Sinds ik met rugproblemen zit, vind ik het lastig om hoeven uit te krabben, omdat dit nogal pijn geeft in mijn rug. Nu heb ik wel het geluk een paardje te hebben dat zijn hoeven zelf omhoog houdt tijdens het uitkrabben, maar toch heb ik er nog last van.
Hebben jullie misschien tips om rugvriendelijker hoeven uit te krabben?
even een stipje, omdat ik hier ook veel last van heb.
zelf doe ik nog wel eens de hoefjes tussen mn knieen, zodat het gewicht daar op blijft.
minkie
Geplaatst: 26-03-09 15:23
Als je paard rustig stil blijft staan kun je door je knieen zakken. zodat je je rug recht houd.
Tat_jana
Geplaatst: 26-03-09 15:24
idd als je paard netjes stlstaat kun je misschien op een krukje of poetskoffer gaan zitten en dan de hoef op je benen leggen voor het verzorgen van de hoef * ben zelf ook rug patient *
mywayzidane
Geplaatst: 26-03-09 15:25
Een vrouwtje bij ons van stal heeft haar paard geleerd dat hij achter op rust gaat staan zodat ze ze niet op hoeft te tillen. (zij heet onedesire op bokt)
mrie
Geplaatst: 26-03-09 15:28
Tijdens mijn hoefssmid opleiding was er een man met heel veel last van zijn rug. Hij had altijd zijn stoeltje bij zich. Een oude bureau stoel met wieltjes waar hij de rugleuning van afgehaald had. Zijn paarden waren dat helemaal gewend. Een krukje gebruiken kan natuurlijk ook. Wieltjes hebben het voordeel dat je als je iets moet pakken je niet steeds overeind moet en dat je snel weg bent als je paard ergens van schrikt.
Laatst bijgewerkt door minkie op 26-03-09 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt
blackstar
Geplaatst: 26-03-09 15:30
Ik ga altijd op mijn hurken zitten en leg dat been op mijn schoot en krab dan haar hoef uit (alleen bij de voorbenen). Bij haar achterbenen weet ik nog niet hoe ik dat ga doen, nu is het gewoon voorover bukken, maar mijn rug vind dat niet leuk. Darintegen heb ik ook een hele brave tinker die het allemaal wel best vind. Denk dat als ik een ander paard had gehad dat ik het niet voor elkaar zou krijgen.
Tip van zidane vind ik ook wel een goeie, ga die zeker uitproberen wanneer ze op rust staat.
Bijke
Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-09 17:42
Die omgebouwde bureaustoel klinkt wel interessant, maar met neerzitten lijkt me dat je echt niet snel genoeg weg kan komen als je paard schrikt... En dat kan natuurlijk altijd gebeuren, hoe braaf je paard ook is, want het is en blijft een levend wezen...
Raaf
Geplaatst: 27-03-09 15:52
Niet lachen: met een omgekeerde wandelstok o.i.d. de hoef omhoog houden, en je hoevenkrabber aan een stok tapen. Je kan zo niet veel kracht zetten, en je ziet ook wat minder goed wat je doet, maar voor mijn onbeslagen paard werkte het. Ik kan niet goed hurken of zitten, vandaar deze wat originele uitvoering. Met ijzers lijkt me dit geen oplossing: je ziet of voelt niet of er een steentje onder het ijzer zit, en hebt meer kracht nodig.