bijterig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tuez

bijterig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 21:01

Hey allemaal!
Mijn verzorgfries (ruin van 5) was altijd heel erg lief en je kon alles met hem doen.. de laatste tijd is hij echter heel bijterig als ik hem uit de wei haal, echt krengerig. Hij kwam eerst uit zichzelf en nu rent hij gewoon weg. Ook vindt hij het niet prettig als je aan zijn hoofd zit, hij trekt het dan meteen weg.
Ik dacht eerst dat het misschien kwam doordat hij altijd wat lekkers kreeg als ik hem ging halen, maar nu doe ik dat al een tijdje niet meer regelmatig en dat scheelt nog niets..
Het vreemde is ook dat als ik hem gereden heb, hij veel liever is..

Iemand enig idee hoe dit zou kunnen komen? En beter nog, wat ik eraan kan doen?

Hhilde
🏆 Paardenfluisteraar

Re: bijterig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:18

Staat hij aan de rand van een weg waar mensen komen?
Soms voeren mensen hem of laten kwajongens de paarden schrikken. Je paard is dan bang dat jij dat ook bij hem gaat doen. Misschien is er iets gebeurt in de wei. Misschien is hij gevallen of zoiets. Heb je hem samen met de eigenaar al na laten kijken bij de DA? En misschien wordt ie nu puber :D

Succes!
Als me meer binnenschiet, zal ik het zeggen!

Tuez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 21:39

Thanks voor je reactie! Ja ik dacht ook al dat hij misschien getreiterd wordt of is, maar ik zou niet weten wat ik daaraan kan doen.. en wat betekent het precies als paarden in de pubertijd komen?

Junia

Re: bijterig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:27

De paardenpuberteit is eigenlijk gewoon zoals bij mensen, gaan uitproberen, het gezag testen etc. Dat kan best met een vijfjarige.

Wij hebben het vroeger op de manege ook meegemaakt met een pony'tje dat zich superbraaf had laten inrijden en waar zelfs beginners op konden rijden omdat ze geen streken uithaalde. Op een dag besloot dat paardje (toen ongeveer 4 jaar oud) niet meer braaf te willen zijn en toen heeft ze een periode gehad dat ze vaak zomaar begon te rennen, of ging rollen in de bak, allerlei van dat soort fratsen. Het ging ook vanzelf weer over na ongeveer een jaartje; toen was het weer 1 van de braafste paarden van stal.

Vooral met jonge paarden die eerst heel lief waren heb ik vaker zoiets zien gebeuren, dat ze zich plotseling af gaan vragen wat er gebeurt als ze het eens anders aanpakken.

Wat het bijten betreft zou ik wel zeggen dat je beter niets uit de hand kunt voeren en als voorbijgangers dit wel doen kun je misschien een bordje aan het hek hangen met "NIET VOEREN" erop.