Inspanning

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

autumn08

Inspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 21:47

Ik heb sinds kort les met mijn paard waarbij we keihard aan de basis aan het werken zijn. Ik rij hem dan ruim een uur en oefen vooral aan de ontspanning, temposchakelingen, etc (het beginwerk)

Ik rij hem de laatste tijd wel zo goed als dagelijks, kan dit best of moet ik hem 1 a 2 rustdagen geven? Ik heb hem bijv. de afgelopen 5 dagen achter elkaar gereden maar had het idee dat hij er vandaag gewoon geen zin in had. Hij krijgt nu naar verwachting natuurlijk pijn aan de spieren omdat we nu serieus bezig zijn, of hoort dit er gewoon bij? Ups en downs?

Dani

Re: Inspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 00:10

Hang er vanaf: doe je elke dag dezelfde oefeningen, of wissel je af? Dus de ene dag vooral tempowisselingen, volgende dag wat meer figuren, etc?

Als je steeds dezelfde oefeningen doet, belast je ook steeds dezelfde spieren, en dat is niet leuk - zeker niet in het begin als die spieren nog echt getraind moeten worden.

Daarbij kan ik me voorstellen dat ook mentaal een paard het na een paar dagen wel zat is, dat merk ik bij mijn paardje ook heel erg duidelijk.

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 00:25

Ik doe vrijwel dagelijks dezelfde oefeningen... omdat ik allereerst aan de ontspanning, rechtrichten etc aan het werken ben en dus veel voltes en wat wendingen rij... ik was wel fanatiek bezig maar ik heb zelf ook best spierpijn dus kan me voorstellen dat het voor hem ook een schakeling is..

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 03:37

Als je het echt allemaal nog moet opbouwen kun je dat beter rustig doen. Niemand kan de marathon lopen zonder te oefenen. :D En al zou je hem een dagje b.v longeren ter afwisseling, dat kan nooit kwaad. Is toch weer wat anders. En een dag laten staan en alleen maar even poetsen is vast ook heerlijk voor het paard.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 07:21

Afwisseling en naar buiten gaan voor een ontspannen rit of naar het bos is natuurlijk ook leuk en kun je best wat dressuurmatig aan het werk gaan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:03

autumn08 schreef:
Ik doe vrijwel dagelijks dezelfde oefeningen... omdat ik allereerst aan de ontspanning, rechtrichten etc aan het werken ben en dus veel voltes en wat wendingen rij... ik was wel fanatiek bezig maar ik heb zelf ook best spierpijn dus kan me voorstellen dat het voor hem ook een schakeling is..

Het is niet meteen alleen een te zware belasting voor je paard, maar het wordt zo ook doodsaai voor hem. Je loopt dan het risico dat hij een hekel eraan krijgt en dat wil je niet.

Ik zou dus echt veel meer afwisselen met andere oefeningen en vooral ook buitenritten en evt grondwerk. Op die manier hou je het werken leuk voor hem en train je evengoed zijn conditie

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:18

liljebo schreef:
autumn08 schreef:

Het is niet meteen alleen een te zware belasting voor je paard, maar het wordt zo ook doodsaai voor hem. Je loopt dan het risico dat hij een hekel eraan krijgt en dat wil je niet.

Ik zou dus echt veel meer afwisselen met andere oefeningen en vooral ook buitenritten en evt grondwerk. Op die manier hou je het werken leuk voor hem en train je evengoed zijn conditie

ben ik het helemaal mee eens, als jij elke dag precies het zelfde moet doen wordt het op den duur ook vervelend. hou het leuk voor hem, ga eens longeren of een buitenritje en geef m ook eens een dag vrij dat je alleen even lekker tuttelt en poetst, zodat ie weet dat ie niet alleen maar hard aan het werk hoeft als jij dr bent.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:29

Als je erop zit en je merkt dat hij geen zin heeft oid kun je hem ook gewoon alleen 20 minuutjes loswerken en meer niet, evenueel kun je dan een rondje stappen om het terrein of over straat als dat kan bij jullie... Is wel goed voor zijn spierpijn, wat beweging en alles oprekken maar veder geen zware inspanning of concentratie. Hij moet alles niet alleen lichamelijk maar zeker ook mentaal kunnen verwerken :)

Of leg eens wat balkjes op de grond en ga daar mee aan de slag of zelfs een sprongetje.

