Jong paard eerst heel braaf nu schrikkerig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anna100

Jong paard eerst heel braaf nu schrikkerig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 16:37

Wie herkent dit. Ik heb een 5 jarige NRPS ruin. Ik heb hem al 2 jaar. Eerst reed mijn dochter er op maar zij is gestopt. Ik dacht nooit een jong paard te kunnen rijden maar dit viel (tot kort geleden) heel erg mee.
Het is een heel rustig erg lief paard. Ik reed ook al buiten met hem, terwijl ik vroeger een bangerik was.

Eigenlijk durf ik meer met hem dan ik ooit met andere paarden heb gedurfd.

Hij is in januari tijdens een buitenrit op hol geslagen. Waarschijnlijk van een opvliegende reiger. Het was heel koud en glad. Het is allemaal goed afgelopen maar daarna zat de schrik er goed in. Niet eens zozeer tijdens de gebeurtenis maar in de dagen daarna is het gaan knagen.

Ik ben er wel weer op gegaan maar nu alleen in de bak. Ook daar krijgt hij nu de gewoonte om er af en toe vandoor te schieten van iets. Hij is totaal niet schrikkerig en ik heb het idee dat hij het een beetje begint te gebruiken of er een gewoonte van gaat maken.

Van de week vond ik hem ook nogal heftig in zijn gedrag in de bak terwijl ik aan het rijden was. In die bak staat hij ook heel veel overdag dus eng kan het totaal niet zijn. Als we eenmaal bezig zijn gaat het wel allemaal goed.

Nu ben ik wel een beetje bang geworden om buiten te rijden. En ik heb nog wel een vakantie geboekt met paarden op Texel.

Het ging allemaal zo super. Ik was nog nooit zo zeker geweest met een paard.

Wie heeft dit ook meegemaakt of heeft tips?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:39

Rent hij alleen weg of bokt hij er ook bij? En als hij weg rent: is hij dan goed terug te nemen? En zit er tijdens het rennen nog een stuur op? En rent hij in een rechte lijn of ''zigzaggend''?

anna100

Re: Jong paard eerst heel braaf nu schrikkerig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 16:42

Hij bokt niet, in de bak kan ik hem wel terug nemen maar tijdens die buitenrit dus niet. Ik moest hem echt uit laten rennen tot ik een geschikte plek vond om hem te kunnen stoppen. Het was ook nog glad op de weg!

anna100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 16:45

En oh ja, hij rent in rechte lijn.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:46

Als je samen met een ander ervaren paard op buitenrit gaat, schiet hij dan ook weg terwijl dat andere paard rustig blijft?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:49

Wat je zou kunnen doen is de one-rein-stop aanleren. Dit is niet een-twee-drie gebeurd maar wel effectief. Hier kun je lezen hoe je hem moet aanleren: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... nerein.htm

Heeft je paard gewoon niet teveel energie? Wat voer je hem precies en wat doe je met hem?

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:57

Voel je zelf nog zeker op het paard,of ben je onbewust toch weer wat banger geworden.
Dan voelt hij dat waarschijnlijk ook.
En wordt daarom misschien ook wat onzeker en schrikkeriger.

anna100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 17:08

Ik was samen met een ervaren paard op de buitenrit. Maar die ging ook mee met hem. Waarschijnlijk waren de omstandigheden ook erg ongunstig weinig beweging door ijs en koud dus.
Hij staat in een paddock met inloopstal en verder staat hij overdag altijd in een andere bak met 4 andere paarden waar hij ook veel mee speelt.
Ik rij niet elke dag, om en om. Vooarl omdat hij ook nog jong is. Ik wandel ook wel met hem langs de weg. Afgelopen zondag ben ik nog naar het bos geweest. Heb ik wel de helft van de tijd niet relaxed gezeten, daarna had ik wel weer een goed gevoel.

