2 jarige laat zich niet vangen.. HELP!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

2 jarige laat zich niet vangen.. HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 16:21

Eergisteren hebben we op stal 2 , 2 jarige het andere land opgegooit.. 1 zonder halster, een een schuwe met halster. Ze kwamen vanuit een ander land en moesten ivm kreupelheid van 1, op stal.

nu staan ze weeer buiten dus...
het punt is dat het halster wat (te)strak zit, en over zn oor zit... en dus of om moet ,of af moet.
wij willen het nu af hebben, gezien het dier moeilijk te vangen is, en we het straks niet ingegroeit willen hebben. aan de andere kant dus een nadeel voor als er een keer wél iets is.. maar daar leven we maar mee...
dit mag ik van de boer uitzoeken en proberen...
nou vanochtend is het niet gelukt.. niet met brok, niet met geduld..niet gelukt dus...
vanmiddag met stalgenoot erheen.. samen.. in een hoekje, met de andere ernaartoe lopen.. brokjes laten eten.. halster proberen te grijpen tijdens het eten...
hij is te schuw en ons te slim af.

Dit dier staat al zn hele leven in het land wat ik begrepen heb.. en is ipc niet echt in handen geweest behalve in zn veulentijd..

heeft iemand tips..

morgen gaan we gewoon weer met brokken aan de gang..
vandaag zijn we weggegaan op eht moment dat hij naar ons toe kwam nadat hij weggerent was..
hopelijk als we dit aanhouden wordt hij vanzelf nieuwschierig en zal niet meer wegrennen?
of is dit niet de juiste oplossing?

opjagen en in een hoek drijven met een longeerlijn willen we niet aan beginnen.. dit willen we met geduld doen.. zodat hij ook leert dat het niet eng is.. en dat een halster hem geen pijn doet.

Mars

Re: 2 jarige laat zich niet vangen.. HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:25

Ik begrijp dat je liever niet met longeerlijn etc te werk gaat, maar dit lijkt me toch wel een situatie waarin je het halster snel af wilt hebben. Een halster dat half om zit kan erg gevaarlijk zijn... denk maar eens aan wat er gebeurd als hij zich met zijn achterbeen aan zijn oor krabt en in het halster blijft hangen.

Ik zou hem toch, als het morgen met een vreedzame poging niet lukt, de hoek in drijven om het halster af te doen. Dit is namelijk op dit moment even het belangrijkste ivm zijn eigen veiligheid.

Later kun je gaan werken aan vertrouwen etc, maar voor nu geld: safety first, tenminste zo zie ik het :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:27

Ik ga met je mee, Mas. Even met een paar mensen het dier met een longeerlijn in een hoek drijven, desnoods wat brok meenemen en zo snel mogelijk dat halster af.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:30

suleilitha schreef:
Ik ga met je mee, Mas. Even met een paar mensen het dier met een longeerlijn in een hoek drijven, desnoods wat brok meenemen en zo snel mogelijk dat halster af.

liever NIET af,maar gelijk even goed doen,is misschien makkelijker dan dat je het straks als het moet er weer om te doen.
bij mij lopen 2 , 2 jarige die hebben het halster wel af,maar die kan ik ook zo pakken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 16:30

Hij kan er niet met zn hoef tussen.. het halster zit strak.... dáárom moet ie af..dit hangt niet van 1/2 weekjes af, daarom eht liefst met geduld.. gaat het langer duren dan komt die oplossing nog wel.. want we willen geen ingegroeit halster..!

degene die hem om gedaan heeft is gewoon even niet zo handig geweest..hier verder graag geen beschuldigingen over, dit is al besproken.

Ik gok dat de hoek indrijven niet eens gaat lukken en dit dier compleet doorslaat... :n
brok paktie uit de emmer, maar zodra je maar je vingertop beweegt issie weg..

ik zal eens vragen of het van de week eens gefilmt kan worden hoe we te werk gaan..

amazone77 : als we hem er weer om trekken, moeten we hem losser maken... dus het is even tobben wat we nou moeten doen..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:35

Als het halster echt zo strak zit dan zou ik het er persoonlijk wel zo snel mogelijk af willen hebben. Paarden kunnen gekke dingen doen in een wei en je weet maar nooit.
Misschien even wat ervaren mensen erbij halen om het klusje te klaren? Als je hem op een goede manier de hoek in weet te krijgen moet het wel te doen zijn denk ik zo. :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:39

hoe vaak op een dag heb je de mogelijkheid om in de wei te komen?
mijn ervaring met halster omdoen is dat het best goed werkt als je echt om de zoveel uur even gaat "tutten" en dan niet elke keer een poging doen om het eraf te krijgen....

