die door de poetsring heen hangt. het is een soort rond ding. zo hangt het touw altijd strak naar beneden en kan hij er niet met zijn hoofd onder komen. vroeger zag je ze wel op stands toen dat nog mocht. ze zijn vlgs mij nog gewoon te koop

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 00:09

Er is een Engels gezegde dat heet: tie to the eye. Maak het halstertouw op ooghoogte vast, en dan idd zo kort dat hij er met zijn hoofd niet onder kan komen. Als dat betekend dat je hem kort vast moet zetten, moet je dat ook doen, anders is dat vragen om ongelukken.

Wil je hem langer vastzetten maar een soort veiligheidspal hebben zou ik je dit aanraden: de Blocker tie ring. Je halstertouw kan er op verschillende manieren doorgehaald worden, zodat de weerstand gaandeweg groter wordt, maar het paard bij echte paniek nog los kan komen.

http://www.blockerranch.com/

Bekijk het filmpje even op de site, kan even duren met laden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 00:14

Dat is inderdaad een idee, ik weet wat je bedoeld Saswes! Ik ga eens op zoek, misschien is er nog iets te koop bij de divoza, dank voor de tip!

Ik heb geen mogelijkheid om hem op ooghoogte vast te zetten. Ook wil ik hem niet met zijn kin tegen de muur knopen, omdat het dan allemaal zo krampachtige bedoening wordt. Hij is verder heel braaf bij het vast staan, dat hij soms vast raakt is geen ondeugendheid. Ik zoek idd iets waardoor hij niet met zijn hoofd onder het touw komt, liever dan iets waardoor hij loskomt als hij wel in paniek raakt. Ik kan natuurlijk ook beide combineren.
De tip van Saswes en een paniekhaak.
Ik zal het filmpje even bekijken Cassidy!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 00:23

Een paniekhaak raakt alleen maar los als jij hem lostrekt, lijkt me geen oplossing bij een hangend paard.
En ook een klos die het touw straktrekt voorkomt niet dat hij onder het touw kan komen als hij het heel stom (of slim) aanpakt. En als de klos bij de ring komt, is er geen touw meer over dat mee kan geven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 07:27

die vam mij doet het ook,staat lekker te draaien en heeft dan het touw weer om zijn hoofd zitten :+
ik heb het opgelost door het touw juist langer te doen.
ik houd het wel in de gaten en als het touw om zijn hals zit maak ik het weer los.

sabinaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:17

kijk eens bij Vereniging Eigen Paard.nl daar staan altijd leuke tips op die je kan gebruiken

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:08

Mijne deed het ook, nu heb ik hem geleerd om los te staan. Geen gezeur met dat halstertouw. Misschien een optie?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:00

Mijn sukkel deed dit ook :P nouja drie keer gedaan toen had ie wel door dat het niet zo'n fijne situatie is. Hij kan moeilijk stilstaan dus ja dan kom je snel vast te staan. Ik zet 'm daarom wel kort neer, met ruimte van zo'n 40cm halstertouw, want ik vind het gevaarlijk als ik even wegloop en niemand is erbij als ie het doet. Als ik erbij blijf zet ik 'm wel langer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:41

Los staan doe ik liever niet, omdat er ook oudere kinderen (8/9 jaar) op het erf aanwezig zijn.

Cassidy:over de paniekhaak daar hebje vanzelf gelijk in, dat zou dus ook niet helpen.

Mijn paard staat vast en ziet bijv een vlieg op de muur die naar beneden loopt. Das natuurlijk reuze interessant. Hij volgt met zijn hoofd de gang van de vlieg envlieg vliegt weg, paard weer met het hoofd omhoog en daar gaan we weer. Zo gaat dit ook met pluisjes, strootjes, haren en noem maar op. Hij is bijna 4 en alles is nog errug interessant.

