pony erg druk tijdens wandelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

pony erg druk tijdens wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 10:27

mijn shet is een erg lieve pony, vriendelijk, verkeersmak, etc.
en vorig jaar met wandelen was ze ook erg braaf. (voorwaarts, maar wel op een relaxte manier).

ze heeft de wintermaanden 'stil' gestaan, 24/7 op de wei met haar pony vriendjes
en gister hebben we voor het eerst weer gewandeld aan de hand.

het eerste deel was ze vrolijk en enthousiast, wel wat dribbelen, maar goed te houden.
in het bos liet ik haar even grazen, er kwamen 2 andere paarden langs, en toen begon ze erg druk te worden.
hard roepen naar die paarden, er heen willen, ze stond op een gegeven moment om me heen te bokken aan het halstertouw en probeerde er vandoor te vliegen.
daarna werd ze niet meer rustig, ik heb haar met een lus om de neus vast moeten houden tot we weer terug waren bij haar weiland, ze liep alleen maar te draven en te doen.
ze schuimde om de mond, en was best nat van het zweet, zo druk maakte ze zich.

ik heb niet de mogelijkheid om eerst (om te wennen) met een andere pony erbij te gaan wandelen,
en ik vraag me nu af wat jullie zouden doen,
stug doorgaan met regelmatig weer wandelen, eventueel met bitje in,
of iets anders?

het is de bedoeling dat we met mooi weer gewoon met haar kunnen wandelen, al dan niet met ruitertje op haar rug, zoals we dat vorig jaar ook deden.
inmiddels is ze wellicht meer gehecht geraakt aan haar thuis basis (weiland, pony's), en ze is vorig jaar ook behandeld door de fysio, en is daardoor beter gaan lopen,
ze was deze winter ook al best druk, veel rennen in de wei enzo, iets wat ze voor de fysio niet deed omdat ze toen vast zat in de rug.
ik hoop maar dat ze nu door het losmaken niet blijvend veranderd is in een pittige pony... :P

anyway, lang verhaal, maar wat zouden jullie doen in zo'n geval?

capopjekop
Amazone

Re: pony erg druk tijdens wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:31

Ik zou toch doorgaan met wandelen. Die van mij hebben af en toe ook een dolle tijd, maar bokken doen ze gelukkig niet. Als ze zo druk zijn, zet ik ze stil, paar passen achteruit en dan weer verder lopen. Gaan ze weer te hard, dan weer achteruit. Na een paar keer hebben ze dat door en blijven ze rustig lopen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:32

Ik zou gewon doorgaan met wandelen. Wie weet is het gewoon even zich uitleven omdat ze stil heeft gestaan. Misschien anders van tevoren even longeren?
Ik ken het wel hoor, heb een shetter gehad die hetzelfde deed. Daar ben ik gewoon mee doorgegaan, en die mocht pas iets als ik vond dat hij het mocht. Na een tijdje werd hij rustiger, en toen is het eigenlijk goed gegaan..

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:14

Inderdaad gewoon doorgaan met wandelen, houd regie en het binnenzitten en de aankomende lente maken paarden altijd even wat temperamentvoller.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 13:22

ze staat niet binnen hoor, altijd buiten, maar had haar afgelopen maanden niet uit de wei gehaald (eind vorig jaar voor het laatst).

bedankt voor de adviezen, ik zal dus maar gewoon verder gaan met wandelen, denk dat ik voor de zekerheid wel even een bitje meeneem om aan het halster te zetten als het nodig is.

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:27

Ik heb ook twee shets, en mijn advies is ook om gewoon verder te wandelen, eventueel weer eens een keertje aan de longe om ff te zien of de knopjes er nog op zitten stap draf galop en natuurlijk de ho !! en het weer heeft vaak ook veel met het temperement van de pony's te maken !! ze wordt wel weer rustiger

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 00:28

Inderdaat verder gaan wandelen zou ik ook zeggen, maar ik denk dat het probleem hier ook bij jullie zit en niet bij het paardje, zijn gedrag is enkel het gevolg van het ontbreken van respect, jij moet de leider zijn en dat ben je niet.
Ga er anders mee om en je hebt een heel ander paardje.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 10:18

ik heb een goede band met de pony, ze is de laagste in rang in de groep, en ik ben als ik in de wei ben de hoogste in rang, ook hoger dan de dominantste merrie daar.
maar idd aan de hand zou ze zo nu en dan iets meer op me mogen letten.
ik denk dat ze laatst de controle wat verloor over zichzelf, in de zin van toegeven aan een onderhuids onrustgevoel, en als het dan eenmaal over die streep is dan blijft die onrust bij haar.
ik zal dan zelf ook wel onrust uitstralen, zodat ze te weinig houdvast aan me heeft, maar ik vind het niet eng ofzo, meer het idee van, hoe krijg ik een stuiterende pony veilig thuis :P ;)