Wat doen met een veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Steph1989

Wat doen met een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 11:56

Hoi,
mijn merrie is 22 maart bevallen van een flink hengstenveulen.
Nu staan ze ondertussen met z'n tweetjes in een stal die permanent open staat, ze kunnen dus buiten lopen op een afgezet stukje weide (niet super groot, zodat de rest kan aangroeien).
In het begin was de merrie wat overbeschermend, maar nu totaal niet meer. Daardoor kan ik nu bij het veulen komen, en het aaien. Het veulen komt ook vaak zelf af om te snuffelen of te likken aan mijn hand.

Nu is mijn vraag, moet ik nog iets meer doen voor hij wordt afgespeend en naar een opfok ofzo gaat?
Moet hij halster leren omdoen? (lukt momenteel niet, hij loopt er van weg als ik dat probeer) Wat moet ik doen als hij "bijt" in mijn hand, bij het snuffelen? Neen zeggen, of je groot maken deinst hij niet voor terug...
Verder kan ik hem overal aanraken, maar is dat voldoende?

Ik wil gewoon zeker niets overslagen in deze belangrijke fase lijkt me :).

Alvast bedankt!

catalyst1

Re: Wat doen met een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:05

Leuk, ik lees even mee,heb op 29 maart mijn eerste veulen gekregen.Ik ben er iedere dag even mee bezig.Veulentje is nu al super mak.Ook doe ik iedere dag het halster even om met naar de wei brengen.Dat vind ze niet leuk en deinst weg,maar ik zet haar rustig in een hoekje,doe snel en rustig het halster om en beloon uitvoerig door te kriebelen.Gisteren wilde ze iedere keer haast bovenop me gaan staan toen ik in de wei zat.Ik heb haar iedere keer weggestuurd en pas na een tijdje weer bij me laten komen.Ook heb ik gisteren de merrie vastgezet en veulentje aan het halster + touw vastgehouden. Toen eerst de voeten van de merrie natgespoten en met kleine beetjes ook bij het veulen.Dat vond ze allemaal prima.Ook laat ik haar sinds eergisteren 5 minuutjes en de dag daarna 10 minuutjes alleen in de stal en de merrie even longeren.Uiteraard was er wel iemand bij om te kijken dat het veulen niet onrustig of in paniek zou raken.Nu kun je ze veel kleine dingetjes leren,niet teveel op 1 dag.
Ook raak ik haar overal aan,bv ook met een touwtje,handschoenen aan etc.Succes met je hengstje.Als hij in je hand bijt zou ik hem wegsturen/wegduwen.Hij moet nu al leren dat dat niet kan.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:12

Voor dat je veulentje naar de opfok gaat, is het wel handig moest hij halstermak zijn. Zoveelste ouder ze worden zoveelste moeilijker is het meestal om aan te leren. Probeer je veulentje inderdaad overal aan te raken (of eens met een borsteltje erover) en de 4 hoefjes proberen op te tillen. Als ze dat kennen na 4-5 maanden lijkt me dat voldoende. Is inieder geval veel gemakkelijker voor bv. hoefsmid, dierenarts...

En van jongs af aan consequent met de opvoeding: bijten of stampen kan niet! maar het is een jong dier dus het moet nog veel leren, heb dus geduld en doe het rustig aan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:24

Halstermak maken is nodig, ook is het fijn als je iig al probeert om zijn benen op te tillen. Als hij wegloopt zou ik hem met zijn achterhand in een hoek van de stal zetten, met een arm voor zijn borst om belemmeren dat hij er uit loopt en vraag hulp aan iemand om dat halster om te doen.

Het op en afdoen van het halster is het belangrijkste, als het eenmaal om is, voelen ze het al snel niet meer.
Halster niet omlaten als je er niet bij bent! Het veulen zou zich er aan op kunnen hangen!

Een veulen kan zich maar max. 5 minuten concenteren. Ga geen uren met hem in de weer, maar meerdere korte sessies.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:55

Inderdaad alvast leren meelopen aan het halster, 'vaststaan' (niet echt vansbinden, maar zelf het uiteinde van het touw vasthouden). Voetjes geven, beetje poetsen. Je kunt hem met mooi weer alvast een keer afspuiten of afsponzen, zodat hij went aan water. Ook kun je een keer de scheermachine meenemen zodat hij daaraan kan wennen (niet scheren natuurlijk). Trailerladen kun je ook alvast doen, komt altijd van pas. Dit alles natuurlijk wel met mama in de buurt.

