4-jarige wil niet altijd mijn tempo lopen. Wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

4-jarige wil niet altijd mijn tempo lopen. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 13:06

Met mijn 4-jarige paard ben ik reeds een half jaar bezig met grondwerk. Hij kent al redelijk wat, van plastic jassen over zijn hoofd, tot zadeltje op, waterstralen e.d. Hij gaat 1x per week met mij mee als handpaard. Dat betekent: ik zit op mijn oudere paard en neem hem aan een Monty Robert halster mee. Mijn vriendin rijdt dan op haar Fries mee. Natuurlijk heb ik hem ook geleerd, dat hij met halster naast me moet lopen en eigenlijk is hij heel braaf, tot zaterdag. Bij de weg oversteken, is hij opeens blijven staan, ik heb aan zijn hoofd getrokken, hij is gesteigerd, ik kon hem niet houden, hij is weggelopen en gelukkig ook weer teruggekomen. Gelukkig is niemand gewond geraakt, en is alles goed afgelopen, maar ik ben enorm geschrokken en heb een gekneusde hand. Zondag heb ik met hem in de bak weer geoefend, dat hij aan de hand mee moet lopen en nu vindt het meneer heel leuk om net even langzamer te lopen dan ik wil en kan ik hem alsware meesleuren. Hij let dus niet op, als ik wat harder loop. Hoe kan ik hem dit het beste leren, dat hij weet dat hij altijd in mijn tempo met lopen. Want als hij dit al in de bak uitprobeert, is het gevaarlijk hem als handpaard mee te nemen. Hij heeft dit nooit eerder gedaan. Alle tips zijn welkom.

poes

Re: 4-jarige wil niet altijd mijn tempo lopen. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:08

Zweepje in je linkerhand houden die je naar achter gebruikt om hem aan te sporen? Geregeld laten aandraven naast je als hij te flauw wordt? Tempowisselingen in stap heel hard blijven oefenen (schakel in verschillende tempi! stukje harder, nog een beetje, nog een beetje, dan pas terug).

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 23:55

Tja, het maakt nogal een verschil - een handpaard op de prairie in Amerika of hier in het drukke Nederland. Het houd altijd een zeker risico in. Je hebt aan de hand altijd minder controle dan tijdens het rijden op de momenten dat het spannend wordt.

Kan het zijn dat je paard zich niet meer prettig voelt als ´volgpaard´. Het is tenslotte een echte puber, misschien vind hij het nu tijd om de leiding over te nemen }> Of misschien heeft jou andere paard (zonder dat je het hebt opgemerkt) duidelijk gemaakt dat hij niet zo dicht achter hem mag lopen en voelt het volgpaard zich nu onprettig. Kortom groepsdynamiek.

Mocht het volgpaard zich niet zo veilig voelen... zou je een bodyrope kunnen proberen (T tellington) zodat je paard van achteren steun krijgt.
Er iemand achteraan laten lopen helpt natuurlijk even, maar als tussenoplossing.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 11:10

Waak ervoor om te gaan trekken als hij niet voorwaarts wil lopen op momenten dat je met hem loopt. Je zou idd dat zweepje kunnen overwegen om hem aan te tikken. Je zei dat je grondwerk doet, welk grondwerk doe je?

En als je paard in de staking gaat, en niet meer vooruit wil, druk houden op het halster en in een hoek van 90 graden bij hem vandaan lopen, zodat hij uit zijn evenwicht is en een pas opzij moet doen. Dan is het vriesmoment opgelost en kun je weer verder lopen.

Ik zou het Monty Roberts halster inruilen voor een touwhalster, dat heeft net wat meer bite achter de oren, het MR halster werkt alleen in op de neus en is niet handig bij paarden die in de staak gaan.

palham

Re: 4-jarige wil niet altijd mijn tempo lopen. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 18:57

Cassidy: ben heel hard aan het oefenen en inderdaad h de tip met het zweepje werkt heel goed. Ik heb het niet meer nodig in de bak, want Aragon loopt constant in mijn tempo mee als ik langzame tot uitgestrekte stap oefen. Ik doe grondwerk op basis van allerlei methodes en heb het meeste aan het boek van Inger terblick (naam zeker verkeerd geschreven) en een Duits boek. Wat bedoel je precies met hoek van 90 graden bij hem vandaan lopen, dus naar links gaan (als ik hem rechts leid)?