De one rein stop is wel een goed idee. heb ik vroeger ook wel eens met een ander paard aangeleerd.
Zou het ook geen puberig gedrag kunnen zijn?

Hij krijgt eigenlijk alleen maar hooi. Soms een beetje muesli, ook wel eens als beloning.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:10

Ik heb dit gehad in het begin dat ik mij jonge paard reed.
Ik denk dat jouw paard er een slecht gewoonte van aan het maken is .
Belangrijk is dat je het negeert ,lijkt niet simpel natuurljk maar het is belangrijk dat je hem zo weinig mogelijk aandacht geeft. Dus ook geen negatieve aandacht door boos te worden of een extra tik te geven.
Ik zou hem proberen telkens terug te nemen door ophoudingen te maken en heel zwaar te gaan zitten , erg effectief.
En zo weinig mogelijk spreken, als je hem terug genomen hebt dan rijdt je gewoon verder. Als hij een tijdje niet schrikt , dan beloon je hem. Zo zou ik het proberen , dit werkte bij mijn beestje , ook een 5-jarige ruin (werd pas zadelmak op 4,5).
Succes !

het zou idd puberaal gedrag kunnen zijn anna ! Daarom moet je het negeren en gewoon verder rijden nadat je hem terug genomen hebt.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:15

Het is natuurlijk wel vaak zo dat jonge paarden braaf zijn maar tegen de 5 jaar als ze echt hun spieren hebben gekweekt toch wel een beetje gaan uitproberen want als ze 3 zijn hebben ze daar de kracht en het uithoudingsvermogen niet voor.

Rubiquil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:21

anna100 schreef:
Ik ben er wel weer op gegaan maar nu alleen in de bak. Ook daar krijgt hij nu de gewoonte om er af en toe vandoor te schieten van iets. Hij is totaal niet schrikkerig en ik heb het idee dat hij het een beetje begint te gebruiken of er een gewoonte van gaat maken.

Voordat je dingen als one rein stop gaat gebruiken zou ik toch eerst een goed kijken of het idd geen puber en 'stout' gedrag is. Jouw paardje heeft na 1 x meteen in de gaten gehad dat als hij een keer wegrent of wegspringt dat jij bang wordt en waarschijnlijk veel minder van m vraagt?

Begin hier maar eens mee met in de bak rijden. Gewoon lekker rijden zoals je anders ook doet en als je merkt dat hij iets 'eng' gaat vinden (als je bijvoorbeeld bijna langs dat ene punt of die ene hoek rijdt), dan geef je wat been zeg 'denk dr aan' of 'pas op' of net wat je wilt. Dus je houd hem bij de les met je been en met je stem een kleine bevestiging voor hem dat hij je niet uit hoeft te proberen. Schiet hij toch weg, duidelijk maken met 'neeee' dat dit niet de bedoeling is, terugnemen, grote volte rijden en in dezelfde gang nog eens dat punt voorbij rijden en hem vantevoren weer even duidelijk maken dat je hem in de gaten hebt en dit gedrag niet nodig is.

Als je hem moeilijk lang een bepaalde plek krijgt die hij eng vindt, neem je wat stelling naar binnen of wat schouderbinnenwaarts mee als je dat punt passeert.

Als het idd dus gewoon klier gedrag van hem is kun je dat eruit rijden zodat je weer lekker ontspannen op pad kunt! Ga hier maar eens op letten of vraag iemand anders eens naar je rijden te kijken of te helpen. Hopelijk heb je wat aan mijn tips.. Veel succes!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:21

Ja! Als gedragstherapeut herken ik dit. Jouw paard is geschrokken en dan raakt zijn "angstcentrum" aan. Daar bedoel ik mee dat hij nu de reflex kent en steeds sneller zal schrikken van de meest onbenullige dingen totdat jij als ruiter/eigenaar dit gedrag kan stoppen en ombuigen.

