angstig dier

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zazou6

angstig dier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 00:41

Ik heb een erg angstig merrie. Ze is bij ons geboren en met een jaar hebben we haar weggebracht om lekker de zomer door te brengen in een wei. Dat was geen succes, ze is tot 3 maal toe uit gesprongen (gigantische sprongen) en toen we haar weer ophaalde twee weken later was ze zeker 15 kg afgevallen en was erg gestress ( er waren koeien aan de andere kant van de weg en daar was ze erg bang van). Terug bij huis ging het wat beter maar ze mis zelfsvertrouwen en is doodbang van een bepaalde merrie in de kudde. Ze is snel overstuur maar super lief op stal, ze laat zich knuffelen, geef geen problemen met de halster, laat zich keurig borstelen, longeren gaat prima zolang men niet met een singel aankomt. Buiten de stal is mevrouw bang van alles. We kunnen haar helaas niet houden, wij willen niet met haar fokken omdat ze gewoon niet flegmatiek genoeg is. Ik wil echter graag dat het dier goed terecht komt.
Heeft iemand enige tips over hoe ik het verder zou kunnen aanpakken? Misschien bestaat er een methode om met deze type dier om te gaan.

Alvast bedankt!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 00:48

waar de merrie in de opfok stond, met hoeveel dieren stond ze daar?
waren de koeien echt puur de reden dat ze de wei uit sprong?

komt me ergens voor alsof het dier mischien niet helemaal angstig is maar misschien juist dominant?

je zegt je moet niet met een singel aankomen..waarom niet dan?

hoe om te gaan met zo'n dier..ja weet je als het niet jouw type paarde is moet je het misschien wel verkoipen aan iemand die er ervaring mee heeft en het misschien betere leefomstandigheden kan bieden waardoor zo'n dier rustiger en meer vertrouwd word?

Luckymoon

Re: angstig dier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 00:57

Misschien zou je eens een Bach-therapeut kunnen raadplegen?

De angst zou toch ergens vandaan moeten komen, en is denk ik met een Bach therapie redelijk te behandelen.

Succes met je merrie!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 04:33

De hoofdzaak is uitzoeken waar de angst precies vandaan komt. Waarom is ze bang voor koeien, voor een singel en voor alle andere dingen waar ze bang voor is? Zijn het slechte ervaringen? (en die kan ze ook oplopen in een wei als je er zelf niet bij bent) Inderdaad, die singel. Hoe zit het daar mee? Terwijl ze juist wel weer braaf is aan de longeerlijn.

Misschien is het een idee om een zeer ervaren persoon er een keertje naar te laten kijken. Iemand die haar anders benadert dan je zelf doet.
Hoe oud is ze eigenlijk?

troi
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:27

Het zou natuurlijk ook, grof gezegd, een zenuwpeesje kunnen zijn. Dat type paarden bestaat ook. En volgens mij doe je daar vrij weinig aan behalve erg zorgvuldig een andere baas zoeken. Die kalm, stabiel en stevig in zijn/haar schoenen staat. Er is natuurlijk prima mee te leven/rijden maar het moet wel je type paard zijn.