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:40

dan zou ik gewoon doorgaan met wat je nu doet,veel uit de hand laten eten en het vertrouwen winnen,neem een touw mee met een makkelijke knip er aan desnoods maak je het aan de zijkant van het halster vast,als het lukt om het touw er aan te doen niet gelijk druk op het touw zetten,maar gewoon door blijven voeren,probeer ook als je uit de hand voert steeds een stapje achteruit te doen zodat het paard je gaat volgen.......win je ook vertrouwen mee,als je het met rust en vertrouwen wil doen dan niet met meer dan 2 persoonen de wei in gaan.
als je denkt dat het halster geen schade aan richt dan zou ik het zo doen,en anders toch op de 1e manier van Mas.
ik zou als het lukt het halster om laten en het wat losser maken ALS je het paard te pakken krijgt,scheelt je een hele hoop elende,en tijd. ;)
in iedergeval heel veel succes.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:42

als het zoals je zegt niet op een paar dagen aankomt, zou ik de komende tijd gewoon elke dag meerdere keren wortels gaan voeren oid in het land.
de paarden krijgen dan in de gaten dat ze wat lekkers krijgen als jij er bent, je voert wortels en gaat dan weer weg.
hij zal steeds dichterbij je komen, uiteindelijk vast ook wel uit je hand willen eten.
rustig aan proberen of je hem kan kriebelen ergens op een lekker plekje (hals of schoft), zodat je vertrouwd wordt.
en dan kan je op een goed moment het halster wel af of beter om krijgen.
denk je trouwens niet dat hij het halster zelf af kan krijgen door te schuren langs zijn been of zoiets?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 16:52

Het halster zat schijnbaar los genoeg om het over 1 oor te krijgen.. het is een koeienhalster.. de keelriem zit gewoon strak, en het halster zit hoog op de neus.. nu scheelt het dat een koeienhalster daar geen gespen heeft..maar om het af te krijgen door te schuren denk ik weer niet.

ik heb vakantie momenteel 4/5 weken ;).. dus zoiezo op de heenweg naar stal en de terugweg naar huis kom ik langs het land. vind het niet erg om effe 6 minuten te fietsen naar het land hoor haha :P
heb vandaag een emmer brok meegenomen, en de helft staat hier nog thuis, mischien fiets ik dan morgenochtend weer even langs het land, als ik het red (heb gesprek op school in groningen, paarden staan in Beilen(drenthe) en als ik dan weer terug naar huis ga vanaf stal, doe ik weer kilo brok in de emmer, halve kilo voor dan, en de rest voor de volgende dag.

het is geen ramp op dit moment, hij zit los genoeg zodat we rustig aan kunnen doen.
hij eet uit de hand, vandaag wel even tenminste.. maar je hoeft je vingers maar te bewegen en hij is weg... aantal keer gegrepen naar het halster, maar lukte me net niet..

ik denk dat ik een deadline van n week of 2 inzet.. zo hard groeit het dier niet.. maar ik wil het vóór zijn voor hij echt het halster begint te voelen en het hem gaat irriteren. Maar het kan er nog effe mee door.

de pony die erbij staat is makkelijk te pakken en zelfs met een touwtje om de neus mee te nemen... dit truckje hebben we ook al geprobeert, hij volgde en bleef staan, maar ik greep mis.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:55

ik denk dat je meer winst boekt door voorlopig niet naar het halster te grijpen, want daarmee laat je hem steeds schrikken en het is de vraag of je hem gaat houden mocht je raak grijpen.
als je probeert te kroelen, dan leert hij dat het fijn is wat je doet als je een hand uitsteekt.
en dan pak je dat halster er gaandeweg zo een keer af.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 16:56

Dat dacht ik ook al idd, en het komt niet op n paar weken neer...

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:06

Tja als je grijpt moet je hem hebben anders maak je hem schrikachtig.
Ik zou hem in de hoek drijven en zorgen dat er mensen bij zijn die snel en ervaren zijn in deze dingen (en vooral geen schrik hebben om door te gaan). Als je schuilhok heb is dit nog veiliger dan kan hij helemaal niet weg.
De lange weg van vertrouwen opbouwen geniet mijn voorkeur niet gezien halster half afhangt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 17:12

Geen schuilhok helaas.
arun heb je gelezen dat eht halster neit hangt? dan moet je het nog maar even lezen, er zit geen gevaar in.. er kan niets op/onder/tussen of door...

hebben geen ervaren mensen hierin, en hier leren wij ook van... dus we zullen het zelf moeten doen..

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:55

VSW-->OPG

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:05

kun je niet een stuk wei afzetten ofzo? dattie niet heel ver weg kan renne, maar een beetje bij jullie in de buurt moet blijven?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 21:19

Bedankt voor eht verplaatsen.

helaas is het land te groot om een draad te spannen.. dan zouden we echt palen moeten slaan..

fietste 2 uurtjes terug langs het land, en vloot.. ze kwamen samen aangerent... ben doorgefiets..
morgen ga ik weer langs.

wakiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:29

wat wij ook wel eens doen
(bij ons komen ze na veulentijd ook gelijk op het land en komen
eigenlijk ook niet meer in handen tot ze 3/4 jaar zijn)
wat je kunt doen, is emmer brok, en een touw pakke zonder knip,
en dat als een soort lasso maken, en zorgen dat hij dan de brokken
moet eten tussen die lus door zeg maar, dat je het touw over zijn hoofd langzaam kan gooien, (niet al te lang touw) en als hij dan weg rent, en weer komt, probeer je hem dan aan het touw te pakken..

