Bokkende en bijtende shetlander.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LauraPaardj

Bokkende en bijtende shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 17:30

Heey misschien hebben jullie het nog niet gelezen maar ik en mn vriendin hebben 2 verzorgpony's 1 daarvan is een shetlander (Joy) .We hebben dus een probleem met Joy . Ik weet niet hoe het kan maar toen we er voor het eerst kwamen was Joy super lief. Alleen nu als je haar aait wil ze je bijten of bokken ze heeft mij al een keer geraakt .. En ze heeft het gisteren weer 3 x geprobeerd ze bijt ook wel .. Ik weet niet hoe het kan maar ik vind het best wel vreemd want eerst was er totaal niks aan de hand. Ze was steeds lief en aaibaar .. Alleen het is zomaar veranderd en de mensen die Joy verkochten die zeiden dat ze heel kindvriendelijk was maar ze blijkt alleen maar kinderen onvriendelijk te vinden ... HELP ! wat moet ik nu doen??

Groetjes van Laura ..

philips

Re: Bokkende en bijtende shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:02

Het lijkt erop dat jullie niet consuquent genoeg zijn voor Joy en zei jullie in het Otje neemt. Een pony verandert niet zomaar van gedrag en bijten en slaan is gewoon onacceptabel gedrag, dat mag je gewoon niet goedkeuren. Ik weet niet hoe oud jullie zijn ? maar misschien kan iemand jullie helpen met de nodige opvoeding en/of hulp.

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:12

Vraag hulp aan iemand in de omgeving of misschien weet je iemand anders?

speedy_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:42

Ik ben toevallig ernstig op zoek naar een shetland pony met de naam Joy ,
maar dat is een hengstje :(.
Deze vertoont wel hetzelfde gedrag als mijn Joy deed .

Dotje1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:22

Bij ons is het eindelijk gelukt, de chet van ons buurmeisje stampte en beet ook naar iedereen.
Nu na 2 maanden eindelijk resultaat, stampen doet ze ni meer alleen als we zelf iets verkeerd doen dreigt ze nog wel, we leiden haar nu af laten haar werken.
en het bijten is ook veel beter, we roepen nu heel hard dat ze schrikt telkens ze haar tanden laat zien en dat helpt nu ook.
Je mag haar niet de kans geven te bijten naar julie, geef haar iets anders een touw of een zweepje om in te bijten dan is het plezier er bij haar snel af.
en heel cordaat zijn nee is nee. als je het vandaag toelaat en niet erg vind doet ze het morgen weer.

Groetjes Dotje

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:27

Gelijk afstraffen die hap, dit kan echt heel gevaarlijk worden! Bij elke keer dat je ziet dat ze haar oren in haar nek doet en probeert agressief te doen begin je gelijk heel hard AAAAAH te schreeuwen naar haar en geef je haar een enorme klap. Ze weet dondersgoed dat dit niet mag, en ze speelt echt enorm met jullie.

Je moet echt laten weten dat ze dit niet mag doen, na een paar x zal je merken dat ze nu al stopt als je al begint met Aaah te roepen, dat is dan al genoeg. Maar dit moet echt stoppen. \

Het lijkt erg gemeen, maar dit is echt voor haar eigen best wel en voor jullie veiligheid.

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:18

wat jullie verzorgpony doet is waarschijnlijk uitproberen. wat diegene boven mij al zegt: meteen afstraffen, ze moet weten wie de baas is anders wordt het alleen maar erger. Vraag anders iemand anders om hulp.

Succes

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:40

Shetlanders zijn eigenwijze opdondertjes,die heel snel je zwakke plekken doorhebben ;)
Toen ik een jaar geleden mijn minishetje kreeg (ben zelf 37!) werd ik weleens wanhopig van zn tegendraadse gedrag.
Aangezien ik behalve op een manege in een grijs verleden ooit reed,had ik verder totaal geen paarden achtergrond.
Mijn jantje de minishet,heeft me even een spoedcursus gegeven :D
Het kleine krengetje was zo tegendraads tegen mij als nieuwbakken bazinnetje,dat ik nog liever bij 1 van de grote paarden de stal instapte.
Bijten,bokken,plots ervandoor gaan(brandblaren van het leuke gekleurde nylon halstertouw).
Tot ik het op een dag zat werd en echt met een houding ben gegaan,tis nu over met die onzin!
Blijkbaar voelde hij dat al haarfijn aan,maar deed uiteraard alsnog wat pogingen...
Bijten kreeg als straf een flinke tik terug in combi met een grote mond.
Bokken of mij opzij duwen,kon rekenen op een flinke por of duwde hem opzij(dat is het voordeel van een minishetje,dan lukt dat nog).
Bij het wandelen wilde hij nog weleens lollig zijn door er plots vandoor te willen gaan....heb eerst een poosje met het halstertouw over zn neus gelopen(dus vastklikken,en over zn neus door de andere ring halen).
Hierdoor vond het plots optrekken een stuk minder ;)
Toen hij eenmaal braaf bleef,ben ik gaan lopen met halster en daaraan een longeerlijn.
Uiteraard moest hij dat ook even uitproberen....vrij simpel touw wat laten vieren(je hebt lijn zat)en plots omtrekken.
Liet hem ook telkens als hij voor mij probeerde komen,voor straf een rondje maken.(was hij snel zat,want hij snapte blijkbaar dat hij zo niet sneller bij zn groene plukjes kwam).
Ook de regel ingesteld dat hij niet uit de hand gevoerd word(zelfs geen snoepje of stukje appel) alles wat hij krijgt ook als het een beloning is,krijgt hij op de grond. (het krabbeltje als beloning en teken dat hij het goed doet,krijgt hij wel direct).
Heb er nu echt een vriendje bij,en hij laat het uit zn hoofdje om nog rare streken uit te halen.
Behalve natuurlijk de shettenstreken....soms moeten ze even de clown uithangen.
Een shetje heeft gewoon karakter,soms nog meer als grote paarden :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 08:36

Een shet is gewoon een heleboel paard in een miniverpakking. Veel mensen vergeten dat,

Voor een shet heb je gevoel voor humor nodig. Verder is grondwerken, net als bij elk paard, heel erg belangrijk.
Ik heb er twee, waarvan er eentje een zeer sterk karaktertje heeft. Ik heb nooit gewerkt met slaan ed omdat ik het niet nodig had. Een shet voelt, net als ieder paard, verdraaid goed de intentie dat je niet aan de kant gaat voor hem. Maar je moet idd wel bereid zijn in te grijpen, zo hard als nodig, als lijf en leden in gevaar komen.

Ik heb dat echter niet nodig gehad en we komen tegenwoordig tot een hele leuke samenwerking. Zonder slaan, zonder schreeuwen (is toch al zinloos... er is niets mis met de oren van een paard) en zonder andere hulpmiddelen.

Moet wel erbij zeggen dat ik hem op jonge leeftijd kreeg en nog niet bedorven was door mensen waar hij zijn zin had gekregen.

xLovely

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:26

mss heeft het paard (JOY) in zijn veulentijd iets ergs meegemaakt met kinderen die hem sloegen, dat zou je eens moeten vragen aan de eigenaar.