Vraagje: veulen en braaf paard samen naar wei brengen (300m)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Vraagje: veulen en braaf paard samen naar wei brengen (300m)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 21:53

Vraagje. Ik heb Sanne sinds december. Ze is nu 8 maanden oud. Nog niet op straat geweest. Hangt erg aan mensen, laat zich goed poetsen, geeft haar voetjes en loopt mee aan de lijn. Echt een schatje! Zelfs mijn dochter kan er zonder problemen bij. Nu is ze echt héél erg gehecht aan mijn draver. Die gaat alleen regelematig naar zijn nieuwe wei een 300 meter bij mijn eigen wei vandaan. En dan breekt de paniek uit. Sanne doet niks anders dan roepen en roepen, zo zielig! Nu wil ik ze best meenemen, maar zal ze schrikken of loopt ze met gemak achter mijn draver aan? Heeft iemand hier ervaring mee? Na hoeveel keer is ze gewend aan het heen en weer lopen? Omdat het vol met sappig gras staat mogen ze er deze maand maar een paar uurtjes per dag op.
Zijn er ook mensen hier die aan de ene hand hun pony meenemen en aan de andere een paard? Ik vraag me af of dat te doen is. Cisco is wel erg braaf. Vandaag heb ik samen met de hond en met Cisco dezelfde wandeling gemaakt.
Graag hoor ik jullie ervaring hiermee. Alvast bedankt!

Groetjes Linda
Laatst bijgewerkt door Judje op 06-04-09 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

TeeGee

Re: Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:26

SMP > OPG

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 23:11

Ik zou in eerste instantie gaan oefenen met een tweede persoon, zodat jullie er allebei één vasthouden en je jonge paardje eerst rustig kan wennen aan het wandelen. 300 Meter is net een minuut wandelen als het goed gaat (ongeveer) en dat hoeft geen probleem te vormen.

Zelf rustig blijven en in het begin met zijn tweeën wandelen en dan hoeft het geen problemen te vormen, zeker niet als de draver een (erg) braaf paard is :)
Bij de eigenaar van mijn vorige verzorgpaard liepen wij ook geregeld met twee paarden een stukje langs de weg naar de wei, ik schat dezelfde afstand. Het ligt er natuurlijk wel aan hoe druk de weg is (was daar dus rustig) en op welke tijden je ze verplaatst. Zondagmorgen is bijv. een super ochtend om te oefenen.

Mijn eigen paard en pony neem ik ook vaak zat samen van stal naar wei en vice versa, maar dat zou ik hier niet over de weg doen, omdat het hier vrij druk is met groot verkeer.

Junia

Re: Vraagje: veulen en braaf paard samen naar wei brengen (300m)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:19

Ik zou inderdaad gewoon iemand meenemen en ieder 1 paard pakken.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 16:25

Ik heb het vandaag gewoon alleen gedaan. Ik had echt zoiets: Ik zie wel hoe ver ik kom! Mn ventje weet nog geen eens dat ik zelf Sanne heb weggebracht, hahahaha.....
Ik heb eerst Cisco in de wei gezet. Daarna heb ik Sanne gehaald. Ze liep vlotjes met me mee! Ze hangt er aan mensen en is zo super lief!
Nu nog terug zien te krijgen vanavond want ze moet langzaam wennen aan de wei en aan het gras.
De buur-shetjes vallen in elk geval ook in de smaak bij Sanne!!
Groetjesss

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:19

Je kan ze ook leren dat je met z'n tweeën tegelijk mee kan nemen. Dan moet je wel weten welke van de twee automatisch het andere paard volgt. Die neem je aan een wat langer touw en het leidpaard houd je op de normale plaats. (schuin rechts-achter) Andere paard leer je dan ter hoogte van de flank meelopen. Afhankelijk van de situatie ter plekke kan dat achter je zijn maar ook aan de andere kant met het touw voor de ander langs.

qamez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:25

Het is al gezegd maar probeer het de eerste paar keren met 2 personen zodat er gewenning ontstaat. Als dit goed gaat kan je het later alleen doen.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:14

Het moet kunnen. Ik maak zoveel wandeltochten met mijn Draver en Shetlander. Ieder in éen hand, soms gaat de Shet los mee. Als jou paard heeft geleerd braaf mee te lopen, dan moet het kunnen naar mijn idee. Maarja dat licht aan de omgeving, en hoe jou paard is. Als jou paard bij het minste schrikt en meteen een ruk geeft zou ik het dan weer niet doen..

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 01:06

En als je ze dan graag samen meeneemt (tegelijkertijd) maar niet beiden wil vasthouden: longeersingeltje om je draven knopen en daar de uk aan vast maken. Natuurlijk wel zo dat je ze makkelijk los kan laten als ze in paniek schiet om wat voor reden dan ook.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 01:11

300 meter is niet zo ver, dat moet te doen zijn.
De eerste keren even iemand anders meenemen die je veulen vasthoud en als je weet hoe ze reageert kun je ze zelf wel houden.

Meerdere paarden tegelijk meenemen is niet zo vreemd, ik neem er zelf ook meestal 2 of 3 tegelijk mee, het gaat er vooral om dat je je paarden kent en weet hoe ze reageren, vooral ook hoe ze op elkaar reageren. Bv; als de een schrikt, schrikt de ander dan ook of blijft die rustig, kun je die misschien als buffer gebruiken tussen verkeer of jezelf?

Bij jou is je draver (erg) braaf begrijp ik, je kunt dan je draver aan de wegkant houden zodat, als je verkeer tegenkomt, de draver tussen het verkeer en het veulen in zit.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 09:05

ik heb het hier opgebouwd, eerst met 2e, toen paarden opgebouwd en uiteindelijk kon ik met 5 paarden in 2 handen naar de wei lopen, we wonen aan een doodlopende weg en hebben een tijdje een wei een stukje verderop gehuurd.
Toen ons veulen net geboren was, hebben we dit ook even geoefend, dit ging heel snel.
Onze bijna 2 jarige heeft het ook geleerd rond de leeftijd van 8 maanden, paar keer met 2e en toen ging het vanzelf. Mijn paarden moeten wel achter me blijven lopen, ik ben daarin behoorlijk consequent!