Mijn verzorg ponytje die... is bang voor andere mensen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ladyharma

Mijn verzorg ponytje die... is bang voor andere mensen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 18:50

Hee,,
ik heb een verzorg ponytje een shetlander.
Ze is lief als ze je ken maar pas toen schrok ze in de wei en toen bokte ze tegen mijn scheenbeen en later op stal schrok ze weer en toen beet ze.
Ze is ook doodsbang voor anderre mensen, mij vertrouwd ze nu wel al meer maar toch..

Is er iemand die iets weet om haar gerust te stellen en niet meteen te bokken als er andere mensen bij haar in de buurt komen?
x

Oja en ik wil graag weten wat jullie van Harma(mijn verzorgpony) vinden:D
Dit is der...Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Judje op 06-04-09 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:04

Weet je heel zeker dat ie schrikt, en niet jou niet in zijn buurt tolereerd?

Als ie schrikt rent ie weg, voelt ie zich bedreigd heb je de kans dat ie indd trapt, en wanneer hij duidelijk boven jou in de rang staat heb je de kans dat ie je -op dat moment- niet in zijn 'ruimte' wil hebben

ladyharma

Re: Mijn verzorg ponytje die...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 19:08

Nou het had gekunt maar in de wei schrok ze van het grootse manege paard en die is zo'n 1.75 en Harma iets van 80 cm ofzo dus...
en op stal hoorde ze een geluid wat ze niet kende..

mischien zou het kunnen helpen als ik haar beloon als ze braaf is?

ladyharma

Re: Mijn verzorg ponytje die...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 19:09

oja en ze is eigenlijk altijd al bang geweest zegt dr baas toen ze 1 was is ze zoiets van bang gemaakt en toen heeft dr baasje haar gekocht omdat ze het zielig vond..

Anoniem

Re: Mijn verzorg ponytje die... is bang voor andere mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:11

als ze je probeert te schoppen moet je niet achter haar gaan staan

ladyharma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 20:19

ik sta ook niet achter haar dan maar als ze schrikt doet ze;)
en nu doet ze al veel minder het gaat nu heel goed!

toch bedankt;)
xx

Meggggyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:22

Ik zou eerlijk gezegd, of ze het nu uit bangheid doet of niet, toch afstraffen. Gewoon een klein tikje op haar neus, of gewoon Nee zeggen. Zo wordt ze ook niet banger, maar snapt ze wel dat dit gedrag écht niet kan/mag. Maar wel met het afstraffen heel consequent zijn.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 17:35

wat je in ieder geval niet moet doen is belonen/dmv aaien geruststellen. op die manier leert ze juist dat die reactie goed is, want je beloont d'r.
ik ben het niet me Meggggyyy eens, als je een paard wat bang is gaat straffen word ze alleen maar banger. als ze echt gericht gaat slaan mag je wel afstraffen, maar anders kan je haar gedrag denk ik het beste negeren.
belonen als ze braaf is kan, maar als ze de rest van de tijd gewoon braaf is blijf je bezig met belonen.
wat wel zal helpen is belonen als ze op een bepaald geluid/gebeurtenis, waarvan je zou verwachten dat ze schrikt, niet of amper reageert.

Merris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:25

misschien moet je haar aan andere mensen laten wenen. Neem eens een vriendin mee en zorg dat je shetje haar niet kan raken, bijten schoppen noem maar op. In het weiland haar aandacht trekken zodat ze naar jullie toe komt. Dat kun je doen door rondjes om haar heen te lopen eerst heel groot en steeds een meter kleiner. Zolang ze niet wegloopt is het goed. Als jullie een paar meter van haar af zijn en ze heeft nog niks gedaan dan draai je je om en loop je gewoon weg alsof ze er niet is. Als ze interesse in jullie heeft komt ze jullie achterna. Je kunt dan stoppen (niet omdraaien) en kijken hoever ze druft. Ze ziet dan dat jullie geen bedreiging vormen en als jij erbij bent wordt ze misschien iets zekerder. als ze voor jullie wegloopt gewoon een paar stappen naar achteren en even later nog een ker proberen. Lukt het dan nog niet dan de volgende dag weer proberen.

