Wat is het slimst om te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

S_uus

Wat is het slimst om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 22:51

Geen idee of het goed staat anders excuses :)

Sinds 11 februari heb ik een Shetlander erbij.
Merrie'tje 1,5 jaar oud .

Nu heb ik nog een pony en wilde ze graag samen hebben.
Dus heb ik dat eens geprobeerd.
Eerst beiden in een bak, Luna (shet) in de kleine bak en Asra (m'n andere pony)
in de grote aangrensende bak, verder hebben ze ook veel gesnuffeld als ik
met Luna de grote stallen binnen liep en Asra op stal stond.
Natuurlijk schudde Luun met dr hoofd en beetje stampvoeten maar dat is echt merrie.

Uiteindelijk dus samen los in de bak, maar Asra joeg haar zo erg op , vond het bijna zielig.
Ik weet dat dit rangorde bepalen is , maar vind het eng omdat Asra knap hoog kan bokken.

Het kleintje werd echt de hele tijd door hem opgejaagd en heb uiteindelijk Asra gepakt (ging vrij makkelijk) . Waarna Luna meteen bij me kwam staan. (Ze is gek op mensen, kiest meestal ook liever voor staan bij mensen dan bij Asra die ik dan aan een touw vast heb)

Waar ik bang voor ben , is dat als Asra bokt hij haar hoofdje raakt .
Bij een ander paard of andere pony van ongeveer zijn hoogte of groter raakt ie natuurlijk de borst maar omdat zij zo klein is ben ik dus bang voor dr hoofdje.

Wat zal ik nu doen? Gewoon hun gang laten gaan en nagelbijtend erbij staan. (of weglopen? dat idee maakt me eigenlijk al beroerd := )
Of morgen eventueel Luna in de kleine paddock los laten(waar ze altijd loopt) en Asra aan een touwtje vast houden? Zodat zij kan bepalen wat ze doet?
En dit van het weekend nog eens herhalen?

Ben zeer benieuwt naar jullie mening :)

Cassidy

Re: Wat is het slimst om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 23:00

Is er geen mogelijkheid om de bak met een schrikdraad te halveren zodat je shet er onderdoor kan en veilig weg kan komen als het te dol wordt?

Verder moet je het ze gewoon laten uitvechten, je ontkomt er gewoon niet aan.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 09:09

Da's indd best een idee , maar ik denk dat Asra daar zo door heen gaat.. Ik zou het indd eens kunnen proberen straks. :)
Een draad door het paddockje en dan maar hopen dat zij begrijp dat ze weg kan..

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:17

Gewoon nagelbijtend toekijken. Ze zullen gewoon de rangorde even moeten bepalen, het is niet anders.

Mijn tinker (1.61 m.) hoeft amper te bokken om de shet (90 cm) een een trap voor het hoofd te geven. De kleine moest bij de kennismaking gewoon uitkijken. Hij heeft uiteindelijk een trap tegen zijn nek gehad, maar dat stelde eigenlijk niets voor.
Je moet pas ingrijpen als het écht gevaarlijk wordt. En dat ze elkaar flink opjagen, elkaar wat trappen geven en wat naar elkaar slaan. Tja, dat is niet anders. Zolang er geen leven in gevaar is, gewoon maar toekijken.

Vervelend is het wel om naar te kijken, maar je ontkomt er gewoon niet aan.

Overigens heb ik momenteel ook een draadje waar de shet onderdoor kan en de tinker niet. Dat draadje had ik bij de kennismaking nog niet, maar omdat Duncan die kleine ook niet liet eten en drinken en hem daar de hele tijd bleef opjagen, hebben we dus een draadjes gespannen en daar een mini hokje (afdakje met 1 wandje) voor de kleine gebouwd.
Is wel een heel prettig systeem. Als de kleine het te hard vindt gaan tijdens het spelen rent hij gewoon naar zijn 'afdeling' en dan kan hij even uitpuffen.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 12:46

Dank jullie :) Ik ga het zo eens proberen met een longeerlijn denk ik .. Kijken wat er gebeurt :) Hopelijk gaat ASra niet door de lijn heen

NewBorder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:40

Suus! ik zag je topic.
Maar wat ik al eerder zei, je moet ze gewoon laten uitvechten rangorde laten bepalen. ( je wilt niet weten hoe het er in het wild aan toe gaat)
De veulentjes bij ons komen hier ook bij de anderen in de wei;) en de andere kleine pony's..

