Halster etiketten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

victorielove

Halster etiketten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 23:21

Bij mijn verzorgpaarden heb ik een 2 jarig hengstje staan. Is altijd een heel braaf paard geweest, maar nu meneer ontdekt heeft dat hij een echte stoere hengst is, is zijn gedrag veranderd. Het is nu zelfs zo erg dat ik hem niemand meer in zijn handen durf te geven. Ik ben de enige die hem naar de paddoc brengt en terug. De eigenaresse wilt niet dat hij geruint wordt, van mij hoeft dat ook niet als hij maar geen gevaar gaat vormen.

Het probleem
Het is hem aangeleerd dat hij als hij de stal uit komt hij naar de bak mag. Daar direkt los geklikt wordt en lekker mag gaan spelen. Sinds enkele maanden gaat het dus zo: In de stal opdringerig, wil niet wachten totdat ik het halster om heb en hem naar buiten begeid. Wil niet terug en is erg lomp. (zie mij opzij duwen, met de z'n hoofd alle kanten op als ik het halster probeer om te doen). Uiteindelijk uit de stal is hij in het gangpad nog redelijk braaf. Op het erf wordt hij dribbelig, loopt je omver als hij iets spannends ziet, als je hem stil zet om hem tot rust te laten komen gaat hij draaien, komt omhoog en duwt je opzij. Eenmaal in de bak heb ik al moeite om hem om te draaien. Eenmaal omgedraaid springt hij constant achteruit als ik 'm probeer los te klikken. Als ik te lang duur komt hij omhoog.

Het lijkt mij dus niet echt kwaadaardig, het is hem gewoon zo aangeleerd. Uit de stal, naar de bak, meteen los, spelen, bak uit. De bak uit doet hij overigens wel heel braaf dus ik denk dat het ook deels zijn energie is.

Hoe moet ik dit oplossen, want dit kan zo natuurlijk niet. Hij hoort gewoon braaf mee te lopen, terug te gaan als ik dat zeg in de stal, wachten tot hij de stal uit mag en mij niet omver lopen bij ieder spannend ding onderweg naar de paddock, en wachten tot hij los is en mag spelen.

Graag tips en ervaringen. Graag geen commentaar over dit had je eerder moeten doen enzovoorts. Daar is het nu al te laat voor. Dus graag oplossingen en tips.

Brand maar los! Ik ben vrijdag pas weer online dus dan lees ik alles door.
Alvast bedankt!

ccathalijne

Re: Halster etiketten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 23:26

Ik denk dat het het beste is om gewoon het patroon te doorbreken.Doe hem bijvoorbeeld in de stal een keer het halster om, dan weer af en laat hem een tijdje in de stal staan voor je hem meeneemt, of poets hem eerst alvorens hem mee te nemen. Neem hem vanuit de stal ergens anders mee naar toe dan naar de bak of loop in de bak eerst een rondje met hem aan het halster. Speel dan even met hem in de bak, dan maak je jezelf interessanter dan het weer naar de stal gaan. Of loop als hij in de bak staat een rondje met hem en breng hem niet naar de stal maar laat hem nog even in de bak staan. Als je hem dan weer mee naar binnen neemt, volg je een andere route met een omweg oid, of je poetst hem nog even voor hij weer los in de stal komt. Zoiets, doorbreek het patroon zodat hij niet meer vindt dat hij recht heeft op de gang van zaken waar hij aan gewend is.

Maris_Janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 00:17

Probeer t patroon te door breken.
Als je door t gangpad naar buiten loopt zet hem dan een aantal keer stil en probeer te zorgen dat hij achter je schouder blijft doet hij dit niet zet hem een stapje achterwaarts, keer een keer halver weg om loop weer terug naar stal en dan weer de andere kant op. Als je buiten bent dit herhalen, achter je schouder blijven stil staan stapje achter waarts. Als je de bak heb bereikt hem eerst stil zetten voor je daad werkelijk de bak in loopt, dan in de bak een stukje met hem lopen ook weer zorgen dat hij achter je schouder blijft en eigenlijk t zelfde doen wat je ook doet met t naar buiten toe brengen. Met binnen halen precies t zelfde, niet in 1 keer naar zijn stal lopen.
Probeer dit alles met een los touw tedoen, zodat er geen spanning ontstaat anders gaat hij t met kracht proberen en dat win je nooit. Als ze eenmaal door hebben dat ze sterker zijn wordt t al snel heel moeilijk.
En veel verandering door bijvoorbeeld eerst te gaan poetsen voordat hij naar buiten mag. Halster wat eerder om doen en hem dan gewoon nog even laten staan. Voordat hij weer ze stal in mag hem een keertje aan de stal vast zetten hoeft niet heel lang, maar gewoon t standaard patroon wat hij kent door breken door afwisseling en de dingen anders tedoen dan normaal.
En als hij buiten staat bij hem gaan staan desnoods laat je hem eerst even uitrazen zodat hij de nodige energie kwijt is lekker gaan kroelen (aandacht geven) koop zo'n grote skippybal (zijn niet zo heel duur) en ga daar samen met hem mee spelen.
De eerste keren zal hij niet direct reageren en braaf zijn dit heeft tijd nodig maar op gegeven moment gaat hij jou weer zien als zijn leider, en waarschijnlijk zal hij nog meerdere keren proberen dit leider schap weer terug over tenemen. Maar gewoon concequent blijven dan komt t vast en zeker goed!

Succes