Je kan ook workshops of cursussen volgen (: Meestal zijn die dan verdeeld over enkele avonden. Dan moet je naar een bepaalde plaats gaan of je kan een persoon laten komen naar jou manege/stal. Ik heb ook een boek hoe je moet stretchen & masseren enzo... "Je paard in topconditie".
kijk eens op de site van divoza ofzo voor paardenboeken hierover...weet zo de titels niet precies...
Wegbenik
Geplaatst: 12-04-09 18:36
Tessaaaaaa schreef:
CosMir schreef:
Daar zijn veel hele mooie en praktische boeken over geschreven!!
zoals welke boek?
Paardenmassage van R. Ettl
Is een leuk en leerzaam boek. Met veel beeldmateriaal!!
vanmeekeren
Geplaatst: 12-04-09 22:18
T-touch van Linda Tellington-Jones is een heel goed boek. Daaruit heb ik zelf leren masseren. Leuk en nuttig en het bespaart geld als er wat loos is. Je leert letten op signalen van je paard. Als er echt wat mis is, moet er natuurlijk een deskundige bij komen. De rug van mijn paard was pijnlijk door een verkeerd aangemeten zadel door Divoza. Daar moest een chiropractor bij komen om het weer goed te krijgen, maar door mijn massage had ik de spieren al wel weer losser gemaakt en kon ik de meeste pijnpunten aanwijzen.
Inderdaad er zijn heel veel boeken waar je echt heel veel informatie uit kan halen! Ik doe altijd met een massage borstel. Denk niet dat het veel nut heeft maar toch
Als je het met je handen doet, voel je waar de spanning zit. Ook goed letten op de kleine reacties van je paard. (staart zwiepen, huid samentrekken e.d.)
meliciana
Geplaatst: 17-04-09 11:07
Ikzelf doe dit als bijberoep, paarden masseren en zo. Ttouch en Shiatsu. En wat je bereikt is fantastisch. Paarden zijn zo dankbaar. En ik heb mijn eigen paard na jarenlange topsport in de draverij kunnen verlossen van zijn lichamelijke pijnen. Als je geen ervaring hebt, zou ik Ttouch doen. Daar kan je weinig kwaad mee, enkel de techniek van de cirkels moet juist zijn. Er zijn verschillende boeken van LTJ op de markt, en die zijn heel mooi geïllustreerd ook. Die massage heeft ook mentale uitwerking, in positieve zin dan. En ondanks de zachtheid van de methode, heeft die een inwerking op cellulair niveau.
aan de bovenkant van de hals, bij de manen.. en dan beedje in knijpen( draaiend en vrijvend, of hoe je dat noemtxD)
IceMam
Geplaatst: 17-04-09 11:16
Echt leren masseren uit een boek lijkt mij erg moeilijk. Wij hebben als gediplomeerd sportmassagetherapeut voor paarden een behoorlijk pittige opleiding gedaan bij Massage Hippique.
Charlie_P
Geplaatst: 17-04-09 11:18
Als je het echt goed wil leren, raad ik je aan om een cursus te doen. Je bent dan met veel verschillende paarden bezig en kunt goed leren voelen. Ieder paard is anders!Ook na de cursus is het echt een kwestie van heel veel doen. Ik heb zelf cursussen gevolgd bij Massage Hippique.
Als je echt goed wilt leren masseren, moet je natuurlijk een cursus volgen. Maar als je er iets van wilt proeven, kan dat met behulp van een boek en uiteraard een paard. Belangrijk is wel dat je zo goed mogelijk leert voelen. Het kan het contact met je paard enorm verbeteren.