Gapen en kauwen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jenkins

Gapen en kauwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 22:18

Hallo Bokkers,

Het gaat over kruising welshxshet van nu bijna 2 jaar.
Het is een lief dier, met afentoe zijn streken.

Maar wat mijn vraag nou was, altijd als ik hem aai, tegen hem praat, of als hij mijn hand aan het besnuffelen is, begint hij te gapen... en dan niet een keer maar achter elkaar, en dan gaat zijn toch ook alle kanten op :P ook is hij dan lekker aan het kauwen.

Wat is hier nou de reden van?

Groetjes :)

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:36

hoi,ik heb je ander topic gelezen over het afvallen van je pony.Dit topic gaat over gapen,ik vermoed dat jouw pony last heeft van zijn maag,of een maagzweer.Vraag even aan een dierenarts advies.groetjes...

dynara

Re: Gapen en kauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:42

nou nee denk niet dat het iets met de maag heeft te maken want mijn paarden hebben dat ook, maar zou niet weten waarom ze dat doen!!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:54

Het kan van alles zijn...

Gapen kan duiden op verwerking van iets wat ze net geleerd hebben.
Het kan duiden op ontspannendheid.

Maar ook wat elise zegt op maagproblemen...

De laatste kan zijn dat het overspronggedrag is, dat hij niet goed weet wat hij met de situatie aan moet. Dit kan zich ook uiten in schrapen, schuren met hoofd langs been of wiebelen met neus/lip.

Aan jou de taak dit op de juiste manier te interpreteren!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:00

gapen/geeuwen (>5x/minuut of langer dan 10minuten op rij) kan een teken zijn van maagproblemen, maar aangezien TS zegt dat het samen voorkomt met kauwen als de pony vertroeteld wordt of aandacht krijgt. Dan wijst het volgens mij ook eerder op verwerking van bepaalde informatie of loomheid van het genieten bij bv een borstelbeurt.
Indien het de maag is kan je dat alleen door een DA dmv een gastroscopie laten uitsluiten/bevestigen, verder kan je alleen kijken of als je onderaan de buik iets achter de plek waar de singel zit duwt je pony geïrriteerd reageert. Maar dan nog, 't ene paard/pony kan meer verdragen dan de andere

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 15:11

Binnekort komt de va, dus dan vraag ik het even over zijn maag.

Verder koppel ik het gapen niet aan het afvallen, aangezien hij toen hij nog niet op het land stond niet afviel en toen ookal gaapte.
Hij gaapt overigens alleen als ik hem aan het aaien ben, en hij mijn hand likt.

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:37

sorry,als hij alleen gaapt als jij met hem bezig bent en anders niet,dan heeft dat niets met de maag te maken.
Aandacht en knuffelen en misschien wel iets lekkers krijgen,dat ligt dan meer voor de hand,groetjes...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:51

Het kan ook zijn dat het aangeleerd gedrag is: je hebt je pony een aantal keer beloond toen hij gaapte en nu blijft hij dat doen. Ik heb het al een aantal keren gezien dat het gapen aangeleerd was, zoals bv . een pony die gaapte bij het indoen van het hoofdstel (want dat was een aantal keer met een snoepje geoefend).

waldoalpha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:24

dit gedrag doen jongere paarden ook heel veel na andere paarden toe. als ze dit na andere paarden doen houdt het in dat ze hiermee het andere paard laten weten dat ze respect voor hem hebben en dat hij hoger in rang staat. misschien wil hij dit duidelijk maken met zijn gedrag, misschien ziet hij jou als zijn meerdere

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:32

Nee, dat is kauwen...
Paarden die aangeven onderdanig te zijn, kauwen met een open mond. Dat is heel iets anders dan gapen :)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 17:33

waldpalpha: Ik denk misschien dat je daar wel eens gelijk mee zou kunnen hebben, eerst was het namelijk zo dat hij in mijn vingers hapte, maar na een paar keer duidelijk gemaakt te hebben dit niet te tolereren begon hij te likken en te gapen.

Puch: hij kauwt er ook bij.

Alicia2u: Ik beloon hem er niet voor, dus ik denk niet dat het daar aan ligt. Maar misschien beloon ik hem wel onbewust. Ik zal er eens op gaan letten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:35

veulens doen zelfs eerder iets dat weg heeft van klappertanden

Als jij verder aait/krabbeld is dat ook al een beloning op zich

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:38

Er is een verschil tussen kauwen/smakken/likken en echt onderdanig kauwen, dat doen veulens met compleet open mond en dan klappen ze idd soms ook hun tanden op elkaar zoals petitparis zegt

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 12:03

heb het ook aan iemand op stal gevraagd en die kwam ook weer met rare antwoorden :P
Dat hij mijn hand vind stinken bijvoorbeeld.

Ik ben er iig nog steeds niet uit. Maar ik weet wel dat ik hem niet beloon ervoor.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 16:13

Heb nu van meerdere mensen gehoord dat gapen een teken is van totale ontspanning

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:20

*herhaalt maar weer*

Het ligt er maar net aan hoe je het interpreteert...

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 16:42

zou je het nog een keer kunnen herhalen? :P wat bedoel je nou precies?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 09:37

Het ligt aan de situatie. Mijn pony kan gapen als we heerlijk aan het grondwerken zijn of na het rijden (ontspanning) maar als we serieus gaan grondwerken en dingen ga doen die ze moeilijk vindt gaat ze gapen om dingen te verwerken. En als we spannende dingen gaan doen gaat ze ook gapen of kauwen maar dan op een andere manier, zoals Puck al zei: Oversprong gedrag, niet weten wat ze met de situatie aanmoet. Het is mijn taak om te kijken (naar haar gehele lichaam+ situatie waar we ons in bevinden) hoe mijn paard haarzelf voelt.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:17

een van onze paarden doet het ook altijd als je dr aandacht geeft, lijkt net of ze tegen je terug wilt praten, en gewoon gekke bekken wilt trekken. Er geen kans mogelijk dat mijn paard een maagzweer heeft omdat ze al op medicatie te oplossen/voorkoming van maagzweren (omoguard). Paar weken geleden hadden ook een scope gemaakt van dr maag voor een check up, maar alles was goed. Dus naar mijn mening is het een grote vorm van aandacht trekken op een andere manier.