Jaarling helemaal nergens bang voor? :?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wachtff

Jaarling helemaal nergens bang voor? :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 15:08

Mijn jaarling merrie is nergens bang voor..
Stapt zo de trailer op en af.
Loopt langs wapperend zeil en 'enge' dingen zonder maar een kik te geven
Laatst viel er een bezem vlak naast haar, ze gaf weer geen kik...
En loopt zo de diepste plassen in

Grote Deense Dog loopt ze zo voorbij (zelfs als ie staat te grommen en blaffen naar haar)
Zeer vriendelijk naar 'klierende' kinderen
Loopt zo mee naar onbekende omgeving
Hinnikt vrolijk naar fietsers, mensen en honden
Nog nooit bij een echte hoefsmid geweest, van de week voor het eerst en die ging behoorlijk vijlen (dus geluid maken) ik was er niet bij (was werken) en de hoefsmid vond haar een bijzonder paardje omdat ze gewoon bleef staan en netjes al haar voetjes optilde :?

Ik open een paraplu en ze doet niks..
Ik loop langs het gevaarlijkste paard van stal en ze doet niks.. ook niet naar andere paarden (ze wil alleen maar knuffelen en vriendjes worden) :D
Helaas probeert ze wel dominant te zijn over paarden (die hebben haar nu eindelijk door en pikken het niet meer) Naar mij is ze niet (meer) dominant (alleen in de bak wil ze ineens knuffelen en dan is ze zo enthausiast dat ze een pasje doorloopt over mij heen (dit is dus nu niet meer zo, het gaat nu goed.

Met andere woorden: Mijn jaarling is nergens bang van... Is dit normaal gedrag voor zo'n jong ding of vertrouwd ze mij gewoon volledig? En hebben meerdere mensen jaarlingen met dit makkelijke gedrag? Of moet ik gewoon blij zijn met zo'n makkelijk paard? :P

kehdra

Re: Jaarling helemaal nergens bang voor? :?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 16:34

Ik heb er ook zo een.

Af en toe komen we wel iets eng tegen, maar dat duurt 10 seconden, en het is opgelost.

Hoe jij je paard zo beschrijft, zou het ook net zo goed de mijne kunnen zijn :+

Of het zo hoort weet ik niet (vraag het me wel af), maar ik weet wel dat het verrekte handig is!

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 16:56

kehdra schreef:
Ik heb er ook zo een.

Af en toe komen we wel iets eng tegen, maar dat duurt 10 seconden, en het is opgelost.

Hoe jij je paard zo beschrijft, zou het ook net zo goed de mijne kunnen zijn :+

Of het zo hoort weet ik niet (vraag het me wel af), maar ik weet wel dat het verrekte handig is!

Hahaha, inderdaad erg handig :P
Heb je ook een jaarling?

Groetjes :D

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 17:07

Jaarlingen kunnen ook heel anders zijn !!!! maar een goede consuqente opvoeding is zeer belangrijk en draagt bij tot jaarlingen zoals jij beschrijft !! maar ik zou toch oppassen dat je niet te veel van haar gaat verwachten want ze is en blijft een jaarling en die hebben nog veel tijd met vriendjes en vriendinnetjes nodig om ook goed door de peubertijd heen te komen en op te groeien tot een sociaal, evenwichtig en fijn paard

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 17:10

Geniet! Voel je gezegend! Inderdaad wat hierboven gezegd word, ga niet teveel verwachten en vragen, maar als ze gewoon lekker rustig en ze is gewoon lekker zichzelf dan lekker laten zo!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 17:12

Hoort ze wel goed?

Soma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 17:14

haha, heel herkenbaar. Mijn paard was ook supermak in alles, keek echt nergens van op. Is nu 5 jaar en een dik jaar onder het zadel, wordt heel braaf gereden maar ik moet zeggen dat het nu een ander dier is, heel attent en wakker, nog steeds niet heel schrikachtig maar wel heel anders dan toen ze 'klein' was. Het zegt dus nog niet alles over de toekomst. Bang is ze echter niet geworden.

Succes ermee!

Groetjes,
Soma

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 17:16

Het zegt niks, mijn paard was als driejarige net een ijsblokje, gaf werkelijk nergens om. Nu hij meer in het werk is, is dat wel veranderd. Al moet ik zeggen dat ik er zelf nog steeds mee kan lezen en schrijven. Beetje hetzelfde dus als wat Soma beschrijft.

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 17:18

Ik heb er één van 2,5, ook een singlefooter (Tango is zijn papa).
en ook heel rustig en nieuwsgierig. Volgens mij hebben al zijn nakomelingen dat wel een beetje.
Hoe dan ook, ik ben blij met die nieuwsgierigheid. Maar inderdaad, wel oppassen, want je overvraagt misschien snel.

Veel plezier, leuk paardje!

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 17:20

ja ik heb er ook zo eentje. Altijd super braaf en zeker niet bang als jaarling. Nu is hij bijna 6 en hij is nog steeds een rots maar niet zo stoicijns als vroeger. Wat meer alert en ondeugend zoals het hoort bij een 5-6 jarige :-)

sushi2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 17:23

TS, ik vind dat een goed teken! Vertrouwen is de basis.
En of het dier nou heter wordt onder het zadel als het ouder is- met vertrouwen heb je contact.
En dat is van belang.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 18:28

Ik denk niet dat ik echt overvraag, ze moet gewoon langs al die zogenaamde 'enge' dingen om naar de stal/weiland/paddock te gaan. En ze is een keer verplaatst met de trailer en daar liep ze zo op :D

@Vjestagirl: Ik dacht eerst ook dat ze doof was maar dat is getest en niet het geval ;) Ook ziet ze prima.

