[OPG] probleem opzadelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Frizzer

[OPG] probleem opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 14:07

hallo,

op onze manege staat een pony genaamt whisper.
ik moest laatst op haar rijden in de les en ging haar opzadelen. hoofdstel ging goed alleen bij het zadel deed ze de oren in de nek en probeerde ze te bijten. in de bak moest ik aansingelen en toen steigerde ze.
een paar weken later hetzelfde, en toen beet ze me echt.
ik heb al gekeken of ze wondjes had, maar dat is niet zo. bij het borstelen is ze ook altijd braaf.
kan iemand mij helpen?

groetjes.

kim18a

Re: [OPG] probleem opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:26

gewoon rustig blijven en het op nieuw proberen;)
dat zou ik doen
want aagezien het een manege pony is kunnen natuurlijk niet ierdereen die er oop rijd goed opzadelen dus misschien zat het zael een keertje verkeerd of is het een keertje er heel hard erop gegooit? waardoor hij het niet meer fijn heeft of gewoon pjin heeft

groetjes kim

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:41

Jammer genoeg zie je dit wel vaker bij manege-pony's. Misschien omdat niet iedereen goed kan opzadelen of misschien omdat het vaak vlug gebeurt en er dus snel en krachtig wordt aangesingeld of misschien zelfs dat de pony pijn heeft van het zadel of de singel en ze toch gewoon wordt opgezadeld en in de lessen gebruikt.

Ik denk dat het beste voor de pony is als je vriendelijk en rustig blijft en voorzichtig aansingelt.
Daarnaast moet je maar eens aan de instructrice vragen of de pony geen pijn heeft...als veel mensen dat doen worden ze misschien wel voorzichtiger met zadelen op de manege.

Frizzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 15:08

ik had al gekeken en gevoelt, maar ze heeft geen rugpijn ofzo.

ik zal het zeggen tegen mn instructrice.

sabinaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:31

Ze zou mischien last kunnen hebben van singeldwang.
Dan vind ze het niet prettig als er aan gesingeld wordt. Kan zijn dat ze ooit iets heeft meegemaakt wat voor haar niet zo prettig is. Denk bijvoorbeeld aan iemand die een keer veel te hard en te snel de singel heeft aangtrokken. Bij paarden waarvan bekend is dat ze het aansingelen niet zo leuk vinden, is aan te raden de singel niet in een keer aan te trekken. De singel gaatje voor gaatje aansingelen en steeds iets verder en als ze hierdan goed op reageert belonen. Het is aan te raden dit iedere keer bij het aan singelen te doen en belonen als ze braaf blijft staan door bijvoorbeeld even iets te zeggen van braaf en een schouderklopje tegeven. Op een gegeven moment zal ze doorhebben dat het niets engs of pijnlijks is.
Ik denk dat ze dan minder heftig op het aansingelen zal reageren, of er moet iets anders zijn waaraan ze last heeft, maar zou het eerst zo proberen.

succes

Frizzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 16:31

het is een manege pony, dus dat kan niet omdat niet iedereen goed kan opzadelen enz.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:36

Dan is het aan de eigenaar van de manege om er voor te zorgen dat 1 speciaal iemand, b.v diegeen die les geeft, haar zadeld!

_1Guusje1_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:37

Wat misschien helpt is als je eerst het sjabrak op legt,
Zodat de pony alvast kan wennen dat er iets op z'n rug ligt.
vervolgens laat je het sjabrak even liggen en poets je haar even/ of aaien.. waarbij de pony zich ontspant.
doe het niet te gehaast want dat is ook niet fijn voor de pony.
Vervolgens leg je heeeeeeel rustig het zadel op,
Pak de singel en maakt het vast op het eerste gaatje.
Doe weer hetzelfde als net, je pony aaien... zorg dat ze ontspant en niet bezig is met het zadel enz...
Daarna zet je de singel iets strakker, heeeeel rustig dus niet in een keer want daar kan ze van schrikken!

Vraag aan je instructeur of je je pony al mag aansingelen voordat je in de bak staat. Want ik neem aan dat ze dan nog vast staat als je haar opzadelt?!

Veel succes ermee!

cupidoloveme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:32

gewoon rustig probeeren het kan zijn dat het zadel te hard er op is gekomen of dat het te lomp is gegaan
dus blijf gewoon rustig

Eva_Jameson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:24

Rustig blijven en het zadel eerst boven haar rug houden en steeds een stukje verder laten zakken en ook stapje voor stapje aansingelen ;)

Frizzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 15:48

1guusje1: handige tips! bedankt

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:42

Hallo!

het kan komen doordat het zadel niet past en ze er dus een hekel aan heeft.

denk een beetje aan je eigen veiligheid want een paardenbeet is niet lekker dus probeer met aansingelen je arm vast door de teugel te doen of erbij te pakken (dat laatste als ze omhoog komt anders hang je daar zo te hangen ;) )
en houd de rechterkant iets korter, niet strak maar kort genoeg dat ze jou niet kan bijten als je dr naast staat.

verder zoals hierboven beschreven, geduld en baby stapjes

en jah, het is een manege pony dus das een latig parket (vooral voor de pony) misschien kun je een briefje op de deur hangen van de stal met de instructie die volgens jou het beste helpt en de waarschuwing dat ze voorzichtig moeten zijn ?? overleg dat wel even met de eigenaar, anders is je briefje zo weg.

succes ermee!

wie_ben_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:15

Als jij het zadel op haar rug zet, hou dan met een hand haar teugel vast aan de rechte kant. Als ze jou probeert te bijten, kan je haar terug trekken zodat ze jou niet kan aanraken ;)
Vraag of ze manege-mensen willen kijken naar het zadel, of het niet te klein is ;) ...

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 15:46

mijn fjordje heeft ook last van singelnijd.
ze heeft dit al gehad sinds ik haar ken, het zadle past goed word ieder jaar nagekeken)
het zadel wat ik bij haar kreeg was niet goed en dat is waarschijnlijk het probleem hiervan geweest, maar ze vindt het nogsteeds niet leuk.
het gaat al wel stukken beter, maarja eenmaal vervelende ervaringen hiermee en je krijgt het er niet meer uit helaas.
gewoon rustig gaatje voor gaatje aansingelen en de tijd geven aan je paardje om zich aan de singel aan te passen.

ikkuhamanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 00:05

het zou inderdaad kunnen komen doordat het zadel niet past.

wat er ook vaak bij manege paarden gebeurd is dat ze met 1 flinke ruk aangesingeld worden en als het dan niet helemaal lukt krijgen ze een schop in hun buik, ondat ze hun buik maar moeten inhouden... ik zou ook gaatje voor gaatje aansingelen en na elk gaatje belonen als ze braaf is en een klein stukje lopen.. in het begin zal dat misschien best lang duren maar met wat geduld kom je een heel eind