Kleine (grote
)uitleg:Ik heb altijd geleerd dat als je een paard meeneemt met het hoofdstel in, je dan de teugels over de hals heen haalt en met twee handen de teugels vasthoud. Net zoals je met een halstertouw zou doen, ik gebruikt dit meestal als ik een langer stukje stap aan de hand (methode 1)
De ander methode die ik geleerd heb is om de teugels om de hals te laten en met je rechterhand de teugels vast te houden, met je wijsvinger tussen de teugels in. Je hebt dan duim-linkerteugel-wijsvinger-rechterteugel-middelvinger, dit gebruik ik voor kleine stukjes stappen, naar de bak toe vanaf stal bijvoorbeeld. (methode 2)
Nou was ik laatst op een andere stal om een vriendin te helpen. Zij was iets vergeten en ik zou even met het paard stappen, en gebruikte methode 2. Vervolgens kreeg ik van de instructrice de wind van voren omdat dit heel onveilig zou zijn. Ik moest de teugels wel over de hals laten, maar mocht alleen de linkerteugel vasthouden (methode 3). Dit was volgens haar de enige veilige manier. Ik was zelf zo verbouwereerd door de manier waarop de me aansprak dat ik vergeten ben te vragen waarom ze dat veiliger vond.
Volgensmij zit het zo:
Methode 1 is het veiligst, je hebt de teugels met twee handen vast en dus het meest te vertellen.
Methode 2 is wat minder veilig (want één hand) voordeel ten opzichte van methode 3 is dat je twee teugels vasthebt. Mocht je paard schrikken dan trek je hebt bit niet dwars door de mond heen, je verdeelt de druk over het hele bit. Bovendien heb je altijd meer kans dat één teugel knap dan twee, je kan er dus beter twee vasthebben. Nadeel is dat je weinig ruimte hebt om mee omhoog te gaan mocht het paard steigeren, in dat geval zal je eerder los moeten laten.
Methode 3 heeft als voordeel dat je met een steigerend paard meer ruimte hebt, nadeel is dat je bij een schrikkend paard het bit aan één kant door de mond trekt, en één teugel breek sneller dan twee.
Dus, wat vinden jullie hier nu van? Wat is het veiligst, en hoe neem jij je paard mee?
"
.zal morgen eens vragen waarom ik dit eigenlijk zo moet doen. is me weleens verteld hoor maar het is zo`n automatisme geworden dat het voor mij heel normaal is.