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 21:06

Het probleem is een beetje dat mijn instructrice me aangeraden heeft alleen binnen te rijden voorlopig, totdat we hem daar hebben lopen waar we naar streven. Hij is buiten nogal onder me uit en heel actief en nog niet volledig naar mijn hand te zetten... daarbij zit ik nu in een oliebol situatie omdat hij hier ook geen weidegang heeft en uit de stal = werken in dit geval... vind het ook erg vervelend en ben dringend op zoek naar iets anders.

Vandaag zag ik ook dat hij links en vooral rechts van de billen, zichtbaar en voelbaar dikkere aders heeft zitten. Is dit een goed of slecht teken en wat betekent dit? Heeft hij pas sinds vandaag. Ik maak me nogal snel zorgen als er verandering is...
Heb hem vandaag lekker laten staan, dagje rust. Wil zo'n 2 vaste rust/longeer dagen ertussen gaan plannen...

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 23:10

Buiten uitstappen is ook geen optie?
En ik denk echt dat je nog even niet alle dagen een volle training moet doen, klinkt een beetje alsof hij het tempo waarmee het omhoog is gegaan nog niet helemaal aan kan. Ik zou denk ik voorlopig maar 2-3 dagen in de week echt trainen, 2 dagen licht trainen/loswerken/balkjes of wat anders doen en 1 of 2 longeren/vrij

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 10:53

Het is iig goed van je dat je op zoek bent naar iets anders. Vanuit de stal zo hard aan het werk en geen ruimte voor ontspanning voor het paard is waardeloos, zowel mentaal als fysiek. Eigenlijk vind ik het advies van je instruktrice niet zo denderend. Zij hoort ook in te zien dat je het paard op deze wijze fysiek en mentaal naar de knoppen helpt.

Dat hij buiten niet te hanteren is met rijden, heeft waarschijnlijk te maken met te veel energie door het altijd binnen moeten staan.
Kun je hem, totdat je een andere stal vind, niet dagelijks een tijd los laten in de paddock.
En als je niet buiten kunt rijden, kun je hem toch aan de hand mee naar buiten nemen en grondwerk met hem doen in de natuur.

Kan ook in de bak, maar dan zou ik leuk grondwerk doen met veel afwisselingen.

Bovendien zijn er heel wat meer manieren om aan de bespiering van een paard te werken. Wat dacht je van longreining? Grondwerk met balkjes? heuveltje op, heuveltje af?
enz.... '

Ik ben bang dat je je paard heel erg tegen gaat maken aan de trainingen anders (longeren is voor veel paarden en in veel gevallen ook erg saai)
Je paard moet ontspanning voor je zijn. Maar kan jij dat ook voor je paard zijn?
Je wilt dat je paard alles geeft? Maar kun je ook hem geven wat hij nodig heeft (Leuk leven, ontspanning, vrij kunnen bewegen, leuke oefeningen, prettig samenzijn?)

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 20:42

Nee, het advies van de instructrice sloeg eigenlijk alleen op het feit voorlopig binnen te blijven rijden zodat we eerst binnen de problemen kunnen oplossen, ze weet ook dat we van plan zijn hier weg te gaan. Maar tot die tijd moet het wel veilig blijven, moet hij wel tot in zoverre te hanteren zijn. Ik weet ook dat deze situatie verre van ideaal is.

