Probleem met hoevenkrabben met 3 jarige

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

schattemaud

Probleem met hoevenkrabben met 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 16:32

Ik heb jullie hulp en raad nodig.....

Mijn (sinds vrijdag) 3 jarige merrie is hartstikke braaf in de omgang, vindt alles prima MAAR.... hoevenkrabben is een groot probleem. Ze is ondertussen groot en sterk en ik kan haar benen gewoon niet vasthouden.
Bij de hoefsmid moet er een praam omheen, maar zodra deze eraf is gaat ze net zolang door totdat zij wint.
Ook ik gebruik nu een praam, als het me gewoon niet lukt. Maar is dit wel een goede oplossing?

De achterbenen is ook nog een probleem, maar dat vooral omdat ik daar ook wat onzekerder over ben. Ze sloeg van de week haar been echt opzij en net 1 cm langs mijn hoofd. Ze is echt een schat, maar hierin echt een draak...

Hebben jullie tips en ervaringen??

Nog even wat korte info over haar: Ze staat dag en nacht buiten. Ik heb de ruimte om haar binnen te halen en vast te zetten. Zo'n 3 keer in de week haal ik haar uit de wei en ben ik met haar bezig. (poetsen, vaststaan, af en toe longeren, dekjes op etc)

Nu ga ik deze twee weken elke dag. Is het dan een idee om haar elke dag voetjes te laten geven?
Ik ben bang dat het misschien teveel gaat worden. Eerst kwam ze namelijk meteen naar me toe, maar tegenwoordig moet ze wat meer werken en doen en komt ze dus ook niet meer.

Zijn er meer vragen dan hoor ik het graag. En graag jullie tips!!!

Bedankt alvast! En ik hou jullie op de hoogte!

Lougino

Re: Probleem met hoevenkrabben met 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:37

Zo'n merrie heb ik ook op stal gehad en aangezien zij ook heel groot en sterk was en een paar keer heeft uitgehaald naar ons en hoefsmid heeft de hoefsmid toen maar xtje goed laten weten dat dat echt niet de bedoeling is.. Tuurlijk wil je alles zo relaxed mogelijk doen maar zo'n paard slaat je hersenpan mooi wel in 2en als ze je goed raakt.. mijn advies is dus een keer goed op der donder geven als ze slaat. Merrie in kwestie doet dit nu overigens nooooit meer en is superbraaf ook bij de smid :-)

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:56

hoi,je kan proberen de achterhoeven recht naar achter te halen en niet te veel opzij,losjes op je hand laten rusten en niet te vast vasthouden.Elke dag even oefenen en elke dag ook wat langer op 3 benen laten staan.
Geduld,oefenen en niet opgeven,succes.

indymo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:01

Je kan ook oefenen met een zweepje, dat je die tegen haar been aantikt *en als commando voetje zegt* maar zodra haar voet omhoog gaat of verplaatst haar belonen, en zo ga je net zolang door totdat ze het bij de eerste tikje doet, of op je stem reageert.
Of, je kan als je zover komt een touw om dr been doen.. en het touw wat optillen net zo lang totdat zij haar voet omhoog doet, en dan haal je de druk van de touw wat weg en laat je haar voet rustig zakken. en veel belonen!
Succes

schattemaud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 19:33

Het probleem is eigenlijk vooral dat ze haar voet niet omhoog wilt houden. Ze tilt het wel op alleen gaat net zo lang van voor naar achter dat het niet meer vast te houden is.

Ze doet er echt alles voor om weer met 4 benen op de grond te staan. Maar misschien is dat op commando voetje geven wel een idee ja, dat scheelt misschien alweer een hoop.

Bedankt allemaal alvast!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:39

ik zou ook het commando voet aan gaan leren, en als je er een beetje handig in bent zeker met voedselbeloning...

misschien helpt het dat als ze begint te maaien om het zo maar te zeggen gewoon met de beweging mee te gaan(dus zonder dwang, maar wel vasthouden)
als ze dan wel eventjes haar voet rustig houd(hoeft nog niet op de goede positie) kan je haar dan uitgebreid belonen en haar voet weer neerzetten.
dan snapt ze ook wat de bedoeling is...

kan je haar benen verder wel aanraken zonder dat ze, ze meteen optilt?
dus bijv. als je de benen af wilt borstelen?
want als ze dat niet kan, zou ik dat eerst gaan trainen.

schattemaud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 19:42

Je kan haar overal aanraken en ze vindt alles prima! Ik borstel haar ook eerst lekker, zodat ze ook succes ervaringen heeft en niet alleen dat voetjes geven.

Dat maaien en meegaan is waarschijnlijk onmogelijk. Ze maait nogal hard, hoog en onverwacht.