Hou inderdaad in de gaten dat je geen uren achter elkaar bezig bent, hou een max van 15 minuten aan, wat je ook aan het doen bent. eventueel kun je wel meerdere keren per dag wat doen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:57

Jeetje wat doen jullie al veel met veulens :+ Die van mij is vrijdag een week oud en heeft inmiddels een halstertje om..straks gaat ze 24/7 de wei op en wordt er niks mee gedaan behalve een keer geaaid en geknuffelt..met 5 maand wordt ze gespeend en verkocht :=

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:59

Jeanine84 schreef:
Jeetje wat doen jullie al veel met veulens :+ Die van mij is vrijdag een week oud en heeft inmiddels een halstertje om..straks gaat ze 24/7 de wei op en wordt er niks mee gedaan behalve een keer geaaid en geknuffelt..met 5 maand wordt ze gespeend en verkocht :=

hier net zo :=
halster om, en omlaten en klaar...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:03

En dan? Dan krijgt de nieuwe eigenaar een kleine puber in huis die niets kent maar wel overal tegen protesteerd.

Ik zou zorgen dat hij halster mak is, je hem kunt borstelen, straal water over zijn voetjes heen mag doen en als het warmer wordt ook over zijn lichaam, meewandelen aan de hand, dingen als een pion en een wapperend zakje eens laten zien, voetjes optillen en later uitkrabben, als de hoefsmid er eens een keer is dan die ook voetjes op laten tillen en eventueel een vijltje langs laten halen voor het gevoel, keertje mee op de trailer. Zo uit mijn hoofd hoor, er is vast nog wel meer wat handig is als het veulen kent.

Oh ja, en GEEN halster om in het land, veulens doen zo veel rare dingen dat de kans dat ze met een beentje vast komen te zitten heel groot is.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:04

En met 5 maand kan ze dus nog niets. Hoe gaat ze dan naar haar nieuwe thuis? Voor de eerste keer in de trailer en zonder mammie nog wel. Kan best traumatisch zijn.

Ik deed altijd al erg veel met de veulens, zeker in de eerste paar weken omdat ze dan het snelste leren (early learning, de eerste 8 weken). Als de merrie erbij is kun je al best veel doen. Het is makkelijker om een veulen aan het afspuiten te laten wennen dan een stoere 3-jarige. Het bespaard de dieren een hoop ellende later, als alles afgedwongen moet worden (zoals scheren, laden, afspuiten etc.). Terwijl je veel van dat leed kunt voorkomen door met moeder en veulen in de eerste paar weken een heleboel kan laten ervaren. Zeker als de merrie braaf is bij deze dingen, heeft het veulen daar profijt van. Als je er even de tijd voor neemt zijn al deze ervaringen goed, en daar heeft het veulen later profijt van als hij uit de opfok terug komt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:06

Oh ja, en als hij in je hand bijt, een klein maar streng tikje op de neus is duidelijk zat. Het is logisch dat hij nee zeggen nog niet begrijpt, deed jij ook niet toen je net geboren was.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:06

Een paard van 5 maand hoeft ook niks te kennen vind ik! Mijn merrie was 2,5 toen ik dr kreeg, groen als gras en ze is nu het braafste paard van 3 jaar met een veulen aan de voet. Waarom moet een veulen al voetjes geven, geborsteld worden? laat het lekker paard zijn en opgroeien met de moeder en later met soortgenootjes! De hoefsmid zal er wel bij komen en dan leren ze snel genoeg voetjes geven..ik vind het echt overdreven om al zo vroeg met een paard te beginnen! Het kan nog lang genoeg alles voor je doen..geef hem dan ook de tijd om paard te worden en paard te kunnen zijn!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:07

Vjestagirl : oh neehoor.. met 1/ 1.5 jaar beginnen we met dingen.. zoals meelopen aan halster naar de weide..

niets mis mee... een veulen hoor je lekker met rust te laten en te laten opgroeien

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:08

Alicia2u schreef:
En met 5 maand kan ze dus nog niets. Hoe gaat ze dan naar haar nieuwe thuis? Voor de eerste keer in de trailer en zonder mammie nog wel. Kan best traumatisch zijn.