Leiding geven, oplossen etc. Jouw onzekerheid plus de zijne nu maakt dat dit een neerwaartse spiraal vertoont.

Wat je nu het beste kunt doen zijn een aantal zaken:
1. Zoek DIRECT begeleiding voordat jouw angst te groot wordt.
2. Doe schriktraining olv een professional in de bak en leer hem en jou daar samen al weer meer een eenheid worden en wederzijds vertrouwen op te bouwen. Doe dit stapsgewijs, begin niet te moeilijk en breid het in uit en maak het steeds moeilijker.
3. Check hem fysiek dat ie door de angst niet teveel spierspanning heeft opgebouwd, denk aan jezelf: angst kan voor spierstijfheid en dus pijn veroorzaken waardoor hij weer eerder gaat schrikken.
4. Bouw een "handrem" in zoals de one-rein-stop, dat is goed voor jouw zelfvertrouwen, controle betekent minder angst.
5. Eerst moet alles in de bak opgelost zijn voordat je weer naar buiten gaat!

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:28

ik ben er van overtuigd dat hij jouw angst voelt,en denk dat hij je gewoon uit zit te proberen...
ik heb dit namelijk ook gehad met de mijne...ik was op een gegeven moment ook een beetje angstig geworden doordat ze op hol sloeg buiten en zat aardig gespannen op haar...
het gaat nu gelukkig al een stuk beter,heb gewoon doorgezet,als ik merkte dat ze t weer wilde flikken gezegd denk dr om!en goed voorwaarts houden zodat hij de aandacht bij jou heeft!
succes ermee ;)

anna100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 17:37

Het is niet zo dat ik een hele grote angst heb opgebouwd. Dat had ik vroeger veel meer. Maar ik ben geschrokken van het feit dat het nu toch anders is als voorheen. Ik heb wel les en van de week heeft ze mij ook geholpen.
Zelf denk ik inderdaad dat de oplossing meer ligt in het doorrijden en corrigeren. Dat hij daar mee moet ophouden met die onzin.
Waar het mij vooral ook omgaat is dat andere mensen het herkennen. Het dus een verschijnsel kan zijn dat meer bij jonge paarden voorkomt. Dit is mijn eerste jonge paard vandaar.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:41

hoeft geen grote angst te zijn,ook al zijn het maar een beetje zenuwen,dan nog voelt hij dit zeer goed :)
en de mijne is trouwens geen jong paard,maar zat mij wel gigantisch uit te proberen,dus herken het zeker wel ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:43

monya schreef:
Ja! Als gedragstherapeut herken ik dit. Jouw paard is geschrokken en dan raakt zijn "angstcentrum" aan. Daar bedoel ik mee dat hij nu de reflex kent en steeds sneller zal schrikken van de meest onbenullige dingen totdat jij als ruiter/eigenaar dit gedrag kan stoppen en ombuigen.

Leiding geven, oplossen etc. Jouw onzekerheid plus de zijne nu maakt dat dit een neerwaartse spiraal vertoont.

Wat je nu het beste kunt doen zijn een aantal zaken:
1. Zoek DIRECT begeleiding voordat jouw angst te groot wordt.
2. Doe schriktraining olv een professional in de bak en leer hem en jou daar samen al weer meer een eenheid worden en wederzijds vertrouwen op te bouwen. Doe dit stapsgewijs, begin niet te moeilijk en breid het in uit en maak het steeds moeilijker.
3. Check hem fysiek dat ie door de angst niet teveel spierspanning heeft opgebouwd, denk aan jezelf: angst kan voor spierstijfheid en dus pijn veroorzaken waardoor hij weer eerder gaat schrikken.
4. Bouw een "handrem" in zoals de one-rein-stop, dat is goed voor jouw zelfvertrouwen, controle betekent minder angst.
5. Eerst moet alles in de bak opgelost zijn voordat je weer naar buiten gaat!