Ik zou ze anders eerst met een stroomdraadje ofzo in de wei of bak laten dat ze aan elkaar kunnen snuffelen, en als dat goed gaat haal je het draad weg.

Bij ons is het de eerste 2/3 dagen dat ze bij elkaar staan beetje lawaai maken en gek doen, maar daarna is het over en nu kunnen ze allemaal niet zonder elkaar:d

Is toch het aller mooist als ze bijmekaar kunnen lopen:d
als ik je moet helpen moet je het zeggen

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 19:06

Hee Vick thnx :D

Nou heb vandaag gekozen voor de kleine bak, samen met Maaike 2 longeerlijnen aan elkaar gemaakt (wel zo dat de knoop los schiet als Asra er tegen aan zou rennen) Luna bleef eerst een tijdje aan de ene kant staan.

En elke stap die zij zette keek Asra of meteen op of schrok.
Toen Asra later bij Maaike en mij stond te snuffelen stond Luna al schuin achter hem te ruiken en hij had niks door :Y)

Daarna ging het eigenlijk heel goed, zij vertoonde weer hengstig gedrag en Asra wist niet zo heel goed wat ie ermee moest.

Toen de lijn eruit en was er nog niks aan de hand , tot we even weg liepen, pa had nog even gekeken tussen door en daarna begon het rennen weer, Luun heeft iig wel paar x naar Asra gebokt, maar toen Maaike en ik kwamen kijken stonden ze weer rustig.

Denk toch dat dit wel goed komt :)

NewBorder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:51

ja dat komt hellemaal goed
gewoon even wennen en dan kunnen ze mooi bij elkaar staan:d

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:17

Vooral niet toekijken maar weglopen want het is doodeng om te zien hoe hard de rangorde soms wordt bepaald.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:23

Zijn het een ruin en een merrie?? Ik kan niet helemaal opmaken uit je verhaal wat de grote pony is. Als de grote een ruin is, zou je even kunnen wachten tot de shet hengstig wordt, dan zijn ze een stuk aantrekkelijker en meestal ook wat makkelijker in de omgang.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 21:40

Shet is altijd hengstig als ze Asra ziet ;)
Asra is 1,48 / 1,50
Shet rond 82 cm (laatst gemeten bij aankoop 11februari) en zou uitgroeien tot 92

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:54

Dus ruin en merrie???

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 21:54

Sorry drukte , jah ruin en merrie

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:00

HIHI...dan is je ruin compleet verliefd!! Jammer dat de shet zo klein is, want die grote geile jongen bedoeld het echt niet kwaad. Dit gedrag zou hij ook tonen aan een grotere merrie, alleen zou die er minder moeite mee hebben. Het komt dus alleen een beetje grof over voor zo'n ieniemini vrouwtje en die is dus een tikkie van de leg door zoveel geweld van zo'n reus. Vaak wil het helpen als je ze op het land gooit zodirekt. Dan is eten weer belangrijker dan achter de vrouwen aanzitten.
Kerels he..de liefde van de man gaat.......juist, door de maag!!

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 22:28

Hahaha bij hem ook zeker door de maag :Y)
Denk btw wel dat zij meer gek op hem is ze wil hem elke keer verleiden lijkt wel haha.
Gister dus voor eerst geprobeerd en zij stond de hele tijd al aan zn achterbeen te ruiken en Asra had niks door haha.

Toen ie zich uiteindelijk naar haar draaide ging zij al meteen wijdbeens staan staart omhoog en natuurlijk niet te vergeten dat wat zo genant van achter vandaan komt :Y)

Vervolgens draafte zij weg waarop Asra haar al flemend volgt :Y)

Heb wel een filmpje gemaakt (nja 3 ;) ) zal ik die uploaden?
Ik denk namelijk dat het wel goed gaat, maar misschien dat jij het kunt bevestigen? ;)