Het weideseizoen is weer begonnen, drama!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariekie

Het weideseizoen is weer begonnen, drama!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 13:00

Mijn pony loopt overdag alweer een paar uurtjes op de wei.
Alleen heb ik één probleem:

Mijn pony staat met zn tween op stal.
In de winter staan ze overdag lekker samen buiten en de paarden van de buren staan ernaast dus als de een gaat rijden is er geen probleem.

Nu zijn de buurpaarden al dag en nacht naar de wei en als nu de ander weg gaat om te rijden word de mijne helemaal gek.
Andersom niet.

Op de weide precies hetzelvde probleem.
Ze lopen nu in een koppeltje van 3 allemaal merries.

Het stalpaaadje ging gister naar de les dus had gezegd laat de mijne maar op de wei.
Het maakte mijn pony blijkbaar niet uit dat er nog een ander paard bij liep want ze bleef gillen..

Nu wilde ik mijn pony vandaag op stal houden, nat weer maar de ander ging op de wei dus de mijne moest wel mee.

Nu komt er dus een periode aan dat ze 24/7 de wei opgaan.
Vorig jaar kon ik al bijna niet met de mijne gaan rijden. Gillen,staken, bokken enz...
Het ziet er naar uit dat dat dit jaar weer gaat gebeuren en heb er totaal geen zin in.

Mijn pony is 30en soms staat ze dus te rillen van de kou en kan haar niet naar binnen doen omdat de ander buiten blijft.

Wat moet ik doen zodat ik dit gedoe niet weer krijg?

Grondwerk doen gaat niet, mijn pony is 30 en ik mag absoluut niet meer in een bak aan de slag.

tita

Re: Het weideseizoen is weer begonnen, drama!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:03

hai mariekie ben je nu toch verhuisd dan want je stond toch altijd al op een dure pensionstal.

Maar goed wil je de mijne (26) lenen :D kan heel goed alleen blijven staan en vind alles best.

sorry ik kan je niet helpen verder een regendeken kopen van ong 100grams en die ophouden met dit weer.
Maar de oude paarden in soest staan ook zonder dekens

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 13:08

De ander kan ook goed alleen blijven alleen de mijne niet ;-)

Sta hier nu anderhalf jaar helemaal super overdag minimaal 10 uur buiten en in de zomer 24/7.
Kan alleen geen drol meer met dat beest doen. laat staan uit de wei halen.. :z

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:10

Volgens mij lost grondwerk dit probleem ook niet op. Wanneer je pony het koud heeft kun je een dunne deken om doen (wat in ieder geval tegen de regen beschermt). Ik herken het probleem wel maar er is niet zo heel veel aan te doen. Haar alleen op stal laten staan, zou ik niet doen want dan krijg je het probleem weer dat ze daar rondjes gaat lopen en zichzelf steeds belast, daarnaast is het buiten leven alleen maar goed.

Ik ben benieuwd naar de andere reacties en oplossingen want voor zover ik weet, zal ze hier gewoon door heen moeten. Gezien haar leeftijd denk ik niet dat je dit makkelijk kan veranderen. Als je een maatje erbij neemt dan kleef ze zich waarschijnlijk nog meer aan de anderen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:22

Juist door heel simpel grondwerk richt ze zich misschien meer op jou en heb je uiteindelijk minder 'gedoe'. Je kunt grondwerk ook buiten de bak op een ander bodem doen, hoor. Het is eigenlijk juist de bedoeling om het op alle plekken te kunnen doen zelfs. ;)

Maar goed, ze is al op leeftijd natuurlijk. Ik denk ook dat je hier gewoon doorheen moet met haar. Je kunt moeilijk die andere pony op stal laten staan, als die lekker naar buiten kan.

Wat het weer betreft; wij hebben een 38-jarige D-pony staan, die in de winter overdag buiten staat (met deken) en in de zomer 24/7 buiten (vaak ook met deken, de Sunshower van Bucas). Gaat prima. We hebben wel meer oudere paarden/pony's staan, zowel met als zonder deken en dat gaat prima eigenlijk.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 14:56

Zou het helpen als ik de mijne op een ander stuk zet in een ander koppel?
Degene waar ik bij staat die wil dat liever niet want die is bang dat ze van de winter dan gaan knokken.....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:44

Het zou kunnen helpen en 'knokken' als ze elkaar een tijd niet gezien hebben, is gewoon het bepalen van rangorde en is na korte tijd zo weer over in het algemeen. De situatie zoals hij nu is schiet ook niet op, lijkt mij......