Gedrag jaarling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Singeltje

Gedrag jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 20:57

Mijn verzorg-jaarlingetje doet de laaste doet weer zo vreselijk ambetant.
Als je haar wilt poesten, dan durft ze wel eens te stampen. Hoe moet ik dit haar afleren?
En soms durft ze wel eens bijten als je bijvoorbeeld aan haar halster zit. Hoe moet ik hier mee omgaan?

Verder als je haar uit de wei haalt om eens een stukje te stappen rond de wei, kan ze ook vreselijk ambetant doen: Niet meelopen en soms zelfs een beetje stampen.

Alvast bedankt!

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:08

Met poetsen zou ik haar gedrag gewoon negeren, en anders probeer je te poetsen op een plek waar ze het niet doet. En heel belangrijk ; poets haar niet te vaak, niet alleen voor de beschermlaag die je eraf haalt, maar ook zeker tegen de verveling. Het is een jaarling dus zoveel mogelijk met rust laten eigenlijk.

Bijten zou ik corrigeren, ABSOLUUT NIET IN HET GEZICHT SLAAN, anders dan heb je haar zo kopschuw, en zowiezo is straf geen gezonde oplossing. Probeer je stem een keer te verheffen van HEY! en waarom pak je haar eigenlijk bij het halster vast?

Als je haar uit de wei haalt zorg dan dat er iemand bij is... die loopt schuin achter het paard. Jij begint te lopen en je paard hoort gewoon mee te lopen, blijft ze stil staan dan klikt de persoon achter je even mee, reageert ze niet dan haalt degene die meeloopt een keer zijn arm omhoog, wordt er nog niet gereageerd dat zou diegene met een zweepje zachtjes tegen zijn billen kunnen tikken, echt gewoon een tikje, dat hij het gewoon voelt, niet gaan slaan. Als hij daarop reageert dan beloon je hem goed met je stem.

En probeer te blijven lopen, en zorg dat hij naast je loopt. Niet voor je uit, en niet achter je aan. En steeds maar korte stukjes, dus gewoon een paar minuten, goed belonen en weer lekker terug zetten. En ook zeker niet te vaak.

aeolusnr1

Re: Gedrag jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:08

Dit is echt een voorbeeld van een dominantieprobleem, jij zou de leider moeten zijn, en je paard is daar helemaal niet zeker van, en tracht dus de overhand te krijgen.
Het is hier dus niet je paard die in de fout gaat maar het is de mens die ermee werkt die deze situatie mogelijk maakt, en dus zo creeert.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:11

Loopt ze in de koppel? Heeft ze vriendjes van haar eigen leeftijd? Hoevaak doe je iets met haar? Lekker laten lopen en heel af en toe uit de koppel halen en dan concequent en vooral duidelijk zijn!

Niekje08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:00

Onze jaarling staat sinds een week in de wei in een kudde met leeftijdgenootjes.
Wij halen haar wel iedere dag uit de wei en nemen haar dan mee naar de stallen waar ze dan kan eten en we poetsen haar dan. Soms ongeveer 1x per week doen we wat grondoefeningetjes in de roundpen en wat schriktraining. Ook leren we haar daar dat ze rustig op ons af moet komen lopen en vooral niet te dicht langs ons heen mag lopen.
Ze vind het helemaal geen probleem om meegenomen te worden uit de kudde. Soms staat ze langs de andere weitjes, waar de oudere paarden staan ook wel even stil hoor. Maar wij laten haar dan inderdaad even een stapje terug doen en vervolgens loopt ze weer netjes met ons mee.
Wij poetsen haar op de poetsplekken, ze geniet hier echt van en zo gauw wij merken dat ze het niet leuk meer vind geven we haar de dagelijkse hoeveelheid bix en brengen wij haar terug naar de wei. Ook dan moet ze weer netjes naast ons lopen.
Je hoort iedereen erover dt je jaarlingen vooral met rust moet laten, maar wij zien onze jaarling echt genieten van de momenten dat ze met ons bezig is!!!!!! Maar heb geduld en maak het vooral niet te lang.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 18:31

tuurlijk geniet je paard daarvan! Maar wel als je het op een goede manier doet.

verkeerde dingen heb je je zo aangeleerd, en vooral al op zo'n leeftijd, je moet er wel aan denken dat je er over een paar jaar mee moet werken.

En vele zijn op zo'n leeftijd al verpest.

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:19

Ik heb mijn inmiddels twenter al vanaf dat ze 3 weken is. en ze staat dag en nacht op het land met mijn 2 andere paarden. Maar ook zij weet wat ze moet weten en kent de basis zaken zoals vaststaan, meelopen aan halster, poetsen etc. Dat zijn ook de enigste dingen die wij met haar doen zo af en toe. Maar ook zij vind het heerlijk om bij me te zijn..ze hoeft me maar te zien en ze komt hinnikend aanrennen om herelijk te kroelen en te krauwen samen. Heeft ook zo haar periodes dat z eprobeerd om te kijken of ze me de baas kan zijn maar dat is na 1 correctie met de stem meteen over. Ze weet waar ze staat en waar ik sta..maar ja proberen blijft leuk he.

En het zijn net peuters..ook hun hebben fases van puberen en uitproberen..

Niekje08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:51

Ben het helemaal eens met je Barbara. Het zijn net kleine kinderen en je moet heel erg consequent zijn. Maar je krijgt er ook heel veel voor terug hoor!!!! Bij kleine kinderen moet je ook al vroeg beginnen met de opvoeding en zo is het bij jonge paardjes ook. En als je maar zorgt dat je boven ze staat is het volgens mij altijd goed.
Natuurlijk moet je ze wel altijd als paard blijven behandelen, want als ze jou als een van hen gaan zien is het niet oke.

Ik ben ervan overtuigd, dat hetgeen je ze nu al kunt leren daar heb je als ze eenmaal beleert moeten worden alleen maar gemak van.