Verder is het niet zo dat hij alleen maar binnen staat hoor, ik laat hem wel ontspannen buiten op een klein weitje (waar hij dus niet de hele dag kan staan, dat bedoel ik meer), of in de paddock. Maar ik zoek nu iets waar hij dagelijks uren buiten kan staan, zonder mijn toezicht. In deze omgeving is dat een beetje lastig. Ik ben me er zeker van bewust dat ik een paard zo lastig kan houden, maar ik ben ook echt bezig met iets anders te zoeken, en ik geef nog niet op. Hij vindt het echt heerlijk buiten en is dan ook een stuk rustiger... Ik probeer hem steeds voor het rijden even los te laten.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 23:50

Hoewel ik natuurlijk niet kan beoordelen wat jij nodig hebt, heeft m.i. lang oefenen veelal niet veel zin. Ook een paard (en ruiter) heeft maar een bepaalde spanningsboog die hij/zij aankan. Als je die 'overspant' ontstaat weerstand en/of overbelasting... fysiek en/of mentaal.
Geen paard (en geen mens) leert echt iets als hij zich niet kan ontspannen en plezier heeft in wat hij doet. De inspanning moet worden beloond met ontspanning (= leermoment).
Een korte succesvolle oefening met beloning (moment van ontspanning), brengt paard en ruiter veel meer op dan eindeloos (uitputtende) herhaling. Dat werkt fouten, spanning en verveling in de hand.
Er zijn ook in de bak genoeg mogelijkheden tot afwisseling en ontspanning.
Longeren, balkjes lopen, spelletjes te paard, grondwerk, stapwerk, schriktraining, flinke galoppeersessies, etc. Als je rijproblemen te maken hebben met een wat dominant karakter van je paard, zou ik daarover ook wat literatuurstudie willen aanraden.
Het paard zal w.s. ook last hebben van spierpijn. Je paard gaat sowieso vooruit in conditie als je zoveel rijdt, dus zal ook sterker worden (niet altijd gemakkelijker).
Succes!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 08:56

autumn.. ik vind het al knap van je dat je ziet dat je paard beter af is met meer weidegang en dat je je best doet om iets anders te vinden. Het gaat je vast ook lukken. Dat je haar verder vaak los probeert te laten, is ook goed van je.
Met andere woorden... je probeert zo goed mogelijk naar je paard te kijken en er rekening mee te houden. Complimentjes daarvoor. Lang niet iedereen doet dat.

Verder ga ik mee met senna. Veel afwisseling traint ook de spieren, maar traint het paard ook mentaal en houdt het leuk.

Veel succes (en plezier... minstens zo belangrijk)

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 09:39

Bedankt allemmmaal voor de reacties. :)

En liljebo, bedankt. Nu ik zo'n beetje in de minst ideale situatie zit merk je inderdaad dat zelfs dan er nog mensen zijn die zoiets hebben van "ach, hij staat toch lekker verzorgd op stal? Niks aan de hand." En ook lang niet eens elke dag komen! Jezus. Terwijl ik me serieus zorgen maak als ik een dag alleen maar tijd heb om te rijden/stal te doen o.i.d. Hetzelfde met voeding, het zit me niet goed als hij niet genoeg hooi zou krijgen zoals veel paarden die volpension staan en het met een klein plakje moeten doen... dan denk ik wel eens, is dit nou het paardenhouden? Ik zie het ook gewoon aan de ogen van mijn paard als hij lekker buiten is geweest, dan straalt hij. Dan paradeert hij echt door de wei, heerlijk om te zien. Maar ik heb goede hoop dat ik wel iets ga vinden voor hem...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:54

Gaat vast goed komen.
Je bent op de goede manier bezig met het welzijn van je paard en dat merkt hij heus wel.
Heel fijn om te horen dat je zoveel om hem geeft en zijn behoeftes serieus neemt.

Annemarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:54

Zo ga je je paard overbelasten. Je paard moet nog wel zin hebben in het werk. Rij hem 5 dagen in de week met 3 vaste traindagen. Rij hem de andere 2 dagen lekker buiten, of op het gemak. Geef hem ook 2 dagen rust....laat je beest lekker paard zijn! Ik zeg niet dat je het slecht doet, maar bijv. als je een wedstrijd hebt, ga dan meer trainen en bouw het op.
5 dagen in de week rijden, 3 dagen intensief, 2 dagen rustig aan, 2 dagen rust.
5 dagen in de week rijden, 3 dagen intensief, 3 dagen rustig aan, 1 dag rust.
5 dagen in de week rijden, 4 dagen intensief, 1 dag rustig aan, 1 dag rust.
Geef hem af en toe wat meer rust en houd er afwisseling in ;)
Je zult vanzelf merken dat het weer leuk gaat worden, en dan zullen de trainingen ook veel beter gaan!

