Aanvallen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Aanvallen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 18:47

Hallo lieve medebokkers!
Ik heb een probleem, waar ik toch wel mee zit. Aangezien mijn vriendin mij vertelde dat het gewoon niet hoort zo. ik zelf kijk daar heel veel overheen met "ach joh. komt wel goed" En mijn vader verteld me dat het lente kriebels zijn :) Natuurlijk vraag ik jullie even.. Je weet maar nooit hé!

Ik heb Olivier sinds februari. Nou begon het met longeren, Als je hem even door tikt. en hij wilt bijvoorbeeld niet, en dan doe je dat met de zweep of touw ( hoe dan ook. Aandrijven) dan legt hij zijn oren plat in zijn nek. En komt die een beetje drijgent naar je toe.
Nou dacht ik, goed kan zijn dat die de zweep niet fijn vind. moeilijk verleden ofzo mee gehad. Heb ik me bij neer gelecht, En het word al gouw minder!

Nou was ik vandaag bij een vriendin paardrijden, en ik kreeg hem de hele tijd al zo ontsettend moeilijk te pakken. hij wou niet komen etc. etc.
En uiteinderlijk maar met tegenzin en moeite ingesloten. omdat het écht niet meer normaal en rustig kon.
Later die dag( aan het eind ) Toen wou meneertje hélemaal niet komen! :oo Maar wat toen gebeurde snap ik nog steeds niet.
Vriendin hielp even mee met vangen( ja ja ., zo noem ik het nu. omdat het NIET normaal en rustig kan, en omdat we al een half uur eerlijk achter aan gelopen met lokken met voer etc. )
En oppeens kwam olivier met zijn hoofd laag op de grond, en zijn oren weer plat in zijn nek ( laatste x dat hij dit deed, was al weer een héle poos geleden! ) En hij liep sharon(vriendin) gewoon ondersteboven. Het scheelde werkelijk een haartje! Wat zijn we beide geschrokken zeg! :oo
Dit past vind ik zelf NIET bij Olivier, olivier is mijn maatje en zo gedraagt hij zich gewoon nooit
Oké ik ken hem nog niet jaaaareeen lang. Maar dit past niet bij hem. Zo zit hij niet in elkaar, dat weet ik gewoon.

Wie weet wat dit kan zij? En te voorkomen? Zou het verwendheid zijn?

Mvg.. [Giolli]

Alicia2u

Re: Aanvallen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:59

Ik zou er snel professionele hulp bij halen. Dit soort gedrag komt voor bij erg dominante paarden en is niet iets wat je zelf moet proberen op te lossen. Het vergt namelijk een consequente aanpak, zonder het paard te beledigen: Als je hem namelijk op z'n nummer zet is de kans groot dat hij nog agressiever gaat doen. Bovendien wordt zo'n paard er niet gemotiveerder van om zichzelf te laten pakken als je hem insluit, of als je hem aantikt als hij niet voorwaarts gaat.

Haal er dus iemand bij die verstand heeft van paarden en die jou kan leren hoe je met je paard om moet gaan. Hoe je je assertief op kan stellen, zonder agressief te zijn. Hoe je respect krijgt van je paard zonder hem te breken.

Voorlopig zou ik hem even met rust laten en in de wei gooien. Misschien moet hij ook nog een beetje wennen aan de nieuwe situatie (het duurt gemiddeld 6 maanden voordat een paard helemaal aan een nieuwe plek gewent is). Ga elke dag even bij hem langs en ga gewoon in de wei zitten zonder iets van hem te vragen. Als hij agressief wordt, ga je buiten de wei zitten. Je mag hem alleen aanraken als hij jou eerst aanraakt.
Op die manier leert je paard dat je best een oké persoon bent die niet persé iets van hem hoeft. Bovendien leer je hem beter kennen door naar z'n gedrag te kijken. Als je ook elke keer wat lekkers voor hem meeneemt (niet uit de hand voeren!) gaat hij je waarschijnlijk helemaal aardig vinden.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:46

RT P -> OPG

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 23:28

Dit is inderdaat dominant gedrag, en veel te weinig leiderschap van jouw kant.
Haal er zeker profesionele hulp bij want dit is iets dat vlug nog veel erger kan worden, dit is geen toeval hoor.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 23:54

Dit lijkt mij ook een flink dominantie-probleem! Er zijn wel dingen die je zelf kan doen, maar net als de anderen, lijkt het mij het beste als je hier zeker in het begin iemand met ervaring bij haalt. Let wel op dat het niet iemand is die 'die slechte eigenschappen er wel eens uit zal meppen', want ik denk niet dat jouw paard dit zal pikken (en als ie dat wel doet, lost het nog niks op). Daar wilde ik je alleen even voor waarschuwen!

Ga met dit gedrag wel echt aan de slag, want er zijn veel mensen die het negeren en die paarden kunnen later (nu al eigenlijk, zoals je schrijft) echt gevaarlijk worden voor mensen, omdat ze gewoon geen respect hebben.

Maar wel heel veel succes! Dit zijn niet de makkelijkste dingen om mee om te gaan! ;)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 09:04

Bedankt voor jullie tips. Ik zal eens gaan rondzoeken voor geleerde mensen! :)
ja nou. vriendin en ik wisten even niet wat we moesten doen. Zijn toen tot het besluit gekomen, dat hij niet de baas over ons mocht zijn/spelen Misschien niet helemaal slim. Maar we hebben toen even met plastic zakjes gewaaid, zodat hij een beetje schrok laat maar zeggen * overigs begon hij gewoon domweg te eten,. en kon ik hem daarna heel gewoon pakken* :roll: