Hoe een paard met een blessure gelukkig houden???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jelsahh

Hoe een paard met een blessure gelukkig houden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 11:41

Hey allemaal,
Ik heb een 8 jarige ruin die ik nu een half jaar heb.
Ik trainde met hem op zwaar niveau, elke dag werd hij gereden en overandere dag ging ik naar mijn trainser met hem trainen.
Hij zat dus eigenlijk heel zwaar in training. Hij kreeg wel elke week een dag rust, en niet elke dag was even zwaar, als hij moe aanvoelde was een kwartiertje loswerken ook genoeg.
Hij barste altijd van energie, hij hield altijd wel grappige streken uit, zowel in het rijden als op de weide als op stal.
Omdat hij zoveel energie had zette ik hem ook elke dag op de weide samen met mijn miniatuurpaardje.
Tot over een dikke maand iets onverwachts gebeurde. Ze waren in de weide achter elkaar aan het crossen, tot Ray of light in een bocht onderuit schoof, rechtstond en draaide. Ik wist dat er iets mis ging zijn, zijn val zag er niet goed uit. Maar hij bleef vrolijk rondlopen.

Zijn been heeft nooit dik geweest of nooit geen warm gehad. Maar in het rijden voelde ik dat hij in bepaalde oefeningen zoals appuyementen enzo hij niet correct liep. Dus zijn we naar de sportarts gereden heeft hij ne scan gemaakt.
We kregen het advies voor heel veel zijn been te koelen en stappen heel veel stappen. En hij zou binnen de 3maand terug de oude zijn.
Dus met dat advies gingen we naar huis. Nu zijn we 2weken verder, en stap ik hem gemiddeld 4 keer per dag (+grondwerk), koel ik minstens 5 keer per dag en komt bij minstens 4 uur per dag buiten. Ik heb ne bal in zijn stal gehangen (zijn stal is 4.5m op 4m), ik heb plestic flessen in zijn stal gehangen omdat hij daar altijd graag mee speelden, en ik poets hem bij elke koelbeurt.
Toch voel ik aan hem dat hij niet zo gelukkig meer is. Zijn vacht blinkt erg mooi, maar zijn ogen glinsteren niet meer zo als vroeger.
Heeft iemand tips of sugesties zodat ik hem gelukkiger kan maken?
Doe ik iets fout?
Groetjes, en dankje voor het lezen!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:06

Tjah jou dier is zwaar in training geweest en is er nu plots uitgehaald. Begrijpelijk dat hij het trainen mist. Want als je op de goede manier traint met je paard is het leuk voor het paard.

Ik heb het gevoel dat je echt jou best doet voor je diertje en dat je zeker niets fout doet met hem. Probeer hem in ieder geval zo vaak mogelijk uit stal te halen. En zorg ervoor dat hij altijd iets te knabbelen heeft. Meer tips kan ik je eigenlijk niet geven.

Heel veel beterschap voor je dier.
Hopelijk kan hij snel weer getraind worden.

Romy18

Re: Hoe een paard met een blessure gelukkig houden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:10

Wat was de diagnose van de arts? Mag je ook ohz stappen of niet? Ga eens naar t bos met m als ie toch moet stappen is dat leuker voor hem om in het bos te stappen ipv in de piste.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:39

Volgens mij doe je er idd alles aan om hem blij te houden.

Ik weet niet wat je wel en niet met hem mag, maar een soort stapparcours uitzetten vinden veel paarden leuk. Gewoon een paar pillonen, stuk zeil, emmers met lekkers eronder etc. Laat hem nadenken over wat hij moet doen en probeer veel af te wisselen. Hij hoeft nu niet zoveel na te denken wat hij tijdens de training wel moest doen. Lopende band werk is nooit echt leuk..

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 15:41

Bestaat de mogelijkheid om een klein stukje weiland af te zetten? Te klein om in te kunnen rennen, maar net groot genoeg om een beetje te kunnen grazen. Dan houdt hij zichzelf bezig.

Foofur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 15:44

Hartstikke goed dat je al zoveel doet voor je paard.
Ik denk dat hij nu niet meer op de weide komt? Misschien vrolijkt het hem wat op om aan de hand te laten grazen als je dit niet al doet?

Heel veel beterschap!

Jelsahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 17:40

Dank je allemaal voor jullie tips en woordjes! Toch best wel een opkikkertje voor mij!

@Lindake: Inderdaad, hij werkte enorm graag, ik probeerde hem ook veel afwisseling te geven in de training, met balkjes en eens consentratie oefeningen, dan weer zwaar of heel licht werk. In alles wou hij beter worden en deed hij goed zijn best.

@Romy18: Hij heeft een scheurtje in de aanhechting van de binneste pees en het sezambeentje
Ik ben met hem nog nooit in het bos geweest toch niet onder zadel, aan de hand af en toe eens maar dat is niet echt ontspannend voor hem hij is zo nieuwsgierig dat hij alles wil zien en voelen en...

@Kaka:We hebben onze weide nu in kleine paddockjes verdeelt van 20*15 meter, waar hij dus nu een 3-4tal uur per dag op komt.
Daar hij dit niet gewoon is ben ik de tijd nu altidj wel iets langer aan het maken zodat ik hem toch een kleine 5 uurtjes per dag er op kan zetten. Zou hem miss ook wat meer afleiding geven.

Dank je allemaal!!!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:57

Ja het blijft gewoon moeilijk voor je paard om zo abrupt een flinke stap terug te moeten doen. Zijn hele leventje is veranderd.
Ik denk dat je er al zoveel mogelijk aan doet om het gelukkig te houden.
Helaas is het even doorbijten, voor jou en voor hem.
Wel lekker dat hij elke dag even op het gras kan.
Goed dat je op je gevoel vertrouwde en direct met hem naar een arts gegaan bent.
Ik denk dat je hier door nog ernstiger letsel voorkomen hebt.

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:55

Je doet al veel met hem, helemaal goed. Ik denk dat het ff door de zure appel heenbijten is.. Een paard van een vriendin heeft 7 maanden in de box moeten blijven, mocht er geen stap uitzetten.. Na een week of 3 merkte we dat hij ging berusten hierin.. Vervelend, maar er stond geen doodongelukkig paard meer in de box, hij kreeg veel aandacht, poetsen ,VD in de stal en er gewoon bijzitten en aandacht geven..

Je doet je best, en meer kun je niet doen, hoe moeilijk dit ook is, sterkte ermee!

marjolijn81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:03

Nu heb ik niet veel verstand van wat wel en niet mag en wat hij gewend is. Maar toen ik moest stappen was hij inderdaad erg vervelend en op een gegeven moment krijg je een hoogtepunt van verveling en dus etterigheid maar daarna een soort van berustig! Sterkte!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:07

Ik heb ook echt zo een werkpaard........ helaas kapot. Ik zie dat hij de aandacht en de arbeid mist....... maar nu staat hij bijna 2 jaar op het land, met zijn vriendjes en dinnetjes en ik zie een gelukkig paard, een heel gelukkig paard die prima in zijn velletje zit.

Tuurlijk mist hij de intensieve arbeid, de interactie met het wezen mens op sommige momenten....... maar ik heb hem er veel voor terug kunnen geven.