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 22:22

Klopt, ik heb het nu ook besloten een schemaatje aan te houden. Inderdaad 3 dagen "training", 2 dagen buiten (maar dan toch een beetje oefeningen doen), misschien 1 dag longeren/ 1 dag rust, of twee dagen rust.

Ik hoop dat het buiten goed gaat, misschien gaat hij dit juist waarderen als ontspanning en geen gekke dingen doen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:52

Als je je buiten nog niet op je gemak voelt, kun je ook in de buurt van de stal blijven of spelenderwijs grondwerk buiten doen. Ook dat is leuke afwisseling en wellicht veiliger als je paard en jij nog niet klaar zijn voor een echte buitenrit.

Twee rustdagen waarop hij lekker kan spelen in de paddock is, denk ik, geen overbodige luxe

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 10:32

Ja, heb je helemaal gelijk in. Jammer dat hij hier nog niet met vriendjes kan spelen, dat mis ik wel. Hij vindt het geweldig als we op wandeling zijn en zo'n weide met allemaal paarden tegenkomen, dan kijkt hij echt zijn ogen uit. En dan doet het me echt pijn als ik naar huis moet en hem achter moet laten op en klein vierkantje, gevangen. :(
Maar, aan de positieve kant heb ik iets gevonden dat GEWELDIG is met alle faciliteiten die ik graag zou willen en superdichtbij, alleen sta ik op een wachtlijst omdat daar natuurlijk bijna nooit iemand weggaat. Waarschijnlijk eind zomer werd er gezegd, dan moet ik dus wellicht voor de tussentijd iets anders zoeken.
Hij is ook altijd aan het hinniken naar andere paarden, kon ik hem maar losgooien met anderen of in elk geval lekker ontspannen laten grazen...pff.

Wat kan ik dan het best aan grondwerk met hem oefenen? Want hij is nog wel sterk aan de hand en blijft vaker gewoon stilstaan enz. Hoe kan ik dat het best aanpaken/oefenen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:47

Ik kan me voorstellen dat je het rot vindt dat hij niet met andere paarden kan spelen, maar je doet wat je kan. Meer kun je niet doen. Fijn dat je iig het vooruitzicht op een fijne nieuwe stal hebt. En misschien is een zomer bij een boer een optie? (noem maar wat)

Wat het grondwerk betreft is het goed om iig met een touwhalster te werken, zeker als hij vaak blijft stilstaan, omdat je daarmee meer inwerking hebt. IN een touwhalster gaan ze niet zo gemakkelijk hangen. Verder is een lang touw ook een voordeel, zodat je wat afstand kunt bewaren (veiliger)
Wat grondwerk oefeningen betreft... ik doe zelf parelli (cursus dus) maar het boek grondwerk van Inge Teblick schijnt ook erg goed te zijn. Misschien eens naar de bieb of de winkel gaan?

En begin dichtbij de stal, waar je jezelf veilig voelt. Bouw het dan pas op naar verder weg. Als je jezelf niet helemaal comfortabel voelt, straal je dat uit naar je paard en wordt het wat moeilijker. Vandaar. Gewoon geen risico's nemen, maar jezelf en je paard de tijd gunnen om het op te bouwen.

