Paard vertoont vreemd gedrag tegenover mij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saffie1

Paard vertoont vreemd gedrag tegenover mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 11:51

ik heb een merrie van 6 jaar die alleen staat. Ik ben een stal aan het zoeken en waarschijnlijk word ze volgende maand overgeplaatst naar een stal met vriendjes.
ze ziet in de verte (100 m) een kudde paarden staan en kijkt daar ook vaak naar.

Ze stond eerst in de paddock. nu hebben we die afgelopen zondagmiddag verlengt met een stukje gras erbij.
vanaf gister ging ze raar doen tegen mij. ik sta voor haar en aai over haar hals, dan gaat ze zich ineens tegen mij aandrukken en vervolgens duwt ze haar kont tegen mij aan.

zal dit gedrag komen omdat ze alleen staat?

even voor de duidelijkheid, ben dus een stal voor haar aan het zoeken met vriendjes.

Animal_ABC

Re: Paard vertoont vreemd gedrag tegenover mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:54

Hengstig?

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:56

Doen mijn pony's ook als ze gekriebeld willen worden aan de staart.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:57

Heeft ze niet gewoon jeuk?

Fijn dat je haar verplaatst naar een stal waar ze niet alleen staat trouwens, super!

laura1986

Jeuk?

LouiseB

Ja, net zoals Animal_ABC, is dat ook de eerste reactie die bij mij opkomt: hengstig. Mijn merrie is een brok hormonen, en bijna aan 1 stuk door hengstig... :+ ze wordt eerst heel lief en aanhankelijk (tegen je aan hangen) wat 2 dagen later omslaat in super chagerijnig gedrag, gillen en veel zeiken.... :o

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 11:58

jah zou dat het zijn?
had ik niet aan gedacht eigenlijk haha

wat zijn andere tekenen van hengstig zijn? en hoe vaak zijn ze hengstig?
heb haar vanaf oktober vorig jaar en heb dit nog niet eerder meegemaakt namelijk. en kom zowiezo 2 keer de paddock in.

heb niet echt het idee dat ze gekriebeld wil worden op de een of andere manier.
vind jij ook dat ze zomaar haar kont tegen je aan mag duwen?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:01

ik dnek toch echt dat dit jeuk is.
mijne doet dat altijd omdat ze het heerlijk vindt bij haar kont gekriebeld te worden, ook mijn veulen kent het inmiddels.
wel vind ik het belangrijk dat ze niet tegen me aan staan te duwen, dus dan duw ik ze gewoon terug en zeg nee.

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 12:03

ze loopt me eerst bijna letterlijk omver en zet vervolgens haar kont tegen me aan.
zal eens kijken wat er gebeurd als ik haar dan kriebel.
(hoop niet dat ze gaat trappen haha)

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:04

Euh... ik denk dat het om een heel bepaald soort jeuk gaat... eentje waar enkel een hengst aan kan krabben :o

Ze staat alleen en kan er dus geen blijf mee naar andere paarden, en dan richt ze zich op jou. Ik zou het niet toelaten, beest krijgt er straks nog rare ideeën van :+

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:06

Savannahb schreef:
ze loopt me eerst bijna letterlijk omver en zet vervolgens haar kont tegen me aan.
zal eens kijken wat er gebeurd als ik haar dan kriebel.
(hoop niet dat ze gaat trappen haha)

als je haar op het juste plaatsje krabt, zal ze waarschijnlijk haar lip uitsteken en staan te genieten. mijne vidt het heerlijk.
en waarom moet het persee hengstig zijn, paarden krabben elkaar daar altijd, als ze aleen staat kan ze jouw weleens te veel als maatje zien en met je gaan krabbelen :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:09

Wij hebben ook zo'n merrie op stal en die doet net zo als ze hengstig is..wij maken dan altijd grapjes dat ze zwaar gefrustreerd is en graag naja je weet wel := (merrie staat ook alleen omdat ze alle andere paarden in elkaar trapt..)

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 12:09

maar ze moet mij niet op die manier als maatje zien toch haha
dan kan ik het beter niet toelaten volgens mij

heb wel laatst (vorige week nog dacht ik) gemerkt dat als ik haar op haar schoft kriebel ze dat ook erg lekker vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:12

Overduidelijk hengstig.....

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 12:14

hoe vaak zijn ze hengstig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:43

Om de drie weken.

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:08

[quote="Savannahb"]
wat zijn andere tekenen van hengstig zijn? en hoe vaak zijn ze hengstig?

[quote]

Vaak stinkt haar urine veel erger dan normaal, door dat ze meer vitamine B uitplast.
Als je op haar rijd en ze staat stil en je tik met je zweep op haar kont, reageert ze meestal niet of met een raar knor geluidje XD
En in stal staat ze met haar achter benen iets weider dan normaal en haar staar een beetje omhoog.
Een merrie is om de 3 weken hengstig.

En je mag haar best terug duwen hoor :p

Hopelijk heb je hier iets aan. Succes !

hobbyboerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 20:08

kan hengstig zijn kan ook jeuk zijn maar goed vind ik het niet.
zelfs dan zou ze je niet moeten (om) duwen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:30

Savannahb schreef:

Opzouten paard! Wat denkt ze wel, een beetje door je heen lopen? >;) Dat is een hele dominante actie die je niet moet pikken van je paard. Ze heeft respect te hebben voor jouw persoonlijke ruimte. Wanneer jij haar uitnodigt om in jouw ruimte te komen, of aan haar hebt gevraagd of jij in de hare mag komen kunnen jullie best kriebelen, dat is gezellig. Maar er wordt niet gedouwd en dominant gedaan, als mijn paard dat doet loop ik ergens heen waarbij hij wel voor mij opzij voor mij móét gaan, een paard hoort voor jou opzij te gaan, niet andersom. Het is de bedoeling dat jij de leider bent, hoger in rang staat.

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 13:33

bedankt voor alle reacties.

het is nu over. kan haar weer lekker kriebelen zonder dat ze haar kont naar me keert ;)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 10:20

Saffie1 schreef:
bedankt voor alle reacties.

het is nu over. kan haar weer lekker kriebelen zonder dat ze haar kont naar me keert ;)

Dan was het dus duidelijk de hengstigheid.
Over een week of drie weet je dus wat je te wachten staat :D .
Succes met het zoeken naar een ander plekje voor je paard.
Als ze met soortgenootjes om kan gaan zal ze haar aandacht daar meer op gaan richten en zich veel gelukkiger voelen. Hopelijk vind je snel wat.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 10:38

Citaat:
Opzouten paard! Wat denkt ze wel, een beetje door je heen lopen?

Zouden paarden misschien behoefte hebben aan lichamelijk contact denk je? Net als ze onderling bij elkaar doen en als kuddedieren eigenlijk niet graag alleen zijn. Alleen zijn levert een onbehaaglijk gevoel op in de natuur van het paard.

Vriendschap, affectie en een beetje aandacht in de eenzaamheid waarin je merrie leeft. Ze kan wel iets in de verte zien waar ze vanuit haar innerlijke behoeften bij zou willen zijn, maar wat ze niet kan doen. Er zit een hekje voor.
De enige met wie ze wel contact kan maken is met haar mensenvriend.

Maar als die alles gaat uitleggen volgens de dominantie iedeeen van mensen, dan zou daar wel eens een misverstandje kunnen gaan onstaan. Vriendschap en aandacht zoeken is iets anders dan 'dominantie'.
Denk ik.