Myour, je zou inderdaad zeggen dat ze ervan moeten leren, maar die van mij niet hoor.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:42

misschien zo'n rubberen worst :+ , hebben wij ook, ik denk dat als dat achter de oren komt dat dit er gewoon afvalt, want deze is redelijk zwaar

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:45

Mijne heeft het ook een keer gedaan. Die raakte ongelovelijk in paniek , waardoor ik ook := Toen wel snel los gekregen , maar altijd een beetje schrik gehouden van vastzetten. Ik heb haar nu dus zo los staan dat mocht ze echt gaan hangen oid , dat het touw gewoon los gaat. Het liefst heb ik dr gewoon los staan , ben toch altijd in de schuur. Maar moet ze ergens echt vast staan dan let ik altijd extra goed op en zet dr wel aardig kort. Mocht ik echt even weg moeten dan zet ik haar in stal. :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:49

ik weet niet hoe je hem nu vast zet maar er zijn ook gewoon knopen die je met een flinke ruk los kan trekken ook als het paard aan de andere kant hangt en die werken naar mijn idee net zo goed als een paniek haak. Soms zelfs beter want de knoop zit midden het touw en niet tegen de muur of het hoofd van het in paniek geraakte paard dus kan je hem makkelijker pakken.

Maar dat klosje lijkt me ook wel een goed idee als ze het niet verkopen kan je het vast ook nog wel zelf maken. Als het halstertouw strak staat krijgt hij zijn hoofd er ook niet zo makkelijk onder.

Camietjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:28

het paardje waar ik op rijd deed dat laatst idd ook een keertje wat ik heb gedaan is hem telkens oplettend laten wezen als hij aan de muur staat. aandacht geven zo dat hij niet met zijn hoofd naar beneden wil, en doet die dat dan toch dan zelf niet schrikken en kalm op hem/haar af lopen zo dat hij / zij er zelf niet van schrikt, mij was het zo wel gelukt dat die niet schrok en ik heb nog al een schrikkerig paardje wat dat aangaat

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:32

wat betreft de paniekhaak, ooit een paniekhaak los proberen te maken als er paniek is?
mijn ervaring is dat het niet los te krijgen is.
Ik zou ook voor 2 touwen proberen te gaan, of in een stal zetten met poetsen en opzadelen ofzo.
succes

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:38

Mijn jonge paard staat heel rustig, maar kan soms toch net z'n hoofd naar beneden doen en heeft 't touw dan ook achter z'n oren. Hij blijft tamelijk koel, maar ik vind 't zelf wel eng.

Heb 't bij mijn vorige paard ook een keer meegemaakt. Die raakte volledig in paniek, viel, had 't touw strak om haar nek en de paniekhaak of veiligheidsknoop kreeg ik niet los. Ik heb haar uiteindelijk wel kunnen bevrijden, maar ik was erg geschrokken.

Sindsdien zet ik m'n paarden wel vast, maar maak ik 't touw zo vast (door een paar keer door de ring in de muur te slaan of door de tralies heen te wikkelen) dat als er echt druk op komt het touw meegeeft.
Gaat prima zo. Het is laatst nog 1x gebeurd dat hij 't touw achter de oren had en toen kreeg hij door de druk meer ruimte en was de paniek snel over.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 00:46

Vastzetten aan een touw met een klos. Dan kan het paard lekker alle kanten op kijken maar blijft het touw strak zodat ie zichzelf niet kan opknopen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 00:59

Als je paar zn touw achter zn oren kan krijgen staat hij te lang. Tis niet anders..

Aan 2 kanten vastzetten vind ik nog wel een mooie oplossing.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:58

Afbeelding

Ook een idee misschien.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 00:12

lastig is dit, paarden zijn vreselijk slim en kunnen het idd als ze willen toch voor elkaar krijgen.
tja, ik zou hem idd toch korter zetten, dan maar met de neus tegen de tralies, beter als zn wervels breken oid.
of gewoon in de stal poetsen. tis heel lastig als je geen mogelijkheid hebt om hem tussen twee touwen te zetten.
je kunt misschien ook nog proberen om een touw over de lengte van paar tralies vast te maken en een ander touw met aan t uiteinde een lus er aan vast te maken zodat ie wel naar links en rechts kan maar niet eronder door
uiteraart kan ook dit touw niet te lang zijn..

het blijft moeilijk en ik denk dat je gewoon s moet proberen wat t beste past bij jou en je paard.

succes!