Ik deed altijd al erg veel met de veulens, zeker in de eerste paar weken omdat ze dan het snelste leren (early learning, de eerste 8 weken). Als de merrie erbij is kun je al best veel doen. Het is makkelijker om een veulen aan het afspuiten te laten wennen dan een stoere 3-jarige. Het bespaard de dieren een hoop ellende later, als alles afgedwongen moet worden (zoals scheren, laden, afspuiten etc.). Terwijl je veel van dat leed kunt voorkomen door met moeder en veulen in de eerste paar weken een heleboel kan laten ervaren. Zeker als de merrie braaf is bij deze dingen, heeft het veulen daar profijt van. Als je er even de tijd voor neemt zijn al deze ervaringen goed, en daar heeft het veulen later profijt van als hij uit de opfok terug komt.

Mijn merrie gaat straks al (met een week) verhuizen met veulen! Dus de trailer kent ze dan al! Mijn merrie is zelf net 3, kent het dus nog niet om afgespoten te worden, dus dat wordt een trauma voor zowel merrie als veulen. En waarom moet het afgedwongen worden later? Mijn merrie krijgt er alle tijd voor hoor om er aan te wennen...wij hebben meerdere 3 jarigen op stal staan die nu pas alles leren, niks geen problemen, ze zijn namelijk nog jong zat!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:10

Niet alle mensen nemen de tijd om een paard rustig aan dingen te laten wennen. Vaak moet het hier en nu en binnen een bepaalde tijd, ongeacht of het paard er emotioneel en mentaal klaar voor is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:10

Als je iedere dag 10 minuutjes met een veulen doorbrengt is het veel makkelijker om ze dingen te leren. Dat die van Jeanine met 2,5 super makkelijk was, ik heb ze ook gezien die met 2,5 alleen maar de protest stand kenden, standje ezel, 4 voeten op de grond, kont naar achteren en ik doe helemaal NIETS. Ook veulens gehad die niet mee wilden lopen naar binnen de eerste paar keer. Dan is het bij zo'n kleintje veel makkelijker om ze te leren dat ze toch echt mee moeten (met een touwtje achter de kont langs) dan een 2,5 jarige die dat probeerd.

Ik ben er echt groot voorstander van om een veulen al veel te leren en te laten zien. Iedere dag 10 minuutjes, soms een weekje vrij, dan komen ze makkelijker uit de opfok dan als je dan nog alles moet gaan leren.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:12

Oooh maar Vjestagirl meelopen moet mijn kleine spruit ook al hoor :j Halstertje om, touwtje eraan en met mams mee! Dus dat principe kent ze straks ook wel..en ze blijft ook wel gewoon in de hand, het is niet zo dat ze 5mnd geen mensen meer ziet ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:12

Jeanine84 schreef:
Mijn merrie gaat straks al (met een week) verhuizen met veulen! Dus de trailer kent ze dan al! Mijn merrie is zelf net 3, kent het dus nog niet om afgespoten te worden, dus dat wordt een trauma voor zowel merrie als veulen. En waarom moet het afgedwongen worden later? Mijn merrie krijgt er alle tijd voor hoor om er aan te wennen...wij hebben meerdere 3 jarigen op stal staan die nu pas alles leren, niks geen problemen, ze zijn namelijk nog jong zat!

Goed. Dus je veulen ziet straks hoe mama afgespoten wordt, misschien gaat hangen of in paniek raakt en legt dan onmiddelijk de connectie: water=eng. En zie dat er maar weer eens uit te krijgen. Dan is het toch veel makkelijker als de merrie het al kent en netjes stilstaat, zodat het veulen ziet dat het allemaal prima is?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:13

Jeanine84 schreef:
Oooh maar Vjestagirl meelopen moet mijn kleine spruit ook al hoor :j Halstertje om, touwtje eraan en met mams mee! Dus dat principe kent ze straks ook wel..en ze blijft ook wel gewoon in de hand, het is niet zo dat ze 5mnd geen mensen meer ziet ;)

En halstertje om en weg van mama? En halstertje om en de stal in?

