Kan een paard verkeerd ademen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

33Bonita33

Kan een paard verkeerd ademen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 17:25

Hallo,
Ik heb een vraag over m'n pony.
Ik rijd nu al 3 jaar op haar en ze is altijd heel erg voorwaards en heeft altijd veel looplust.
We rijden veel buiten.
Voornamelijk lange afstanden.
En we zijn nu weer aan het trainen voor de paardenvierdaagse in Eper.
Dus ze is nu wel weer redelijk op conditie basisconditie heeft ze zeker.
Maar zodra we gaan galopperen dan gaat ze blazen.
Ook bij het eerste galopje doet ze dit al.
Ze heeft dit eigelijk altijd wel gedaan maar de laatste tijd is het erger geworden.
Waardoor zou dit kunnen komen?
Ik denk zelf omdat ze zich misschien te druk maakt, want dat doet ze wel.
En ik geloof niet dat het zo is dat ze te weinig conditie heeft want die heeft ze nu echt wel weer zeker om 1 galoppaadje aan te kunnen.
Maar ook zodra we weer gaan draven dan wordt het weer minder het is echt in de galop.
Moet ik me hier zorgen over maken?
Ze heeft overigens geen longaandoening of iets anders.
Ze is gewoon gezond.

Natasja2_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:55

Ik ken een paard dat datook wel eens doet. Ik weet ook niet of het erg is maar dat paard doet dat al zolang als ik haar ken geloof ik... Denk dus niet dat het heel veel kwaad kan. Mocht je het toch niet vertrouwen zou ik het even aan de DA vragen als die langs komt ;) .

tamary
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Kan een paard verkeerd ademen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:55

In galop regelt de beenbeweging de ademhaling, paard kan dan alleen in of uitademen met de beenbeweging (achterbeen) mee. Hoe korter/sneller de pas hoe korter/sneller de ademhaling. Voor precieze uitleg zal je even verder moeten zoeken.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 16:05

tamary schreef:
In galop regelt de beenbeweging de ademhaling, paard kan dan alleen in of uitademen met de beenbeweging (achterbeen) mee. Hoe korter/sneller de pas hoe korter/sneller de ademhaling. Voor precieze uitleg zal je even verder moeten zoeken.

oke bedankt ja ik heb al bij zoeken gekeken maar ik kon niet echt iets vinden waar het echt uitgelegt stond.
maar ik zal het idd eens aan de da vragen.
ik maak me er ook niet echt zorgen over maar ik dacht ik kan het altijd ff op bokt vragen misschien weten mensen het hier.