Kan alweer niet anders dan het helemaal met je eens zijn!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:10

aerdenhout1 schreef:
Kan alweer niet anders dan het helemaal met je eens zijn!

:D ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:16

Citaat:
Zelf denk ik inderdaad dat de oplossing meer ligt in het doorrijden en corrigeren. Dat hij daar mee moet ophouden met die onzin.
Waar het mij vooral ook omgaat is dat andere mensen het herkennen. Het dus een verschijnsel kan zijn dat meer bij jonge paarden voorkomt. Dit is mijn eerste jonge paard vandaar.

Ook al ben je maar een piepklein beetje onzeker, of geschrokken, na een wilde rit, je paard voelt dat feilloos aan.
Ik weet niet heel goed wat je onder corrigeren verstaat, maar straffen in combinatie met jouw onzekerheid kan het paard flink in verwarring brengen.

Dat wil niet zeggen dat ernstig toespreken, of gewoon even voorwaarts houden op een fijne manier, niet werkt, maar houdt er rekening mee dat corrigeren een nare versterker van ongewenst gedrag kan zijn op het moment dat de onzekerheid van de ruiter de oorzaak van het probleem is.

Ik ben het ook met Monya eens: ga terug in je training naar een punt waar je je beiden comfortabel bij voelt, en bouw het rustig uit.

anna100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 00:23

Ik bedoel ook niet corrigeren met harde hand, maar wel zoiets als: kom op gewoon doorgaan! Geen aandacht aan dingen die eigenlijk niets zijn. Hij staat elke dag in die bak overdag in die hoek.
En op het moment dat ik daar mee bezig ben en het ook zo voel, kan ik die angst laten varen. Want je hebt gelijk, ze voelen dat.
Maar het is wel zo dat die rit in januari was met die vorst. We zitten nu eind maart. Er zit best een tijd tussen. en dat gedrag is van de laatste 2 weken. Bovendien zie ik dat hij veranderd is. Ik heb ze bij huis staan, dus kan er de hele tijd naar kijken. Hij jaagt nu een pony weg bij de etensbak. Dat deed hij eerder niet.
Vanavond heb ik hem gelongeerd, het ging super. Hij was eindelijk eens echt voorwaarts en reageerde op mijn stem en hulpen. Voorheen kon ik hem niet vooruit krijgen! Nu was hij voorwaarts maar niet schrikkerig of gek.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:37

Hoeveel keer rijd je hem in een week?
Hij zit nu in een probeerfase , en heeft misschien wel wat teveel energie .. daarom de vraag hoeveel keer je hem rijd.

anna100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 13:43

Ik doe meestal om de dag iets met hem, maar deze week is hij bijvoorbeeld 3x in de bak gereden, 1x in het bos en 1x gelongeerd. Bovendien staat hij niet op stal, hij heeft een paddock met inloopstal. Hij staat overdag met 4 andere paarden in een bak waar hij veel mee speelt. Hij krijgt nauwelijks krachtvoer, wel veel hooi. Dus het lijkt me dat het niet aan teveel aan energie ligt. Wel is hij sterker geworden, dat zie ik wel.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:54

Ik rijd ook een 5-jarige , toen hij een tijdje niet gereden werd , was de eerste keer ook zoals bij jou :)
Schrikken van de stomste dingen , de voeten hoog opheffen , blazen door d neus enzovoort..
Ik denk dat het een combinatie is van een paar verschijnsels die zich hier voor doen... de toegenomen macht van het paard , jou uittesten , hij heeft gemerkt dat hij kan wegrennen als hij schrikt..
Ik zou je aanraden om 1 methode te gebruiken om dit gedrag de kop in te drukken. Hierboven zijn er al meerdere methodes gegeven. maar niet combineren , de ene keer gedrag negeren en de andere keer boos worden enz..
Dit werkt niet en maakt het paard verward.
1 methode aanhouden dus !

anna100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 12:23

Ik ga het proberen! (1 methode dus)