Het commando ga ik proberen en ik ga morgen meteen starten. Verder ga ik ook verder met die praam, of is dat echt slecht?
Ik weet eigenlijk zeker dat het flauwheid is en niet uit angst ofzo. Ze probeert me echt uit met voetjes geven en ze wint het helaas vaak nog ook. Met die praam is de enige manier dat ik het win....

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:45

Toch proberen vast te houden met het maaien, hoe moeilijk het ook is. Zodra ze dan maar 1 seconde ontspant en stopt met maaien loslaten en belonen.

Zo is hoe ik het die van mij heb aangeleerd, je kan ook voetje vragen, even rustig in je hand houden en voor ze gaat maaien zorgen dat ie terugstaat en belonen.

schattemaud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 19:46

Dat ben ik nu aan het proberen inderdaad. Hopelijk zie ik snel vooruitgang.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:46

@schattemaud: tja soms is het wel moeilijk om mee te gaan...
maar dan nog, als je er op ingestelt bent scheelt het al een heel stuk... eventueel kan je dat meegaan met het maaien ook met een touw doen, dan hou je er constant een beetje spanning op, en zodra ze dr been stil doet zet je het neer
het probleem is dat elke keer als ze maait, zij eigenlijk wint om het zo maar te zeggen.
als je dan mee kan gaan in die maaibeweging en het been neer kan zetten heb jij gewonnen

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:23

En heeeeeeel veel geduld hebben! Maarjaah dat heb je met paardrijden altijd nodig:P

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:21

Vraag of iemand anders haar even afleid, met een snoepje, praten hoofd borstelen.

Hoe doet ze met haar hoefjes afspuiten?

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:33

Herkenbaar dit.

Ik heb dit bij beide paarden opgelost door spelenderwijs en met veel belonen en geduld te oefenen. Eerst aan het halster, maar daarna ook gewoon los in de wei. Steeds een stapje verder. En toch echt het been vasthouden totdat het maaien over is. Als dat echt niet lukt, gewoon weer opnieuw oppakken en weer proberen. Totdat het lukt. Maar dan ook als het paard even kort stopt, meteen het been neerzetten en flink belonen.
Verder moet je niet te veel willen oplossen in een dag. Echt stapje voor stapje. Het maaien zal steeds sneller stoppen en je zal het been steeds langer vast kunnen houden.

Verder heb ik ervoor gezorgd dat ze het principe eerst bij de voorbenen snappen, daarna ben ik pas gaan werken aan de achterbenen. Omdat ze daar toch wat gemeen mee kunnen schoppen als ze het niet snappen.

Geduld en veel belonen, en hou het leuk voor de paarden. Probeer het ook gewoon eens los in de wei, of wanneer je komt voeren, oid.

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:22

Ligt ook wel aan het paard, zelf vind ik voorbenen fijner om uit te krabben en vast te houden, maar mijn paard is voor even snel als achter dus het ligt er aan wat voor paard het is.

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:59

Probeer het eens als ze los staat in de wei, of desnoods met halster om. Gewoon voetje omhoog en weer omlaag. Goed belonen als ze braaf is. Volgens mij kan dit niet vaak genoeg. En als ze geen zin heeft om te komen kom dan eerst even een appeltje geven of wortel of snoepje ofzo. Even aanhalen en dan weer weg. Dan leert ze dat ze niet altijd mee moet en het dus niet erg is. :)

schattemaud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 20:13

Ik wil even laten weten, dat het hoevenkrabben al 10duizend keer beter gaat. Voor lukt nu helemaal zonder maaien etc. Ze houdt haar been gewoon stil.
Achter ben ik nu aan het oefenen dat ze haar achterbeen optilt en dan beloon ik haar al. Dat is tot nu toe genoeg. Straks omhoog houden en vasthouden, ik ben benieuwd. Met haar achterbenen is ze nog niet echt lief, maar komt wel.
Rustig aan en alle tijd, dat zie je wel weer!

Bedankt allemaal!

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:34

hoi!

fijn dat het al beter gaat! door gaan zo! :D

misschien nog tip voor als het echt niet lukt met achterbenen of als je je zelf een beetje onveilig voelt (wat logisch is!! want het doet echt wel zeer als ie je raakt)
maar mocht ze blijven trappen dan kun je de voetjes gekruist laten geven. dwz als jij links staat pak je onder je paard door dr rechter been, til je op en haal je voor dr andere achterbeen naar je toe.
dit heeft twee voordelen, het is voor jou veilig!! (wat het aller belangrijkste is) en ze zal niet zo snel trappen want ze is niet achterlijk en zal zichzelf heus niet zo hard trappen, trapt ze perongeluk toch een keer dan raakt ze zichzelf ipv jou en zal ze dat niet snel nog s doen.

deze manier is even wennen maar t werkt bij mijn paarden wel.

plus het feit dat ik lui aangelegd ben en dus gewoon aan een kant alle voeten uit kan krabben hahah maar das bijzaak

succes ermee!!