Paard wil niet uit de wei bij vriend!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sundance11

Paard wil niet uit de wei bij vriend!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 21:08

Dit is nou vanavond al de derde keer dat mijn paard zich niet laat pakken door mijn vriend. Ze staat met een shetlander in een soort bak/ weilandje. Als mijn vriend komt omdat ik avonddienst heb, laat ze zich niet pakken, ze begint te draven etc. De shetlandpony krijgt hij wel zo mee.
Nu is het zo dat de shet op stal staat en mijn paard nog buiten. Hij zegt om haar te straffen moet ze vannacht maar alleen buiten blijven staan.
Want als ik namelijk kom, kan ik haar zo mee krijgen. ik snap er niks van waarom ze zo doet.
Ik ben nogal bang dat als ze alleen staat, misschien heel tijd gaat draven tot in het zweet. Mijn vriend zegt wel dat ze nu rustig in de wei staat.
Is het toch verstandig om haar dan vannacht maar alleen buiten te laten staan, zodat ze leert wat de gevolgen zijn als ze niet mee gaat?

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:10

Denk dat je vriend vooral tijd in haar moet steken, vertrouwen in elkaar krijgen, daarmee los je het probleem grotendeels wel op lijkt me :)

sundance11

Re: Paard wil niet uit de wei bij vriend!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 21:15

Dit is niet iedere keer zo. Vorig jaar zomer heeft ze het ook een keer gedaan en is toen ook buiten blijven staan. daarna ging het weer goed. maar het is nu al de derde keer achter elkaar. Vertrouwen is er volgens mij wel. want mijn vriend is diegene die ze altijd voert smorgens. En als ik er niet ben zet hij ze ook buiten, en dat is geen probleem.

Annemarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:37

Misschien vertrouwt ze je vriend niet helemaal...? Laat hem meer tijd doorbrengen met je paard ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:49

Ik denk dat je vriend je paard toch op een andere manier benaderd. Het kan een heel klein verschil in houding of uitstraling zijn, wat een enorm verschil uitmaakt.

Ooit gebeurt het de eerste keer per ongeluk (haast, je dag niet, paard is ergens van geschrokken, of wat dan ook) en daarna kan je vriend iets hebben van ' als ze nu maar normaal doet!'
En uitgerekend dan doen ze dat dus niet.

Paarden zijn hypergevoelig voor iedere intentie, uitstraling, wijziging in houding etc en kunnen daarop reageren.

Het kan helpen als je vriend haar een keer eruit haalt als hij zelf absoluut geen haast heeft en het hem niet zoveel kan schelen als hij haar niet kan vangen. Rustig, bijna aarzelend, wat zigzaggend benaderen, niet aankijken, kleine houding etc . Laat ze zich dan pakken, belonen met iets lekkers en meenemen naar stal. Of, nog beter, overdag oefenen en na het laten pakken en belonen, weer loslaten.

Overigens denk ik dat het geen ramp is als ze alleen buiten is als ze inderdaad rustig staat te grazen. Je zou ze ook allebei gewoon buiten kunnen laten.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:36

Mijn vader voert en zet mijn paard buiten en hij kan helemaal niets met mijn paard :D
Terwijl hij dan toch degene is die mijn paard wel moet zien als "leuk persoon". Maak me er niet zo druk om. Als ik te laat thuis ben, gaat ze de bak in en dan kan mijn moeder haar gewoon pakken. Ben ik wel op tijd thuis, dan gaat ze de wei in.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:41

En anders laten staan, jammer maar helaas en de volgende ochtend niet binnen halen maar gewoon buiten laten staan. De volgende avond heeft ze echt wel zin om naar binnen te gaan, zeker als het pestweer is en dan komt gewoon je vriend weer haar halen. Wil ze niet mee weer buiten laten staan. Is de lol er snel af, denk dat het ook beetje vriendje pesten is. Ik ben overigens altijd heel makkelijk met dit soort dingen. Ik lees nergens dat TS haar vriend onhandig is of gehaast of wat dan ook.

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 17:30

Klopt, mijn vriend is wat dat betreft ook niet onhandig, soms misschien wat gehaast. maar dat komt omdat hij melkveehouder is en hij rond dat tijdstip ( wil ze voor het donker binnen hebben, omdat je daar anders bijna niks ziet) altijd erg druk is, koeien melken etc. Soms als er veel moet gebeuren en er hebben wat koeien gekalfd, dan is het wel eens zo van GVD schiet toch eens op... Op zich logische reactie.
Hij heeft ook wel eens op haar gereden, en dat ging verder prima. Maar we zullen het vanavond wel eens zien wat ze dan doet.
Ze staan in een soort bak idee, dus daar staat geen gras waar ze kan grazen snachts. Ik zet ze namelijk niet de hele dag in de wei omdat ze dat nog niet gewend zijn en het gras nog veel te jong is.

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 21:02

Zonet weer een poging gedaan. Ik had me verstopt. Vriend loopt de wei in, paard begint te draven. De shet krijgt hij wel te pakken, maar paard blijft om hem heen draven. Toen kwam ik te voorschijn en heb de shet vast gehouden, zodat hij probeerde om het paard te pakken op een rustige manier. Het lukte niet. Dus ik loop naar het paard toe en ze blijft staan en ze loopt mee. Snap er niks van....

Heleen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 22:31

paar keer zo herhalen sundance..
niet zelf hem pakken, maar wel erbij zijn..
voorlopig alleen door je vriend laten halen..
tot ie op stal staat en daar mag jij hem dan best belonen..
maar geen aandacht geven als hij nog niet op stal is gezet door je vriend..

Hij zal dan jouw vriend als onderdeel gaan zien van de samenwerking.. zolang je het hem maar laat doen.. want anders krijgt je paardje alsnog zijn zin als je het op een gegeven moment beu zou worden en hem zou halen

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 22:34

En als hij haar lijmt met brokjes?