Serieus probleem! Paard stampt op stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

itsmi

Serieus probleem! Paard stampt op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 22:30

Heeyy bokkers..

Tijdje geleden dat ik een topic geopend heb, doe ik eigenlijk ook nooit, behalve als ik een probleem heb. En dat heb ik nu.

Ik rijd een paardje bij voor de eigenaren, heel verhaal, ga ik niet uitleggen. Diezelfde mensen hebben er sinds kort een tinker bij. Geen echte tinker, zit waarschijnlijk wat shire bloed in.. Uper gaaf beest, maar hij heeft tot zijn 5e jaar bij zijn moeder gelopen en alleen maar verwend geweest. Pas op zijn 5e ingereden (niks mis mee overigens). Tot zijn 5e jaar niks hoeven doen, alles mag ( maar dan ook echt alles). hij is dus nu stront vervelend in de omgang. Hij wil supergraag voor je werken, maar poetsen en al dat soort dingen heeft hij een schurft hekel aan. Hij gaat lopen draaien en schuren en schrapen en slaan en niks helpt. Als we eerst andere paarden doen en dan hem pas, gaat hij de hele tijd in zijn box lopen klieren, gaat hij stampen tegen de wand aan enzo. Als je hem negeert helpt het niet, dan gaat hij gewoon door. Als je hem op zn flikker geeft, helpt het 3 minuten, Dan is hij van de schrik bekomen en gaat hij weer verder. We hebben al geprobeerd om hem buiten te zetten overdag, maar als er geen paarden bij staan, gaat hij alleen maar rondjes lopen en vindt hij er niks aan (wat wel begrijpelijk is). Het nadeel is, dat de rest van de paarden die er staan (3 pony's en 1 paard) niet de hele dag het land op mogen. Hij zal dus wel verplicht alleen moeten staan. Ze willen er ook geen shetje of iets dergelijks bij kopen. De eigenaren (en ik) weten nu niet meer wat ze moeten doen. Ze zijn hem eigenlijk zo zat, dat ze hem willen verkopen. Zaterdag komt er een soort van "paardenfluisteraar" langs, die gaat kijken wat ze kan doen, maar eerlijk gezegd heb ik daar niet zoveel vertrouwen in.

In zijn stal staat een liksteen, hij heeft een jollybal, dus hij kan zich niet vervelen lijkt me. Ook krijgt hij veel en vaak hooi (vaak oud hooi, waar niet zo veel in schijnt te zitten), zodat hij wat te doen heeft. Maar toch blijft hij tegen de wand aan slaan. De eigenaar van de stal zelf, (die ze dus voert) wordt nu om 6 uur s ochtends wakker van zijn gemep tegen de wand, hij is het zat, en de eigenaren van het paard zijn het zat. Wat moet ik doen?? Ik wil niet dat hij weg moet, hij is zo braaf als hij moet werken!! En verder is het ook gewoon een lief paard. Alleen is hij wat ongeduldig..

Weten jullie hoe hij het schrapen, schuren, duwen, ongeduldig zijn, slaan, en alles af kan leren??

Sorry voor het lange verhaal ;( Ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen...
Laatst bijgewerkt door Judje op 24-04-09 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Joyce_

Re: Serieus probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 22:35

Het klinkt misschien heel hard, maar ik denk dat het beter is als hij verkocht wordt, als er op geen enkele manier een paard/pony met hem buiten kan staan.
Dit paard verveelt zich duidelijk, een jollybal is geen vervanging van een vriendje, en zorgt al helemaal niet voor 23/7 vermaak. Ze moesten jou eens een week in de wc opsluiten met alleen genoeg te eten, drinken en een bal. Kijken of jij je gaat vervelen. :D

Daarnaast is het natuurlijk ook een kwestie van duidelijke en consequente opvoeding en het opbouwen van een band, om zijn gedrag in de omgang te veranderen. Slaan tegen de deuren aan is gewoon écht verveling, en ik zou geen andere manier weten dan hem gewoon lekker buiten te zetten. Een paard hoort niet de hele dag op stal. :)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 22:41

Tuurlijk hoort hij niet de hele dag op stal. Hij komt ook echt wel veel buiten. Maar àls hij dan op stal moet staan is het fijn als hij dat doet zonder te stampen.