@anyw1: Tango is Royen haar opa :D Dus misschien is het erfelijk :D

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 18:29

Ze is trouwens wel altijd erg fris/druk, maar loopt dus wel overal stoer langs :P

sushi2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:37

Wat leuk! Ik ben zelf nog bij dit dier wezen kijken vorig jaar. is schatje, geniet er maar van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:59

Zo'n paard lijkt in eerste instantie heel handig en blijft heel handig mits je er maar verschrikkelijk consequent mee omgaat. Wij hebben ook zo'n merrie op stal staan en toen zij ging puberen werd ze min of meer onhandelbaar door inconsequente aanpak. Ze zijn niet gauw onder de indruk maar onthou heel goed dat ze dat ook niet zijn van jou als het erop aan komt. Met andere woorden; ze hebben niet zo'n goed natuurlijk respect voor mensen ;) .

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 19:07

Dat is het aparte nou: respect heeft ze wel! :D Daarom vindt ik het ook zo vreemd :P Ik ben zelf een consequent persoon en dat weet ze. Ik deel met haar 'knuffeltijd' in (niet letterlijk natuurlijk) Dus als ik bepaal dat ik haar kriebel bepaal ik ook wanneer ze mij mag kriebelen. Als ik haar voer klaarmaak laat ik de staldeur open. Ze staat dan 2meter van mij af, op het randje van haar stal met grote ogen te kijken. Maar blijft netjes wachten todat het klaar is, dan loopt ze achteruit zodat ik bij haar voerbak kan komen. Ook 'eet' ik eerst (rustig aan strooitjes uit de voerbak halen en dan het voer erin gooien) en daar wacht ze netjes op, wordt niet ongeduldig.

Dus ik heb gewoon een superpaard *\o/* *\o/* *\o/*

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 23:54

Mijn jaarling hengst is ook belachelijk braaf. Ik kan hem alleen op de trailer zetten. Ik heb hem laatst gewassen, hij gaf geen kik.

En idd de hoefsmid geef hij ook niks om. Je kan zo zijn halster om doen, wormspuit is zomaar klaar. Hij loopt gewoon overal mee naar toe. En idd eten ook, wacht gewoon rustig en gaat dan eten.

Hij is gewoon nooit drammerig of irritant en zoveel doe ik nog niet eens met hem, maar als ik hem dan weer eens pak, super braaf.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 07:53

Goed zeg! Al die makkelijke jaarlingen :D Ligt echt aan de baasjes hoor ;) _O-

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 07:36

Mijn jaarling Houston :P is ook superbraaf, al kan ik haar niet alleen op de trailer zetten en moet ze bij de smid een praam op haha! Verder is het prima. Ach, ik zeg altijd maar zo; er mag wel wàt inzitten (toch??) :)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 08:57

mijn jaarling celine is ook erg braaf, als ik aan kom lopen komt ze mij vrolijk hinnikend tegemoet, ik zet haar vast, borstel tuttel, vind alles goed, joanna is wat anders, toen ik haar kocht (3 weken geleden) was ze heel pittig , nu ineens doet ze heel schuchter en kan ik haar niet eens meer goed te pakken krijgen, wat dat nou weer voorstelt :P

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 11:28

Ik heb wat 'engs' gevonden!!! Ze was gevallen tegen de bakrand aan en liep daarna een beetje moeilijk,
dus dacht ik ---> ik spuit haar been even af... Dat had ik dus redelijk verkeerd ingeschat! Ze zag gras bij de spuitplaats en ik stond op een afstandje met dat 'enge apparaat waar water uit komt' te spuiten, steeds dichter bij haar en elke keer als het ding een meter van haar af was ging ze naar achter met grote ogen (best goed nog, 1 meter). Toen ik haar been afspuitte, schopte ze recht de lucht in := Maar wel daarna gras eten..

Gelukkig is het been niet dik geworden en loopt ze nu weer normaal. Maar ik ga dit zeker met haar oefenen zodat als het nog een keer voorkomt dat ze zich dan gewoon laat afspuiten :P

Iemand daar iedeeën voor?

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:56

Geen idee. De mijne deed ik gewoon de spuit om en toen spatte hij ook nog een keer zo schokkend omdat er nog wat lucht in de slang zat. Hij bleef gewoon staan. Ben wel voorzichtig even bij de benen begonnen, maar hij gaf er niks om. Kon zelfs recht op zijn hoofd spuiten, hij deed gewoon zijn ogen dicht.. 8-) Dan doen mijn merrie's niet eens.. die zijn een stuk irritanter met water..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:54

Mijn god meid, wat haal je je op de hals? Het heeft totaal geen nut een jaarling te wennen aan afgespoten te worden, laat dat ding nog even "kind" zijn!

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 17:57

suleilitha schreef:
Mijn god meid, wat haal je je op de hals? Het heeft totaal geen nut een jaarling te wennen aan afgespoten te worden, laat dat ding nog even "kind" zijn!

Zal ik ook doen! ;)

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:55

suleilitha schreef:

Ja, kan maar zo'n kindje kan zich lelijk aan de benen verwonden en dan is het toch wel fijn als hij daar dan ook nog geen stress van heeft toch?

Als je hem nou 1x in de week even lekker poetst en dan even met de slang langs de benen, kan toch geen kwaad..