Om te beginnen zal ik eerst maar even iets over Scarlet vertellen zodat jullie een beetje een beeld van haar krijgen. Scarlet is een merrie pony die nogal nerveus en druk is. Ik heb haar nu 2,5 jaar. In het begin toen ze bij mij kwam was ze voor bijna alles bang en ontz'ettend nerveus, met rijden in de bak was ze wel redelijk braaf maar erg nerveus en zodra er druk in haar mond kwam werd ze bang/nerveus, als je de druk doorzette ging ze steigeren. Ook als je naar buiten gaat ; we moeten altijd een stuk over de weg en een bruggetje dan draait ze om en steigert ze. Die gewoonte heeft ze eigenlijk bij alle dingen die ze eng vind of niet wil.
Ook heeft Scarlet een vorm van verlatings angst, ze is een keer uitgebroken in haar stal (toen wisten we nog niet dat ze niet alleen kon staan) en heeft een keer over haar stal proberen te springen (dit heeft door slechte communicatie kunnen gebeuren) dit verhaal staat ook in mijn profiel. Je kon ook niet rustig met haar in de bak rijden want het enige wat ze deed was hinniken
Nu 2 jaar later, is ze een heel stuk rustiger geworden, in de bak zijn er eigenlijk nooit problemen (ja de dingen die elk paard heeft wel eens schrikken en een keer lastig zijn) ze is veel minder nerveus. En ze vertrouwt mij. We hebben echt een ongelofelijk goede band, dit is waarschijnlijk ook mede door het ongeluk gekomen omdat ik elke dag haar wonden moest verzorgen, en ze dus ook merkte dat als ik ze verzorgde dat het minder werd.
Maar goed, alleen naar buiten is echt nooit een optie geweest, of uberhaupt alleen iets doen, waarvoor je van het erf af moet.
Nu ben ik laatst met haar gaan wandelen bij ons achter het erf in de bossen, aan een longeerlijn hoofdstel om. Dat deed ze super heel braaf, ze luisterde goed naar me bijna niet nerveus. Ook niet lomp (vergeten te vertellen als ze bang is word ze ontzettend lomp)
Alleen zodra ik iets probeer als ik op het zadel zit, word ze nerveus/bang en gaat ze omdraaien en steigeren. Tegen dat steigeren is ook vrijwel niets te beginnen want ze draait eerst vliegensvlug om en dan gaat ze meteen omhoog.
Iemand die haar vasthoud als ik er op zit is ook geen optie dan gaat ze meteen omhoog.
Mijn vraag is eigenlijk, wat kan ik nou doen dat ze me ook onder het zadel gaat vertrouwen? in de bak hebben we nooit problemen onder het zadel, maar als ik onder het zadel van stal naar de bak ga kan ze al nerveus worden/niet willen.
Ik vind het zo 'vreemd' dat ze me als ik naast haar loop blindelings vertrouwt en als ik er op zit 0,0
Ik geloof dat het wel duidelijk is dat mijn pony een beetje een apparte is en dat ze al veel rustiger is geworden, en ik weet ook wel dat het er nooit 100% uit gaat zo is ze gewoon, maar ik zou graag willen dat ze me ook vertrouwt onder het zadel.
Als er nog vragen/onduidelijkheden zijn vraag het gerust want er zijn vast nog dingen die ik vergeten ben te typen
*kuch het is toch wel een beetje een lang verhaal geworden.
elk kleine stukje verbetering wat er komt ben ik al zo blij mij. 
), en erg stom naar de grond kijken.