Heleen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 23:03

een uur vind ik trouwens ook erg lang.. vooral omdat deze basis niet alleen saai voor je paard is maar ook erg zwaar.. hij is immers aan het leren dat ie zijn achterhand en rug moet gebruiken.. dat is zwaar..

als je nu gewoon goed instapt en als hij ontspannen is ga je m rustig oppakken... tot hij netjes ontspannen loopt.. en die ontspanning proberen vast te houden.. echter niet te lang..

daarna even lekker halsstrekken en weer opvragen.. die ontspannen houding is nog steeds erg zwaar voor hem ook al is hij ontspannen.. hij is namelijk die spieren aan het opbouwen..

dus ik zou zeggen, zodra je de ontspanning hebt (wat in het begin misschien best 15 minuten kan duren), werk dan nog een kwartiertje door en dan lekker uitstappen..

Je hoeft echt geen uur te werken.. sterker nog.. als hij in dat laatste kwartier zo vermoeid raakt dat hij gaat hangen/minder gaat lopen.. heb je je werk eigenlijk voor niets gedaan.. stoppen als hij nog goed loopt..

en tijdig zijn rust gunnen idd.. af en toe een dagje stal..
of alleen grondwerk, lekker een buitenritje, keertje cavelleti's.. gewoon dat hij afwisseling krijgt.

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 23:08

Oke, bedankt! Ik heb het even opgezocht, dat lijkt me een heel interessant boek en een fijne afwisseling op het rijden! Ook omdat ik hem nog niet heel lang heb en het altijd leuk is om onze band hechter te maken.

Ik rijd meestal ca. een uur omdat we een uur les krijgen en hij in het begin aan het einde van zijn Latijn was, dus hebben we het opgebouwd tot een uur, dat hij de les dan vol kan houden. Ik stap veel tussendoor en rijd ook aan de lange teugel inderdaad, ook in draf om hem recht te richten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:31

Klinkt wel een beetje als mijn paard :D Had totaal geen conditie, is scheef, struikelde, moest ineens op stal. Inmiddels staat hij weer dag en nacht buiten en daar is hij zo van opgeknapt, ik hoop voor jou en je paard dat je gauw wat anders voor hem vindt. Tot die tijd is het behelpen. Ik denk dat je nu te veel doet met rijden, zeker als hij het nog geen uur volhoudt. Je rijdt een uur om je paard aan te passen aan de les, kun je niet gewoon een half uur lessen? Daarnaast ben je energiek en fanatiek bezig op zoek naar ontspanning, zou je niet beter ontspannen op zoek gaan naar ontspanning? Jij geeft aan wat je wil gaan doen, je paard hoort aan te geven of hij daar al klaar voor is en of je eventueel een tussenstapje moet maken. Luister naar hem, hij wil best met je samenwerken maar geef hem dan wel de gelegenheid. Natuurlijk wil je van alles met je nieuwe paard, maar wil niet te veel, je kunt nog jaren van hem genieten ;)

Zeker als hij scheef is heb je voorlopig genoeg aan je paard in balans leren laten lopen aan een losser teugeltje, het heeft met mijn paard twee weken geduurd voor hij in stap en later in draf niet meer struikelde, en alles wat ik in het begin deed was dus wat stappen en een beetje draven aan een los teugeltje. Verder zou ik als ik jou was veel schakelen (overgangen, schijnovergangen) en buigen (schoudervoor, wendingen) en pas als hij recht is kun je hem gaan verzamelen. Dat vergt allemaal het nodige van de spieren, je wil zijn bespiering verbeteren, tijdens de training beschadig je de spieren een beetje, geef hem daarom de dag nadat je hebt gereden een dag rust en ga lekker grondwerken, daar heb je inmiddels tips voor gekregen. Een schema ben ik nooit zo weg van, kijk gewoon naar in wat voor bui je paard is en pas daar het werk van de dag op aan. En verder inderdaad zorgen voor meer afwisseling, beetje met balkjes klooien, doe wat met obstakels enz, en wie weet dat je samen met een andere ruiter+paard wel naar buiten durft? Ik heb mijn paard buiten ook niet op de centimeter onder controle, hij zou alleen steeds gekker worden als hij niet een paar keer per week door het bos kon scheuren dus dat doe ik wel met hem, daarna kan hij dan ook weer rustiger in de bak aan de slag. Veel succes, hopelijk heb je wat aan m'n post. En veel plezier met je paard :D