Help merrie is veranderd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jolandavdm

Help merrie is veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 22:08

hallo alemaal

sziens een week heben wij voor jongste kinderen twwee pony´s van 90 cm er bij gekocht

onze merie van 8 jaar die wij al 5 jaar hebben reageerde hier possitief op `´dachten wij |(
onze oudste merrie werd-wordt dus berijden door onze dochter van bijna 14 jaar

maar vandaag was het schrikken want bij uit de wei halen schopte ze mijn dochter dus de wei uit |(
dit heeft ze nog noit eerder gedaan !!

ondanks hebben wij haar voeding ook aan gepast
en heeft ze gisteren bij die andere pony zich zelf ook misdragen bokken en bijten |(
wij snappen hier dus niks van!!!

wie weet wat hier aan de hand kan zijn?
onze pony heeft 2 jaar lang alleen gestaan daarvoor kon ze ook met andere pony's/paarden over weg
help

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:11

Is ze niet gewoon jaloers op de andere pony's?

mvs

Re: Help merrie is veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:14

of is het laten zien aan de andere ponies dat zij de baas is ? over de ponies zelf en ook over haar baasjes?

jolandavdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 22:20

mvs schreef:
of is het laten zien aan de andere ponies dat zij de baas is ? over de ponies zelf en ook over haar baasjes?

ja hier dacht wij dat ook al
maar wat of hoe lossen wij dat op ?

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:35

kijk het nog even een paar dagen aan, let er op wanneer jullie dochter met haar aan het werk gaat ( vooral aan de hand) ze gewoon de baas blijft. Staat de merrie niet stil wanneer ze moet corrigeer haar dan rustig en geef juist nu super duidelijke grenzen aan. Probeer haar ook gewoon lekker veel te vertroetelen zodat het jaloerse in ieder geval geen issue word.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 00:04

Samen in de wei kan gezellig zijn, maar geeft ook stress. Zeker voor een pony die lang het rijk alleen had.
Het kan zijn dat de pony de rol van alfa-merrie op zich heeft genomen.... de leidster van de groep. Het is nog maar de vraag of ze deze rol behoudt, een van de ukken kan zich na een tijdje ontpoppen als 'de echte leider'.
Ze ziet jou dochter w.s. ook als een van 'haar kudde', en mogelijk ook als bedreiging voor haar alfa-positie. Kortom, volop groepsdynamiek.

Ik denk dat de pony's 'gewoon' even tijd nodig hebben en het onderling moeten uitknokken, maar dat jullie oudere merrie ook duidelijk moet weten dat zij niet de dienst uitmaakt als er mensen in de buurt zijn. Dus consequent en duidelijk naar de pony zijn. Daar heeft je dochter nu blijkbaar even support bij nodig. Dus houd het de komende tijd goed in de gaten.
Wat nou, trappen en bokken.... niet als er mensen in de buurt zijn.... punt.
En als het goed gaat, lekker vertroetelen als vanouds, natuurlijk.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 01:15

2 jaar alleen staan is heel sneu voor een pony, ik kan me goed inbeelden dat ze weer even flink moet aanpassen nu...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 01:18

Ik denk dat ze gewoon goed in de war is door alle veranderingen, en even niet meer weet waar ze nu staat in haar leven. En dat ze daarom zo vreemd reageert op jouw dochter. De bovenstaande adviezen over duidelijke grenzen stellen is op de moment belangrijker dan ooit. Ook als steun naar de merrie toe. Dat ze maar weet waar ze aan toe is.

wie_ben_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:57

Volgens mij denk ze dat vreemdelingen haar territorium indringen, ze heeft tenslotte ook 2 jaar alleen gestaan. Het is ook wennen voor haar, er komen opeens 2 andere pony's bij.
Of ze kan ook jaloers zijn, geef haar maar veel aandacht.