Tsja. Misschien moet hij dan maar verkocht worden. Is dat wel het beste. Maar wilde hem nog een kans geven... Ze hebben hem nu 3 maanden... Hij mag ook pas sinds begin april t land op, omdat het daarvoor nog niet mocht. TOen zijn we ook meerdere keren per dag geweest om hem eruit te halen...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 23:19

Dit paard zendt een heel krachtig signaal uit en het wordt nog misbegrepen. Ik hoop dat ze hem snel verkopen.

Dit dier heeft wrs een plek nodig waar hij nog meer buiten kan, met een maatje, en waar hij gewoon de juiste aandacht krijgt.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 23:24

Bedankt voor de reactie.

Even ter bevestiging, hij krijgt hier ook gewoon de juiste aandacht, en hij staat niet 23/7 op stal.

Maar ik zal het wel bij de eigenaren voorleggen. Dat ze hem moeten verkopen. Dat wilden ze toch al, dus ik denk dat het dan ook niet lang meer gaat duren.

Jammer..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 23:28

Sja, hoe sneu het ook is, dit paard staat zich duidelijk te vervelen op stal. is een stal met uitloopje mogelijk?

Ik ken een hondje, die mijn vriendin enkele jaren terug uit het asiel haalde. Superlief diertje, zwaar ondervoed, niet zindelijk. Hij knapte supersnel op. Maar hij schreeuwde snachts het hele huis bij elkaar. Vanaf 4u was het feest. Maandenlang hebben ze gesukkeld, en ze gaven bijna de moed op. Nu slaapt deze knul in op de overloop boven, waar hij zicht heeft op alle kamerdeuren, en hij is stil. Bij hem was het echt de eenzaamheid.

Ik wil maar zeggen: het is niet altijd evident en ook niet altijd te realiseren, maar het is wel belangrijk dat je luistert naar je dier.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 23:32

Ja ik snap je reactie. Ik denk niet dat stal met uitloop te realiseren is, maar ik kan het altijd voorleggen. Wat ik wel nog wil zeggen is dat we onwijs veel tijd en liefde en geduld in dit dier hebben gelegd. Hij was na de 5 jaar verwend te zijn, naar een stal gegaan om ingereden te worden en daar heeft hij ong een jaar gestaan. Hij was heel mager toen we m kregen, en geen spieren, geen kont enzo. Nu, 3 maanden later, is hij al veeeeel dikker en ziet hij er weer uit zoals een tinker eruit hoort te zien. Ook zijn zn tanden gedaan, hij was nog nooit van zn leven naar de tandarts geweest en had dus veel last van haken. Zn wangen lagen open aan de binnenkant.

Wat ik hier mee wil zeggen is dat we echt veel over hebben voor hem, en het beste met m voor hebben. Hij krijgt ook de aandacht die hij verdient en we luisteren ook echt naar zn signalen. Maar t is moeilijk om zo'n grote beslissing te nemen (verkopen), of om te realiseren wat we willen..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 23:36

Heeft hij vroeger altijd buitengestaan? Een paard dat dit gewend is, en zeker samen met zijn familie, kan het moeilijk hebben met de overgang naar een stal.

Verder heeft dit dier veel te verwerken gekregen natuurlijk :j Nieuwe stal, plots in het werk, weg van zijn moeder.
Schreeuwen of slaan helpt absoluut niet als hij gaat stampen, ze smeken op die momenten om aandacht eender welke.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 23:38

Ja, vroeger stond hij samen met zijn moeder dag en nacht buiten. (5 jaar lang dus)..