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:08

Ik heb ook een paard die ik van het eerste uur dat ze geboren is zelf heb opgevoed, flessenpaard.....
Hierdoor enorm gehecht aan mij, ondanks dat ik toch in een kudde heb laten meegroeien is ze erg gehecht.
Helaas accepteerd ze geen andere mensen in haar buurt. Soms ontkom je er niet aan.....hoefsmid, dierenarts en ook mensen die haar gewoon even willen zien.

Ik doe haar altijd een halster om, zo heb ik meer controle en ik bepaal wat er gebeurt en ik negeer haar hele gedrag. Ze trapt letterlijk en figuurlijk de hoefsmid en arts de stal anders uit.
We hebben natuurlijk alles geprobeerd.....maar het negeren en gewoon doorgaan werkt bij hara het beste. Natuurlijk moet je wel zorgen dat het veilig blijft voor de ander....maar dan wacht je even en wij gaan door totdat ze geholpen is.

Mij doet ze helemaal niets, ik kan onder haar doorkruipen en wel. Het is een merrie en betrefd een konikpaard.....wild bloed.

In de wei doet ze hetzelfde. Als ik in de buurt ben is het goed. Als een ander paard bij mij komt is dit ook goed, zelfs onderdanig (heb tevens een dominante ruin).

Dus bij mij: negeren en doorgaan en ik reageer totaal niet op haar gedrag. En richt mij op diegene die wat moet doen.

AnnaXGompy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 20:03

heee
waarschijnlijk zal ze vroeger mishandeld zijn ik had ook een verzorgpony die ook altijd bang was.
je moet gewoon rustig blijven lieve woordjes zeggen en als je ziet dat ze gespannen is kan je rustig met haar wandelen
je kan haar ook leren om soms een vriendin mee te nemen om haar te laten wennen aan andere mensen

Groetjess Anna

ladyharma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 18:03

pearlfrontri AnnaXGompy en Hogeboom ,
ik dnenk dat ik aan jullie advies wel iets heb!
ik vind het een slim idee van jullie.
ze is al iets minder bang.
het is mischien idd wel leuk/slim om een vriendin mee te nemen en haar te laten wennen aan vreemden en dan met die rondjes om haar heen is ook goed bedacht!
Supper bedankt jullie!!!!!!!!

xxx

wie_ben_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:46

Mischien heeft jou verzorgpony vroeger is naars meegemaakt, waardoor ze bang is voor mensen die ze niet kent. Het kan ook zijn dat ze eenkennig is, maar hoe meer je naar haar toe gaat en hoemeer ze aan je went gaat het vast wel over. Succes ermee.

btw; mooi paardje :D

ladyharma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 13:30

wie_ben_ik dankej!!!!!(L)(K)

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:17

waarschijnlijk heeft ze idd iets naars mee gemaakt.
Probeer goed op te letten op welke momenten ze 'schrikt' en wat er dan om de heen gebeurt.
Als er ineens ganzen overvliegen als ze schopt, is ze geschrokken.
Maar als je aan het werk bent en ze schopt ineens, is het misschien verzet?

edit: ze heeft wel een mooi koppie :P

ladyharma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 15:29

Nee ze is niet speciaal bang voor mij....
zelfs bij de eigenaar die haar al heeft sinds ze 1 is doed ze zoiets ;)
zoals happen...

xx

ladyharma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 15:31

reactie op riz95...
ja maar ze vind hoeven doen ook eng en als ze hengstig is doed ze ook veel erger;)

xxx

232425

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 22:37

Misschien heeft ze slechte ervaringen met andere mensen gehad. Dan heeft het waarschijnlijk gewoon tijd nodig.

trixxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 09:16

wat eeen schatje! <3

maar misschien heeft je verzorgpony'tje vroeger iets meegemaakt ofzo, dus ik denk dat je hem/haaar gewoon moet laten wennen aan andere mensen want nu vertrouwd ze jou toch ook? ='D

btw nog veel succes.

x

ladyharma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 09:06

Jaa ze vertrouwd mij nu:D
en eehm gister had ik dressuur wedstrijd en ze stond in het weiland en alle kleine kinderen konden haar aaien dus het ging erg goed!:D

xxx

(dankje trixxlover!!)