maar probeer gewoon snel te handelen, ook als ze iets of wat schuw zijn, liever schuw nu, dan later een paard wat je helemaal niet meer aan zijn hoofd kan zitten zeg maar.. ;)door een halster wat even niet fijn zat..

iig veel succes!!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 21:34

dat is een heel goed idee!
zal zorgen dta het touw kort genoeg is dat hij er niet op kan stappen.
Zo hebben we laatst idd ook een gevangen, gewoon touw erom, met de klip vast, die ging hangen, nou na 10 seconden laten ze wel los met een touw om de nek wat aantrekt.

Ik zorg dat het wel wat korter is.. hij moet zichzelf niet wurgen :=

wakiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:38

haha inderdaad! gewoon zorgen dat je een meter overhoud
dan komt alles goed!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:43

Als je met die andere pony het land afloopt loopt ie dan niet mee? Ik bedoel, kun je de pony niet ergens naar binnen loodsen opdat de ander volgt?
En dan in de tussentijd niet proberen te vangen, maar meenemen naar binnen, en hem daar het halster af doen?

Je kan ook het halster goed doen, en een stuk touw aan de onderkant bevestigen waarbij hij er zelf niet op kan staan, dus niet gevaarlijk is, waarbij jij dan meer ruimte hebt om hem later weer te vangen, en hem manieren bij te brengen....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:24

Marigold schreef:
als het zoals je zegt niet op een paar dagen aankomt, zou ik de komende tijd gewoon elke dag meerdere keren wortels gaan voeren oid in het land.
de paarden krijgen dan in de gaten dat ze wat lekkers krijgen als jij er bent, je voert wortels en gaat dan weer weg.
hij zal steeds dichterbij je komen, uiteindelijk vast ook wel uit je hand willen eten.
rustig aan proberen of je hem kan kriebelen ergens op een lekker plekje (hals of schoft), zodat je vertrouwd wordt.
en dan kan je op een goed moment het halster wel af of beter om krijgen.
?
´

Mijn ervaring is dat dit het beste werkt en dat je meteen aan de vertrouwensband werkt. In een hoek jagen/vastzetten/vastgrijpen werkt uiteindelijk paniek in de hand en averechts. Zou iig niet mijn manier zijn.
Maar op bovenstaande manier heb ik met meerdere schuwe paardne veel succes gehad.'
Vooral ook erop letten dat je eigen houding supernonchalant is en fixeer je voorlopig niet op het halster (ik las dat het verder geen kwaad kan, dus waarom zou je ermee gaan haasten)
Gewoon idd wat kriebelen, uiteindelijk zelfs rondom het halster. Neem het pas af als je weet dat het paardje werkelijk ontspannen is.
Dan heb je, naast het halster, heel erg veel gewonnen voor zijn toekomst.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:32

mij helpt het altijd goed om gebruik te maken van de andere pony die wel wil komen! Roep die, geef een brokje uit de hand, raak terloops de schuwe ook eens aan, vooral geen poging doen om hem te pakken totdat je zeker weet dan je hem kan vasthouden.

met zijn 2en werkt dat makkelijker, terwijl de ene de makke pony verwent kan de andere zich concentreren op de schuwe.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 09:24

potverdikkie schreef:
Als je met die andere pony het land afloopt loopt ie dan niet mee? Ik bedoel, kun je de pony niet ergens naar binnen loodsen opdat de ander volgt?
En dan in de tussentijd niet proberen te vangen, maar meenemen naar binnen, en hem daar het halster af doen?

Je kan ook het halster goed doen, en een stuk touw aan de onderkant bevestigen waarbij hij er zelf niet op kan staan, dus niet gevaarlijk is, waarbij jij dan meer ruimte hebt om hem later weer te vangen, en hem manieren bij te brengen....

dat laatste is beetje de bedoeling als toen bij jullie met die ene bange in het land? Dat ga ik even overleggen met de boer, is goed idee,er zijn er meer die dit al voorstelde :j

helaas zijn ze vanuit de wei, op stal gedaan, halster om en strak, en toen naar een land verderop, wat naast een 80 weg grenst.. geen stalling in de buurt.. en ze zijn niet verkeersmak..

liljebo: ben ik mee begonnen gisteren, proberen te aaien e.d
Het halster moet wel binnekort af.. maar dit komt echt niet op een paar weken aan... maarja het dier is toch nog in de groei.. en het halster groeit niet mee ....
maar ik hou het in de gaten, fiets er ipc elke dag langs, en als ik zoiets heb van : dit gaat niet langer zo.
dan gaan we hem vangen, desnoods met de boer erbij..
maar dit is momenteel weer een mooie uitdaging voor me :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:31

zo moet je dat ook inderdaad zien ;)