Tuurlijk heeft hij veel te verwerken gekregen, maar dat jaar dat die op die stal stond om ingereden te worden, stond hij dus wel vaak op stal. Ik weet eigenlijk niet of hij daar ook stampte, maar de overgang land stal is hij dus wel gewend van daar...

Al komt hij er hier meer uit dan de vorige stal..

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 23:38

Even een vraag, waarom zou je niet in een paardenfluisteraar geloven??

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 23:45

Je hebt helemaal geen fluisteraars nodig, je moet gewoon luisteren naar je paard (ik haat die term).

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 23:48

Lastig..
Het klinkt in mijn ogen ook echt niet of jullie (of jij) je best niet hebt gedaan voor dit dier, dat als eerste!
Ik denk gewoon dat het een combinatie van het gebrek aan opvoeding en de verveling die zich daardoor in dit gedrag uit.
Lekker naar buiten met een maatje, dat kan dus niet dus dan lijkt mij verkopen beter.
Niet leuk, maar ik zou hier al geen mogelijkheden weten om in de winter een paard 24/7 buiten te kunnen houden in een kudde.
Dan praat ik nog niet eens over de basisbehoeften voor mij als een verlichte goede buitenbak en een plek om droog/windvrij te kunnen staan en een wc.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 23:52

Een wc heb ik ook niet bij de bijrijdpaarden, dat stoort niet :D geen bak, dat stoort wél. Maar de paarden staan er altijd buiten in groep en dat is geweldig!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 23:57

Geen wc stoort mij wel. :j
Al is het een plastic bouwvakkersplee, ken mij niet schelen ik wil een wc. :P

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 00:00

Haha elk zijn ding, ik kom toe met een stal of een donker hoekje :')

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 00:11

poes schreef:
Je hebt helemaal geen fluisteraars nodig, je moet gewoon luisteren naar je paard (ik haat die term).

Die snap ik niet helemaal.
Een paardefluisteraar kan je misschien dingen zeggen die je niet ziet hij of zij luisterd namelijk WEL naar het paard.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 00:17

Ik vind de term fluisteraar gewoon veel te vaag.... Wat is een paardenfluisteraar? :+

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 00:19

poes schreef:
Ik vind de term fluisteraar gewoon veel te vaag.... Wat is een paardenfluisteraar? :+

Misschien iemand die een paard heel goed kan lezen.

poes

Re: Serieus probleem! Paard stampt op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 00:24

Goh ja, en mss ook die er dan goed op kan inspelen? Dit paard staat te schreeuwen, daar heb je geen fluisteraars voor nodig.

Fem_daf

Re: Serieus probleem! Paard stampt op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 00:56

Is hij wel even bij mijn moeder weggeweest of was de melk op een gegeven moment gewoon op? Als hij nooit gespeend is, is zijn reactie logisch. Een vriendje zou dan, denk ik, het probleem oplossen. Kindje bij moeder weghalen is nooit prettig...

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 01:56

poes schreef:
Dit paard staat te schreeuwen, daar heb je geen fluisteraars voor nodig.

Volledig mee eens :) !

Als eerste: als het op de stal waar het paard nu staat niet mogelijk is om hem iig overdag buiten te zetten, zou ik op zoek gaan naar een plek waar dit wel mogelijk is.
Nog beter is het natuurlijk als ´ie iig met een ander paard, maar het liefst met meerdere in een groep kan staan.

Ten tweede: Zoek iemand die verstand heeft van grondwerk en werk aan het dominantie probleem :) .

Als je hem deze twee dingen kan aanbieden, is de kans erg groot dat je binnen de kortste keren een leuk(er) paard hebt :) .

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 08:14

Eigenaren willen niet verhuizen met de paarden. Hebben eindelijk een goede stal waar de andere paarden het goed naar hun zin hebben.. (wat bij de vorige stallen niet zo was).