Ik blijf erbij dat als je dit soort basis dingetjes in de eerste 8 tot 10 maanden (tot het spenen) aan leert, je er super veel profijt van hebt in het verdere leven van het paard.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:16

Ja maar het was dan ook niet mijn plan om bij mijn 3 jarige een veulen te krijgen ;) (ze is gedekt in de koppel) als ik zelf zou gaan fokken zou de merrie zelfs minstens 4 jaar oud zijn en dan zou ze dat dus ook al kennen..en dan zou ik mams misschien wel afgespoten hebben waar veulie bij is maar niet veulie zelf! Maar net wat Jolliegirl zegt als ze 1,5 zijn is het oud genoeg om met zoiets te beginnen

Halstertje om en weg van mama is nu nog een optie, mijn veulen is nog geen week oud, merrie zelf is 3 jaar oud dus in blinde paniek als het veulen weggaat..als je een doorgewinterde fokmerrie hebt is dat misschien leuk maar niet bij een maidenmerrie :n dat komt straks vanzelf

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:18

Ja ok, dat soort dingen komen als ze iets ouder zijn, een maand of 2 à 3. Maar het is wel iets wat je ze leert als ze nog jong zijn, en niet wat je probeert als ze 3,5 zijn, want dan red je het gewoon niet als ze het er niet mee eens zijn.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:20

hier bij mn verzorg-fokmerrie moet je ook echt het veulen nog niet weghalen...
straks halster om, mee de weide op.. eerste keren los mee.. daarna aan touw...en straks het land op, swinters met zn alle in een grote stal.. en drna beginnen we dr pas mee.. dan zijn ze dus 1.5...

dna kunnen ze zelf leren meelopen...afspuiten, borstelen, voetjes geven

is hier altijd goed gegaan.. dus werkt prima

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:14

Hoe inderdaat alles heel eenvoudig en kort, maar hoe meer je haar nu al kan leren hoe makkelijker het wordt als ze groter en sterker worden.
Maar het allerbelangrijkste is toch ;
overal aan kunnen raken, en echt overal dus.
halstermak maken vooral aan en uitdoen met het hoofd niet te hoog - het leren meelopen aan het halstertouw - voetjes geven - afspuiten met water - trappen en bijten zelfs al is het maar heel zacht zijn dingen die echt niet mogen kunnen
Wees supper consequent, en als je aan iets begint , zie wel dat het begrijpbaar is, dat het iets haalbaar is en hou het simpel, oefen elk ding appart en zeker nooit dit en dat en dan nog een beetje iets anders nee 1 ding tegelijk maar werk het wel af, geef nooit op voor het 3x achter elkaar lukt, dan inderdaat braaf paardje en weer rust.
Hou de trainingssessie altijd heel kort in het begin is een kwartuur zeker een echt maximum.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:16

Ik zou ook zeggen halstertje om en af doen en voetjes leren optillen. Hou het wel een beetje speels en inderdaad niet te lang. Nooit slaan voor dat bijten, misschien een klein tikje, maar wat je nu in 1 min. verpest kost je later weken om weer terug te winnen. De kans is verassend groot dat je veulen na één tik al denkt "Mensen zijn eng, die slaan mij."

Wilkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:33

Ik heb ook een fries hengstveulen van 22 maart. Ik gebruik wel dagelijks het halstertje om het naar de wei te brengen. Dit ging in het begin helemaal niet, maar gaat steeds beter. Terug van de wei naar de stal loopt hij los mee, want in het land krijg ik hem nog net niet te pakken.

Ik heb echter een ander vraagje. Wanneer vind je dat een veulen bijt? Als ik mijn veulen lekker kriebel, kriebelt hij gelijk terug met z'n mondje (tandjes). Ik vind dit niet zo erg. Maar...... moet ik dit nu afstraffen of niet?

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:37

met onze veulens oefende ik een beetje aan het halster, maar niet echt veel.

Ik scheidde de moeder en veulen wel elke dag van elkaar (eerst 5 minuten, en dan langzaam opbouwen)
Dan is het spenen ook niet zo'n klap voor het stel.