Morgen ga ik er weer heen, dan zeg ik tegen ze dat het het beste is om hem te verkopen...

Toch schrik ik wel van jullie reacties. De meeste zeggen het wel normaal, maar ik vind het niet leuk dat sommigen beweren dat we niet ons best hebben gedaan, dat hebben we namelijk wel. We hebben dit dier opgeknapt van mager scharminkel naar een tinker, die nu weer een beetje aan de maat is. We hebben de tandarts laten komen, want zijn tanden hadden heel veel haken en zijn mond was aan de binnenkant kapot, de hoefsmid heeft heel zijn hoeven moeten aanpassen, die waren niet goed, (ijzers waren er waarschijnlijk bij de vorige eigenaar gewoon door een onkundig iemand ondergeslagen). Jullie kunnen zeggen watjullie willen, maar we hebben echt ons best gedaan voor hem! Dat dit de beste oplossing is, zie ik ook wel. Maar het is niet leuk om te horen dat we ons best niet doen.

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:19

Sterre schreef:
Ten tweede: Zoek iemand die verstand heeft van grondwerk en werk aan het dominantie probleem :) .
.
[/quote]

werken een het dominantie probleem?
Dit paard laat merken dat hij zich niet prettig voelt, dan is hij niet meteen dominant.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:26

Je zou met de eigenaar van stal kunnen overleggen of je geen rubbermatten tegen de binnenkant mag schroeven.

Eerst balken tegen de kant, dan de matten ertegen zodat de mat los hangt.

Dat dempt de klap, zodat het geluid stukken minder is, en je paard ondervindt ook minder schade.

Dat slaan is namelijk vreselijk slecht voor banden en gewrichten. Vaak wordt het ook minder interessant als je jezelf niet zo hoort. :+

Verder lees ik dat de tinker zo doet als jullie de andere paarden eerst doen.
Is het dan geen idee om hem eerst te doen, zodat hij moe maar voldaan zijn stal weer inkan, zodat jullie ook met rust de anderen kunnen pakken?

En verder, misschien als niks helpt, toch maar een ander plekje zoeken?

elientje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:45

ik heb mijn 4 jarige merrie nou een half jaar zij kwam van haar geboorteplek af en was nog nergens anders geweest. Alleen staan was dan ook een ramp, dan ging ze heel hard rennen en hinniken. Ik heb nog een 4 jarige haflinger pony en die heb ik er uiteindelijk maar bij gezet. Zolang ze samen waren ging alles heel goed, maar zodra ze savonds op stal moest werd ze helemaal gek en schopte ze de helenacht tegen de stalwand.
Nu na een half jaar begint ze steeds meer rust te vinden en gaat het steeds beter. Ze staat nu van smorgens 8 uur tot savonds 8 uur buiten en daartussen binnen. Ik heb zelf een zandbak buiten daar heb ik ze in staan en dan een paar uurtjes per dag in de wei. Verder probeer ik haar toch vaak alleen een tijdje in de bak te zetten daar maakt het ook niet uit als ze staat te rennen enz.
Ik denk dat je toch streng moet zijn voor het paard en zorgen dat die veel buiten kan. Dat is de enige oplossing anders zou die denk ik toch verkocht moeten worden, want een paard wat eenmaal zo is zou waarschijnlijk moeilijk worden om het nog anders te krijgen.
Over de paardenfluisteraar.
Bij mijn paard komt een keer in de twee maanden een paarden kraker die ook paardenfluisteraar is. Als mijn paard bij hem is geweest dan het ik de weken erna echt een schat van een dier en is veel makkelijker vooral in haar lijf.
Ik geloof er wel in want ik heb met eigen ogen al veel dieren zien verandere van wild naar een tam paard d.m.v. een paardenfluistraar.
Wel denk ik dat veel mensen doen alsof ze er een zijn maar zijn het dan niet. Dus pas op daarmee i.v.m. de hoge kosten.
Ik hoop dat je hieraan iets hebt.